facebook-annoncering-guide

Er du klar til at blive ekspert i Facebook annoncering?

Så har du fundet den rette guide! Vi kommer omkring alt vedrørende Facebook markedsføring.

Men for at kunne bruge Facebook annoncering optimalt, er det vigtigt at forstå annonceplatformen som helhed, og de mange muligheder du har med annoncering på Facebook. 

Hvorfor skal du annoncere på Facebook?

På ganske kort tid er Facebook blevet en af de mest populære kanaler inden for online annoncering.

Det er måske ikke så overraskende, da du som virksomhed har adgang til en stor mængde af brugerdata, der tillader virksomheder at nå ud til både eksisterende og nye kunder – alt sammen på et socialt medie, som langt de fleste bruger dagligt.

Af den grund har Facebook i lang tid været et interessant medie for mange virksomheder.

De hårde facts om Facebook annoncering

Facebook har over 3,9 millioner brugere i Danmark. På verdensplan er tallet over 2,2 milliarder.

Det gør i skrivende stund Facebook til verdens største sociale medie, og det har Facebook efterhånden kunnet bryste sig af i et stykke tid.

Tallene er som sådan ikke interessante i sig selv, men det der er interessant, er det som de repræsenterer. Tallene repræsenterer nemlig en enorm tilstedeværelse.

I Danmark er 65% af alle danskere over 12 år aktive brugere af Facebook på dagligt plan. 

Den massive tilstedeværelse af brugere på det sociale medie, gør det klart at alle virksomheder bør have en eksistens på Facebook.

Som virksomhed handler det om, at være synlig på de platforme, hvor målgruppen befinder sig. Med 3,9 millioner brugere i Danmark, og 2,2 milliarder på verdensplan, kan der argumenteres for, at alle virksomheder har mulighed for at nå ud til deres målgruppe på Facebook.

Dette er uagtet af, om du driver en B2C eller B2B virksomhed (Facebook kan nemlig sagtens bruges til B2B markedsføring), eller om din målgruppe er teenagere, mænd mellem 30 og 40 år eller midaldrende kvinder.

De vil alle være repræsenteret på Facebook. 

Når vi snakker 

Facebook annoncering, er det oftest blot et spørgsmål om korrekt målgruppesegmentering. 

Effektiv målretning og data

Facebooks målretningsmuligheder og enorme mængde af brugerdata, gør Facebook markedsføring yderst interessant for annoncører.

Facebook tilbyder den mest omfattende annonceringsplatform i verden, hvad angår målretningsmuligheder.

Mange danskere oprettede sig på Facebook i 2008, og adskillige af brugerne i Danmark, har anvendt Facebook i flere år. Derfor har Facebook rigtig meget data på hver enkelt bruger.

Det er den data, som er helt afgørende, da den gør dig i stand til at finde lige præcis de personer, der er interessant for din virksomhed.

Vi vil vove den påstand, at Facebook ret præcist kan forudsige adfærd på de fleste af deres brugere og specificere deres interesser med knivskarp præcision.

Det er ikke kun din adfærd og interageren på det sociale medie, som Facebook har data på.

Facebook har også data på, hvilke hjemmesider du har besøgt, og hvordan din adfærd har været på disse.

Har du foretaget køb online, er der en god chance for, at Facebook ved, hvad du har købt

Lige præcis den information er utrolig værdifuld.

Din evne til at vælge den rigtige kampagnemålsætning, segmentere og præsentere målgruppen for det rigtige budskab, vil ultimativt blive den kompetence, der vil afgøre om du får succes med din annoncering på Facebook.

maalrettet-annoncering

Hvad koster Facebook annoncering?

Der er ikke nogen fast Facebook annoncering pris, og derfor kommer svaret altid an på mange faktorer.

Der er mange parametre der spiller ind, når du skal beregne omkostningerne for en virksomheds Facebook annoncering.

Hvis vi tager udgangspunkt i, hvad Facebook selv skriver omkring omkostningen ved annoncering på deres platform, så er der to måder at definere prisen på: 

  • Det samlede beløb, du bruger på annonceringen (ad spend).
  • Prisen for hvert resultat du får.

Du kontrollerer det samlede beløb, du bruger på annonceringen, gennem dit budget, ved at fortælle Facebook, hvor meget du vil bruge på annonceringen. Derefter forsøger de, at give dig så mange resultater som muligt, for det beløb du har angivet.

