Effektiv strategi giver en stigning i ROAS på 192%

Facebook annoncering
Instagram annoncering

Nordisk skønhed – helt enkelt

Raunsborg blev grundlagt i 2011 på Sydfyn, samme sted som man i dag også har kontor, laboratorie og produktion. Bag Raunsborg gemmer der sig et spændende partnerskab mellem Plum A/S, som er en af de førende virksomheder inden for udvikling og produktion af professionelle hudplejeprodukter og designer Jim Lyngvild. Et partnerskab der har resulteret i en smuk skønhedsserie til kvinder og en hudpleje og duftserie til mænd.

192%

øget ROAS

+20

ROAS på nye kunder

83%

fald i pris pr. køb

Hvad var målsætningen?

Raunsborg ønskede at styrke deres tilstedeværelse på Facebook og Instagram gennem annoncering, med henblik på at øge salget på deres webshop. Med en meget loyal kundebase skulle det primære fokus ligge på at trække nye kunder ind, men der var også et ønske om at skubbe de eksisterende kunder mod en højere genkøbsrate.

Løsningen

Ved vores indledende analyser af Raunsborg, bemærkede vi at de eksisterende kunder ved flere tilfælde var flittige til at rose Raunsborgs produkter, når chancen bød sig. Dette så vi som en oplagt mulighed og påbegyndte derfor en strategi med udgangspunkt i en større udnyttelse af social proof aspektet i annonceringen.

Vi opbyggede derfor en såkaldt prospecting kampagne der skulle fange potentielle kunders opmærksomhed og skabe interesse for Raunsborgs produkter og dermed lede dem ind på webshoppen. Dette blev hovedsageligt gjort gennem engagerende og dragende kreativer, der satte fokus på fordele ved produkterne og differentiering, samt gennem tilbudskampagner. 

Tilgangen

SEQUENTIAL RETARGETING

Til de personer der ikke havde købt på shoppen før, udarbejdede vi et sequential retargeting flow. Det vil sige, at når personer besøgte Raunsborg, blev de præsenteret for bestemte annoncer, der var sat op i sekvenser.

Annoncerne var skræddersyet til at fremme social proof aspektet over tre sekvenser, både gennem likes og kommentarer fra den loyale kundebase og i selve budskabet i annoncen. Dette virkede helt efter planen og interaktionen fra eksisterende kunder eksploderede – nogle opslag fik op mod 1000 likes og 50 kommentarer.

Denne massive form for social proof havde en stor påvirkning af nye kunder, hvilket virkelig kunne ses på resultaterne.

DYNAMIC PRODUCT ADS

Vi brugte Dynamic Product Ads til vores andet flow længere henne i købsrejsen.

Dette flow henvendte sig til personer der havde lagt noget i kurven men ikke købt noget (Abandoned Cart Flow). Så dette flow brugte vi både til nye og tidligere kunder. De dynamiske produktannoncer gjorde det muligt at præsentere personer for netop de produkter de havde lagt i kurven, men endnu ikke købt. Her fokuserede vi budskaberne mod bestemte USP’er og brugte deres adfærd på sitet til at skræddersy annoncer der på elegant vis mindede dem om deres store interesse for produkterne.

Social proof aspektet blev endnu en gang sat i spil her, primært gennem anmeldelser af raunsborgs produkter.

Resultaterne

I løbet af samarbejdet med Raunsborg løftede vi deres ROAS (Return on Ad Spend), målt på tværs af kampagner på livstid, fra et gennemsnit på 5,29 til i dag at ligge på 15,49. Flere kampagner har endda ligget på +30 i ROAS.

De bærende elementer i denne succes har været:

  • Et grundigt analysearbejde der lagde fundamentet for en effektiv strategi
  • Et solidt samarbejde med kunden gennem løbende dialog og sparring
  • Nøje overvågning af performance med udgangspunkt i løbende optimering og test

“Vi har været meget glade for vores samarbejde med makeitmedia. Det er et meget professionelt og kompetent team. Udover at komme med input til optimering og forbedring af brug af facebook, annoncering o.a. som har skabt stor værdi for Raunsborg, er der også en fleksibel tilgang til løsning af opgaverne. Raunsborg er en agil virksomhed og ofte skal der sadles om i sidste øjeblik, og det har makeitmedia håndteret perfekt. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger.”

Charlotte, CEO, Raunsborg ApS