fbpx
 

SoMe Up: Engagér dine kunder med gamification i din markedsføring

SoMe Up: Engagér dine kunder med gamification i din markedsføring

20. juli 2020

Begrebet “gamification” er ikke ligefrem noget nyt buzzword. Måske kender du allerede begrebet fra spil- og underholdningsverdenen, hvor de klassiske kendetegn er interaktive spiluniverser og sjove karakterer.

Content marketing er fortsat et af de stærkeste nøgleelementer inden for digital markedsføring, hvor mange hver dag forsøger at opfinde den dybe tallerken ved at lede efter nye løsninger til at skabe inspirerende og engagerende indhold til deres målgruppe.

Det er her gamification kommer ind i billedet. For i dag handler det ikke kun om at se og læse indhold. Vi vil også ‘opleve’ indholdet – men på en helt ny og sjov måde.


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Hvad er gamification helt præcist?

Lad os starte med at klargøre, hvad gamification er for en størrelse.

Som forældrene til ethvert lille barn kan fortælle, er dét at gøre en aktivitet til en leg en god måde at få dem til at deltage. Et eksempel på dette ville være, at lade som om en gaffel er et fly for at få et barn til at spise, eller bruge en sang til at få dem til at rydde op.

Når vi taler om digital markedsføring er forbrugerne børnene og virksomhederne er forældrene. Med gamification tager du mekanismerne og tænkningen fra spil- og underholdningsverdenen og skaber din markedsføring – alt sammen for at skabe en mere interaktiv og engagerende oplevelse for brugerne. 

Du bruger altså disse spillignende elementer og udfordringer til at motivere din målgruppe til at foretage en handling og interagere med din virksomhed.

Hvorfor er gamification vigtig for din markedsføring?

I disse tider, hvor stigende støj og distraktion er på sit højeste, kan man roligt sige at alle kneb gælder for at fastholde brugerne. Og det er netop derfor, at gamification er så vigtigt.

For formår du at bruge det korrekt i din markedsføring, kan det give dig helt nye muligheder for, ikke kun at skille sig ud fra konkurrenterne og øge salget af produkter eller ydelser, men også skabe positive holdninger til dit brand. Når indhold er både værdifuldt og engagerende, så er folk også mere tilbøjelige til at huske det.

Derudover må vi bestemt heller ikke undervurdere mulighederne i det at udnytte din målgruppes ‘konkurrence-gen’. Gamification er nemlig genialt til at involvere din målgruppe, da chancen for at vinde noget taler direkte til konkurrence-genet, som eksisterer i langt de fleste mennesker.

Med gamification kan du med andre ord engagere og fastholde både eksisterende og potentielle kunder på en helt ny og sjov måde. Du tilbyder nemlig ikke kun endnu en ydelse, men en hel oplevelse. Og det er en metode, der både er mindeværdig og kan vække en brugers nysgerrighed. Dernæst vælger de måske at abonnere på dit nyhedsbrev, købe et eller flere produkter, og pludselig har du konverteret en besøgende til en kunde – alt sammen takket være brugen af gamification i din markedsføring.

Sådan bruger du gamification strategisk i din markedsføring

Inden du går i gang med at arbejde med gamification, er det essentielt, at du overvejer, hvilke spillignende elementer, du gerne vil benytte dig af i din markedsføring. Her bør du medtænke din målgruppes værdier, samt hvilke ønsker og behov de har.

Derudover er det vigtigt, at du gør dig følgende strategiske tanker:

  • Først og fremmest er det vigtigt, at du definerer formålet med spillet. Og bare rolig. Du skal ikke til at designe et helt nyt spil, men blot kortlægge hvilken værdi spillet skal have, så kunden hurtigt og nemt kan få øje på formålet med at deltage.
  • Undgå bondefangeri. Hvis en potentiel kunde føler sig bondefanget, når de interagerer med dit spilelement, kan du risikere at de forlader din side med et negativt indtryk af dit brand. Det kan eksempelvis være, hvis de føler sig forpligtet til at købe noget for at kunne deltage i spillet, eller hvis alle handlinger i spillet fører til en købssituation.
  • Der skal naturligvis også være en mening bag din gamification, så det ikke fremstår nytteløst og ligegyldigt. Hvis handlinger fører til tilfældige point eller spillets formål ikke giver mening, kan du risikere at miste dine besøgendes tillid.
  • Mange virksomheder vælger også at inddrage point, præmier og trofæer i deres gamification, da det giver brugerne en form for succesoplevelse. Ønsker du at gøre det samme, er det vigtigt, at det virker som en integreret del af spillet, som både er sjov og motiverende. Brugerne skal nemlig føle, at de får noget ud af at deltage. Ellers gider de ikke at bruge deres tid på det.

4 gode virkemidler til din gamification

Hvis det ikke allerede fremgår tydeligt i ovenstående, så er gamification langt fra en hemmelighed, som kun topfirmaer benytter sig af. Derudover behøver du ikke at være spiludvikler for Rockstar Games for at bruge det. Når det er sagt, så er det faktisk ikke så svært at væve ind i din nuværende markedsføringsstrategi.

For at give dig nogle idéer med på vejen, har vi samlet vores yndlingseksempler på gamification i digital markedsføring nedenfor.

1. Fang kunder med digitale lykkehjul og skrabelodder

Nogle af de helt store klassikere inden for gamification, når det kommer til indsamling af e-mailadresser, er lykkehjul og skrabelodder.