Du kan f.eks. vælge kun at bruge 10 kr. om dagen eller 10.000 om dagen, hvis du vil. Det er dig, som sætter budgettet.

Der er dog nogle annoncetyper, der kræver et bestemt minimumsbeløb for at fungere (men det skal Facebook nok fortælle dig, hvis det er tilfældet). 

Hvis du ikke vil køre med et dagligt budget, så har du muligheden for at angive et livstidsbudget. Her kan du indstille det samlede beløb, du er villig til at bruge i en bestemt periode.

Denne funktion er især praktisk, hvis du f.eks. skal køre en tilbudskampagne, med en fast start- og slutdato. 

Prisen pr. resultat kontrollerer du gennem din budstrategi (hvis du ikke er sikker på, hvad dit bud skal være, kan Facebook afgive buddet for dig automatisk med henblik på at fordele dit budget jævnt over den tid, dine annoncer kører).

Derudover tilbyder Facebook andre fremgangsmåder for at sikre, at du ikke bruger mere, end du ønsker:

  • Sæt en forbrugsgrænse på din kampagne, hvor du angiver et maksimumbeløb, du vil bruge på en bestemt annoncekampagne.
  • Sæt en forbrugsgrænse på din annoncekonto, hvor du angiver et maksimumsbeløb, du vil bruge på tværs af alle de kampagner, du kører.

Facebooks egne definitioner forklarer fint, hvordan du kontrollerer dine annonceomkostninger, men kommer ikke ind på de faktorer, der påvirker omkostningerne – altså prisen for hvert resultat du får.

Der er nemlig mange ting, der har indflydelse på dette, så lad os prøve at redegøre for dem. 

Sådan fungerer Facebooks annoncesystem

Før vi dykker ned i, hvad der har indflydelse på omkostningen ved Facebook markedsføring, er det nødvendigt at få en forståelse for, hvordan Facebooks annoncesystem fungerer. 

Det første du skal vide er, at du på Facebook betaler for eksponeringer og ikke klik, som på f.eks. Googles annonceplatform.

Måden dette bliver opgjort på er gennem CPM (Cost Per Mille), der er en beregning for prisen pr. 1.000 eksponeringer.

Det vil altså sige at du skal være skarp når du segmenterer på Facebook, da du kan ende med at betale for en masse værdiløse eksponeringer.   

Det andet du skal vide, er at Facebook går meget op i at sikre en god brugeroplevelse på deres platforme.

Det siger lidt sig selv, da de selvfølgelig vil sikre så høj brugeraktivitet som muligt.

Derfor er de også meget opmærksomme på ikke at bombardere deres brugere med annoncer. De har derfor valgt at gøre deres annoncesystem auktionsbaseret, så de kan begrænse antallet af annoncer, som hver bruger ser.

Dvs. at der er et begrænset antal annonceplads til rådighed, som annoncører dermed kæmper om på forskellige placeringer. 

graf

Anskuer du det meget forenklet (da f.eks. kvaliteten af indhold også er en stor faktor) er det den annoncør, som byder højest, der får vist sin annonce på en given placering, til en bestemt målgruppe.

Så når du annoncerer på Facebook, konkurrerer du ikke kun om annonceplads mod dine direkte konkurrenter, men mod alle der prøver at nå den samme målgruppe som dig

Har du derfor en webshop med herretøj, der prøver at nå ud til unge mænd, konkurrerer du også mod tech virksomheder der viser dem smartphones, eventbureauer der viser dem koncerter eller smykkefirmaer, der vil sælge dem accessories osv.

Ift. ens bud i auktionen er det dog vigtigt at vide, at du ikke betaler det fulde bud, hvis konkurrentens bud er lavere.

Du betaler kun en øre mere end den nærmeste konkurrents bud.

Dette betyder, at hvis du indstiller dit bud til 5 kr., og det højeste bud fra en konkurrent er på 3,50 kr. betaler du kun 3,51 kr for annonceplaceringen.

Det tredje du skal vide, er at omkostningerne ved at annoncere på Facebook kan svinge meget.

En dag kan din CPM ligge på 50 kr., og et par uger senere er den måske steget til 200 kr.

