Effektiv strategi giver en stigning i ROAS på 337,5%

Kvalitet og brugervenlighed

Sandberg er en virksomhed, der understøtter IT kanalen fuldstændigt og leverer derfor kun til distributører. Sandbergs produkter er velkendte og kan købes i store dele af Europa, Mellemøsten og i enkelte andre områder.

Siden etableringen i 1985 har både den private forbruger, institutioner og virksomheder draget nytte af denne enkle filosofi: “IT is for everybody”. Distributører og forhandlere sætter pris på tilgængelighed, sortiment, enkle procedurer og den usædvanligt lave fejlrate. Hvert år kommer der over en halv million Sandberg-produkter ud til forbrugere i mere end 65 lande.

337,5%

øget ROAS

67,88

ROAS på konverteringskampagne

3784

leads til 1,60 kr. pr. lead

Hvad var målsætningen?

Sandberg ønskede at hæve konverteringsraten på deres webshop gennem annoncering på Facebook i europæiske lande, hvor de havde en stærk online tilstedeværelse. Der var ydermere et ønske om at udbygge deres mailliste.

Løsningen

Planen i forhold til at hæve konverteringsraten var at fokusere på et land af gangen. Når vi havde fået udarbejdet et effektivt setup der fungerede, rykkede vi videre til næste land i rækken. De setups vi byggede var en kombination af kampagnemålsætningerne Konvertering og Salg fra katalog. Her gjorde vi brug af Sandbergs store produktkatalog samt videoer til opbygning af kampagner til både kolde og varme målgrupper. De kolde målgrupper blev præsenteret for specifikke produktannoncer, der var mere specielle eller unikke og dermed fungerede godt som blikfang. Når vi så havde drevet personer ind forbi Sandbergs website, blev vores Dynamic Product Ads retargeting flows igangsat, der havde fokus på forskellige USP’er som kvalitet, brugervenlighed og tryghed.

En vigtig ting vi gjorde anderledes i vores kampagner, der havde en stor effekt, var at ændre optimeringshændelsen. I vores analyse af de tidligere kampagner Sandberg havde kørt, kunne vi se, at “Køb” var valgt som optimeringshændelse. De havde dog ikke i nærheden af de køb, der skal til, for at Facebook har nok data til at afslutte læringsfasen og sikre en effektiv og stabil levering af annoncerne. Denne ændrede vi derfor til “Tilføjelse til kurv”, da der på denne optimeringshændelse var langt mere data at tage udgangspunkt i.

Tilgangen

FACEBOOK LEAD ADS

Til udbyggelse af maillisten gjorde vi brug Facebook Lead ads, som er en virkelig effektiv måde at vokse sin liste større på. Guleroden for at tilmelde sig nyhedsbrevet var muligheden for at vinde fede Sandberg præmier samt modtagelsen af relevante produktnyheder. Ved denne kampagne kunne vi bruge dataen fra de personer der allerede var på Sandbergs nyhedsbrev. Dette var nemlig den perfekte kilde til en lookalike målgruppe, hvor Facebooks algoritme finder personer der minder om den angivne kilde.

DYNAMISK SPROG

I forbindelse med lead indsamlingen til nyhedsbrevet afholdte Sandberg en sommerkonkurrence, hvor man hver dag i en periode kunne gå ind og åbne en låge for at se, om man havde vundet et Sandberg produkt. Konkurrencen foregik i tre lande og skulle også køre som annoncering på Facebook. Udfordringen var dog, at vi ikke vidste, hvilket land der var bedst at satse på, og vi ville ikke spilde annoncekroner, når det drejede sig om så kort en periode uden mulighed for at teste først. Løsningen blev derfor at gøre brug af dynamisk sprog, som viste sig at fungere helt fantastisk. Med denne funktion kan man nemlig samle alle landene under samme annoncesæt, hvilket booster optimeringen på tværs af landene.

Resultaterne

Gennem god dialog og sparring med kunden, kunne vi udarbejde effektive kampagner, der genererede de ønskede resultater – og mere til. Et godt analysearbejde og et vågent øje til optimeringsmuligheder gjorde, at vi kunne justere på små, men meget vigtige parametre. Det har sikret en stabil performance på tværs af kampagner og gjort os i stand til at indfri kundes målsætning.

De vilde tal i denne succes:

  • 337,50% øget ROAS
  • Mest succesfulde konverteringskampagne nåede en ROAS på 67,88 med 241 køb
  • Mest succesfulde leadkampagne genererede 3784 leads til en stk. pris på 1,60 kr.

”Det er en meget positiv oplevelse at samarbejde med makeitmedia. Fra starten har de gået op i at forstå vores virksomhed og tilpasse løsningerne til vores behov, og samtidig at arbejde så autonomt som muligt. Dermed oplever jeg at ansvaret for SoMe marketing er i trygge hænder med et minimum af indsats fra min side. Det sætter jeg stor pris på.”

Erling Petersen, Salgsdirektør, Sandberg