Med disse spil giver du dine besøgende på dit website mulighed for vinde en form for gevinst eller præmie.

En bruger indtaster eksempelvis deres e-mail og giver dernæst deres tilladelse til at din virksomhed må bruge oplysningerne til fremtidige marketingsindsatser.

Har du valgt at bruge et lykkehjul kan belønningen være alt lige fra fantastiske rabatter og priser til særlige tilbud og gratis levering. Det samme gør sig også gældende med et digitalt skrabelod, hvor brugerne kan håbe på at vinde præmier, loyalitetspoint eller andre spændende løsninger.

Det er altså en oplagt mulighed for at tiltrække opmærksom og få dine besøgende på dit website til at engagere sig, så du kan få dem ind på din e-mailliste og i sidste ende øge din konverteringsrate.

Derudover skiller lykkehjulet sig også ud fra andre traditionelle popups. Det er både sjovt og unikt, hvilket betyder at besøgende er mindre tilbøjelige til at ignorere den. 

Desuden har du ofte fuld kontrol over hjulets opsætning, så du kan vælge, hvilke præmier du vil give, og  hvor mange hjulskiver, der skal medtages.

Det er samtidig en god idé, at du medtager en trøstepræmie, som brugerne modtager, hvis de ikke vinder. Det er typisk en rabatkode, der kan skabe trafik på dit website og mersalg i din webshop eller fysiske forretning.

2. Få kundeemner og indsigt med en quiz

En anden måde at tiltrække besøgende på ved brugen af gamification er quiz. Brugen af quiz i din markedsføring er en oplagt mulighed for at opbygge relationer og engagere besøgende på dit website i længere tid end normalt.

En quiz kommer i flere formater, så det kan være alt lige fra multiple choice og andre trivia til personlighedstest. Derudover kan du vælge at lave den i en popup på dit website, på en særlig destinationsside eller måske øverst på forsiden, så det er det første de besøgende ser, når de går ind på dit website. På den måde tilskynder du dem også til at interagere med din virksomhed allerede i begyndelsen på en mere dynamisk måde.

“Hvilken ansigtscreme passer til din hud?”, “Hvilken slags dessert er du?” eller “Hvor meget ved du om digital markedsføring?”. Uanset hvad du vælger, så er det en genial måde at indsamle kundeemner på og få indsigt i eksisterende eller nye kunders viden om virksomhedens produkter eller værdier.

3. Simplificér processer med en progress bar

En progress bar er endnu et fantastisk element, der er lige til og effektiv.

Både Google, Dropbox og LinkedIn har alle benyttet sig af en progress bar i deres markedsføring i en eller anden form. I eksemplet nedenfor kan du se hvordan LinkedIn eksempelvis har brugt den i form af en statuslinje for at vise, hvor fyldestgørende en side er opbygget.

Afslutter du måleren ved at udfylde siden med de relevante informationer om virksomheden, som LinkedIn beder om, får du et trofæ som gevinst.

Ovenstående er selvfølgelig kun et eksempel ud af mange, men du kan stort set bruge en progress bar til næsten enhver handling eller proces, så længe det involverer to eller flere trin.

Det er en fantastisk metode til at illustrere en process og kan være med til at gøre den langt mere overskuelig og let at gennemføre.

Du kan eksempelvis bruge en progress bar til at få besøgende på dit website til at udfylde et spørgeskema eller sende dine kunder gennem hvert trin i købsprocessen, så de kan se, hvor meget de mangler at udfylde for at gennemføre købet.

Mulighederne er mange.

4. Beløn dine kunder med digitale badges

Til sidst har vi digitale badges. På samme måde som lykkehjul og skrabelodder er badges en af de mest populære typer inden for gamification.

Du er formentlig stødt på en eller flere rundt omkring på internettet og på mobilapps. De findes overalt lige fra Ebay og Facebook til Duolingo.

Badges er enormt gode til at opbygge loyaliteten mellem dine kunder og dit brand. Det skyldes simpelthen, at kunderne kan genkende og anerkende det arbejde, som de har lagt i at bruge dit produkt eller ydelse. Det er lidt ligesom at sige “Tak for din støtte. Her er dit trofæ”. Kunderne ser nemlig dét at optjene badges som en form for succes. Derudover er de ofte sjove at indsamle, og kunderne interagerer med dit produkt endnu mere for at låse op for helt nye badges.

Af den grund kan du bl.a. bruge digitale badges som motivationsværktøjer til eksempelvis at promovere online kurser, til ambassadører der promoverer din virksomhed til familie og venner eller til loyale kunder, der bruger mange penge i din webshop.

Med andre ord enhver handling eller opgave, som går ud over, hvad der normalt forventes, er noget, der kan belønnes med et digital badge.

Klar til at tage dine markedsføring op på næste niveau?

Hvis dit brand skal kunne følge med de digitale tider, så kræver det, at du også følger med dine kunders forventninger.

Mange kunder sætter stor pris på sjove og mindeværdige oplevelser, når de interagerer og handler online, hvilket i dag er lige så vigtigt som selve produktet.

Men det er altså op til dig at levere disse oplevelser. Heldigvis kan du gøre det med spændende spilelementer i dit indhold, som både kan være sjove og engagerende for eksisterende og nye kunder.