Du kan typisk forvente at se omkostninger stige omkring højtider som jul eller tilbudsdage som Black Friday, fordi flere annoncører pludseligt oversvømmer markedet.

Så det er yderst vigtigt, at du løbende holder øje med annonceringen og ikke bare laver en “set and forget”. “Set and forget” betyder, at du laver en god indsats med din annoncering, men så lader du den bare køre uden at optimere eller holde øje med resultaterne. Og det er dumt!  

Her kommer en oversigt over nogle af de faktorer, der har den største påvirkning på dine annonceringsomkostninger:

Målgruppe

Den målgruppe du vælger at gå efter, har stor betydning for dine annonceomkostninger. Mennesker med visse demografiske og psykografiske profiler, koster mere at nå end andre. Så hvis du målretter mod et meget eftersøgt publikum, vil din Facebook markedsføring generelt set koste dig mere.

Det er, som tidligere beskrevet omkring annonceplads, grundlæggende udbud og efterspørgsel.

Du er ikke kun oppe imod de konkurrenter i din egen branche, men alle virksomheder i brancher, der målretter den samme målgruppe.

Nogle brancher er dog overordnet set dyrere at annoncere i, netop på baggrund af udbud og efterspørgsel. 

Derudover, så kan størrelsen på din målgruppe også have en indvirkning på prisen. 

Opretter du for snævre målgrupper, kan det føre til højere omkostninger, fordi der er færre annonceplaceringer tilgængelige, og fordi Facebooks optimeringsalgoritme vil være begrænset.

Omvendt, så vil alt for store målgrupper være spild af annoncekroner, da du vil ramme for mange irrelevante personer.

Det er derfor yderst vigtigt, at få klart defineret sin målgruppe, inden du skyder sine kampagner i gang. 

Kampagnemålsætning 

Den rigtige kampagnemålsætning er afgørende for at du får succes med din Facebook annoncering.

De forskellige målsætninger du kan vælge, når du opretter en ny kampagne på Facebook, vil variere i omkostning.

Disse målsætninger er den forudsætning, hvorpå Facebook baserer sin beregning af omkostningerne og rækkevidden for dine annoncer.

De målsætninger som du kan vælge imellem, falder ind under tre kategorier: Kendskab, Overvejelse og Konvertering.

Kategorien “Kendskab” indeholder målsætninger der går helt bredt ud, i den målgruppe du angiver. Ved kategorierne “Overvejelse” og “Konvertering” bliver den målgruppe, du går efter inddelt efter, hvad du vælger. Dvs. at Facebook bruger deres data til at finde personer, der er mest tilbøjelige til at udføre de handlinger, du angiver som mål.

Vælger du derfor “Trafik”, så finder Facebook personer, der er mest tilbøjelige til at foretage et klik på link.

Vælger du derimod “Konverteringer”, så finder Facebook personer der er mest tilbøjelige til, at foretage den konvertering du har angivet (som f.eks. ‘Køb’).

Så her kan vi se, at nogle målsætninger giver mere værdi end andre, og det er netop derfor, at der er en prisvariation.

Du betaler altså ekstra, hvis du gerne vil kvalificere din målgruppe, hen mod den handling du vil have udført.

Annonceplaceringer

Der er mange forskellige annonceplaceringer at vælge imellem i Facebook.

Nogle placeringer er dyrere end andre, så hvor du vælger at placere dine annoncer, kan påvirke dine omkostninger.

Nedenfor finder du de forskellige placeringer, der er tilgængelige i 2020.

facebook-ads

Nyheder

  • Nyheder på Facebook
  • Nyheder på Instagram
  • Facebook-videofeeds
  • Højre kolonne på Facebook
  • Udforsk på Instagram
  • Messenger-indbakke

Stories

  • Facebook Stories
  • Instagram Stories
  • Messenger Stories

Instream

  • Instreamvideoer på Facebook

Beskeder

  • Sponsorerede beskeder på Messenger

I artikel

  • Lynartikler på Facebook

Apps og websites

  • Native annoncer, bannerannoncer og interstitielle annoncer i Audience Network

Du kan vælge at lade Facebook bestemme hvilke placeringer dine annoncer skal vises på, ved at vælge ‘Automatiske placeringer’.

Der lader du Facebooks algoritme arbejde for dig, ved at bruge en mindre brøkdel af dit budget, på at teste forskellige placeringer af og dermed finde dem, der giver mest mening at vise dine annoncer på.

Vil du hellere selv bestemme placeringerne for din Facebook markedsføring, så vælger du ‘Rediger placeringer’ og kan så selv tjekke af, hvilke du ønsker at gøre brug af.

Indhold til annoncering på Facebook

Som vi tidligere har nævnt, så går Facebook enormt meget op i at sikre en god brugeroplevelse på deres platforme.

Det er derfor yderst vigtigt at udarbejde annoncer med godt indhold, der er relevante og indbydende, for den målgruppe du rammer.

Gør du ikke dette, så bliver du hurtigt straffet af Facebooks algoritme, og det kan ses på ens annonceomkostninger.

Kort sagt bliver annoncer af lav kvalitet nedprioriteret, og det bliver hurtigt dyrt at smide penge efter noget, der slet ikke performer, som det skal. 

Tidligere gav Facebook ens annoncer en såkaldt relevansscore som indikator for, hvor “relevante” ens annoncer var for den målgruppe, du havde angivet.

Denne score lå mellem 1 og 10, hvor 1 var den dårligste score og 10 var den bedste. Scoren blev beregnet på baggrund af den positive og negative feedback Facebook modtog fra annoncerne, og blev løbende opdateret i hele den varighed, som annoncerne kørte. 

Så hvis en annonce nu begyndte at glide mod den nedre ende af skalaen, ville ens omkostninger stige for at holde annoncen synlig for målgruppen. Men hvis den røg op i den høje ende, ville Facebook sænke ens omkostninger, da algoritmen dermed anså den som godt indhold. 

Relevansscoren er i dag blevet erstattet af ‘Diagnosticering af annoncerelevans’ for, med Facebooks egne ord, at gøre målingen af annoncerelevans mere gennemsigtig og eksekvérbar.

Princippet er præcis det samme som med relevansscoren, men måden hvorpå vi ser målingen, er blevet mere udførligt beskrevet.

På den måde har annoncører et bedre udgangspunkt for at se, hvor de skal optimere på annoncerne.

Dette gøres gennem tre forskellige diagnoser: 

  • Kvalitetsklassificering: Hvordan din annonces opfattede kvalitet er til sammenligning med annoncer, der konkurrerer om den samme målgruppe.
  • Klassificering af interaktionsrate: Hvordan din annonces forventede interaktionsrate er til sammenligning med annoncer, der konkurrerer om den samme målgruppe.
  • Rangering af konverteringsrate: Hvordan din annonces forventede konverteringsrate er sammenlignet med annoncer med samme optimeringsmål, som konkurrerer om samme målgruppe.

mobil-synlighed

Men, hvad koster Facebook markedsføring?

Nu hvor du er blevet klogere på annoncesystemet, og hvad der påvirker din annonceringspris, ved du også hvor svært det er at forudsige præcist hvor meget det koster.

Generelt set kan du godt finde frem til, om din Facebook markedsføring vil ligge i den billigere eller dyrere ende. 

Du kan f.eks. starte med at spørge dig selv det vigtigste spørgsmål af dem alle: Hvad vil jeg gerne opnå med min Facebook annoncering?

Er målsætningen at sprede kendskab i lokalområdet? Eller vil du gerne høste en masse køb på din webshop?

Der vil være en markant prisforskel ved opnåelse af disse mål, både ift. prisen på kampagnemålsætningen, men især også i tid og ressourcer på opsætning og løbende optimering. 

Det er bl.a. også væsentligt at overveje hvilket indhold, du har ressourcer og tid til at producere til annonceringen.

Har du en hel marketingafdeling i ryggen, der kan producere professionelle billeder og videoer, eller står du alene med alle boldene i luften?

Som tidligere nævnt har indhold en rigtig stor indflydelse på din annonceringspris.

Det grafiske er et element, men der skal også produceres nogle gode og fængende annoncetekster.

Der skal helst produceres grafisk materiale til de forskellige placeringer og skræddersyes indhold til personer, der er forskellige steder i brugerrejsen. Alt sammen noget der kan optage meget tid og dermed sluge mange penge. 

Disse overvejelser kan desværre kun give dig et vejledende billede af annoncringsprisen.

Så skal du fastslå det præcise beløb det vil koste dig, er der ikke andet for end selv at teste det af.

Så start med et mindre annoncebudget, eller det der nu er plads til og se hvad det bringer dig af resultater.

Derfra kan du altid opjustere budgettet, hvis det viser sig at være profitabelt for dig.

Du skal nemlig ikke fokusere så meget på budgetstørrelsen i starten, men på prisen pr. resultat. For uanset hvor meget du bruger på annoncering, så er det vigtigste at du får det bedste mulige udbytte ud af det.

Så fokusér på den værdi annonceringen bringer dig.

Vil du f.eks. gerne have trafik ind til din blog, så find ud af hvor meget det koster dig at skaffe en besøgende – altså hvad din CPC ligger på.

Vil du bare gerne sprede noget kendskab til din forretning, så find ud af hvad du betaler for 1000 eksponeringer – altså hvad din CPM ligger på.

Vej derefter disse resultater op imod den værdi de bringer til din virksomhed.

For et klik kan f.eks. være 3 kr. værd for én virksomhed, mens det er 150 kr. værd for en anden. Det kommer som tidligere nævnt an på en lang række faktorer.

Skal du derimod sælge produkter fra din webshop, skal du nærmest udelukkende kigge på din ROAS (Return on Ad Spend) – altså hvor meget får du igen for dine annoncekroner.

Har du f.eks brugt 1000 kr. på at sælge produkter for 3000 kr., så ligger din ROAS på 3 (du får dine annoncekroner 3 gange igen).

For her kan det godt være at du måske har en dyr CPC eller CPM, men så længe du har en acceptabel ROAS, vil din kampagne være en succes. 

Er dit fokus på kundeanskaffelse, skal du derfor kigge på din CAC (Customer Acquisition Cost) – altså hvor meget du gerne vil betale for en kunde.

Her er det igen vigtigt at fokusere på den værdi en kunde kan bringe til din virksomhed, ikke blot i anskaffelsen men i hele kundes “levetid”.

Vi ser tit at de virksomheder vi taler med, faktisk ikke har fastslået hvor meget en kunde er værd for dem.

Mange tænker ikke over livstidsværdien i deres kunder.

Det kan f.eks. godt være, at en virksomhed finder det dyrt at bruge 2.500 kr. på at anskaffe sig en ny kunde, men hvis den kunde så har indbragt 50.000 kr. til virksomheden efter 3 år, så kan det jo pludseligt være en helt anden sag!

Det gør det derfor svært for dem at udregne, hvor meget de egentlig vil bruge på at anskaffe en ny kunde. Dette kan resultere i urealistiske forventninger til annonceringen, der gør dem blinde for den værdi, det rent faktisk kan bringe dem.

Husk derfor altid at indtænke livstidsværdien. Ved at kende den fulde værdi i dit mål, kan du nemmere vurdere, hvor meget du vil spendere på at nå det mål du har opsat for din Facebook annoncering.

Kend din Customer Lifetime Value – Nøglen til profitabel Facebook markedsføring

Hvad mener virksomheder egentlig, når de bruger ord som Customer Lifetime Value? Hvad kan du med det?

Det skal vi nok fortælle dig.

Hvad er Customer Lifetime Value?

Customer Lifetime Value – eller CLV – er formentlig noget af det vigtigste, du kan måle. Ja, det siger vi selvfølgelig om mange ting, men der er noget om det.

Det handler nemlig om, hvor meget en kunde er værd for en virksomhed, beregnet over hele kundes “levetid” – altså det beløb, som dine kunder forventes at bruge på din virksomhed.

Det er en ret vigtig måling, som faktisk er med til at styre enhver beslutning, du træffer i forbindelse med din forretning – eller det burde den i hvert fald.

Lad os tage et eksempel.

Hvis en kunde køber for 100 kr. første gang, de handler hos dig, er det meget normalt at tænke, at man så skal give langt mindre end 100 kr. pr. kunde, før handlen er i hus, og at det rent faktisk er profitabelt for dig.
Men hvis nu kunden gennemsnitlig handler 10 gange om året hos dig, kan det ofte betale sig at give en del mere for at få kunden i første omgang.

Hvorfor er det vigtigt at kende din Customer Lifetime Value før du kører Facebook annoncering?

Når du kender din CLV har du et væld af værdifulde informationer omkring dine kunder eller klienter. Det giver dig bl.a. mulighed for at besvare essentielle spørgsmål som:

  • Hvad kan du forvente i omsætning i løbet af et kundeforhold?
  • Hvor meget skal jeg maksimalt bruge for at anskaffe en ny kunde?
  • Hvor meget skal jeg investere for at beholde eller genvinde en kunde?
  • Hvem er mine mest værdifulde kunder, og hvordan kan jeg yderligere øge livstidsværdien af mine kunder?

Og det er bare for at nævne nogle få.

Når det er sagt, så burde CLV nu ligge øverst på din to-do liste. Så er du klar til at give det en chance?

Sådan finder du frem til din Customer Lifetime Value

Der findes efterhånden forskellige måder, hvorpå du kan beregne din CLV, og nogle er langt mere avanceret og præcise end andre.

Derudover afhænger det i høj grad af din virksomhed og løbende ændringer i dine kunders adfærd.

I dette afsnit tager vi dog udgangspunkt i en forholds simpel metode, der kan hjælpe dig godt i gang. Her er det i første omgang nemmest at udregne din CLV for ét år.

For at du kan beregne CLV på dine kunder, skal du bruge følgende:

  • Den gennemsnitlige ordreværdi – altså din årlige omsætning divideret med antallet af ordre pr. år.
  • Købsfrekvensen – det vil sige antallet af ordre i år divideret med antallet af kunder, som har købt.
  • Den gennemsnitlige avance – avancen af alle de produkter, du sælger.

Dernæst beregner du CLV således:

Gennemsnitlig ordreværdi x købsfrekvensen x gennemsnitlig avance = Customer Lifetime Value

Hvis du samtidig har en idé om, hvor længe dine kunder i gennemsnit forbliver kunder i din virksomhed – altså den gennemsnitlige livstid pr. kunde, så ganger du bare tallene.

Lad os gøre det en smule mere forståeligt ved at tage et simpelt eksempel.

  • Du har en webshop, der sælger solbriller. Her er din gennemsnitlige ordreværdi på 500 kr.
  • Du har regnet dig frem til at dine kunder oftest køber 2 gange inden for et år.
  • Du ved at din avance er 33%. Altså du tjener 33% hver gang, du sælger et par solbriller.

Du kan altså udregne din CLV på følgende måde:
300 kr. x 2 x 33% (33 : 100) = 330 kr.

Din CLV er derfor 330 kr.

Helt overordnet findes der et hav af online værktøjer, der kan hjælpe dig med at beregne CLV på dine kunder – helt gratis.

Men ved at benytte ovenstående metode kan du i hvert fald danne dig et fint overblik over værdien af dine kunder, og hvor meget du skal betale for at skaffe nye kunder.

Muligheden for en god investering med Facebook annoncering

Med Facebook annoncering er der altså en god mulighed for at lave en virkelig god investering.

Vi har flere gange oplevet, hvor stor en effekt Facebook annoncering kan have for virksomheder, der ikke tidligere har set noget potentiale i platformen.

Det er ofte traditionelle virksomheder, der bruger de klassiske marketingkanaler. Sporingen gør det muligt at beregne helt præcis, hvad du får ud af Facebook annonceringen kontra avisannoncer og reklamer. 

  • Sporing
  • Indregn livstidsværdi
  • Meget præcis målretning der kun bliver bedre

Hvad med boost-knappen?

Hvis du har en Facebook-side, har du formentlig allerede stiftet bekendtskab med den lille boost-knap under dine opslag. Måske har du også allerede benyttet dig af den?

Det er den knap som stort set alle virksomhedsejere benytter sig af, og som professionelle inden for Facebook markedsføring elsker at hade.

Boost-knappen kan nemlig være fristende for mange at bruge, hvis du har oprettet et opslag, som du skal have hurtigt ud over stepperne til en given målgruppe.

Men det kan samtidig være en rigtig dårlig idé og spild af penge, hvis du ikke har forstået, hvordan boost-funktionen fungerer, og hvad forskellen på at booste og på at benytte dig af sponsorerede annoncer i Annonceadministratoren er.

Lad os først starte med at gennemgå, hvad boost-funktionen egentlig går ud på.

boost-paa-facebook

Hvad er meningen med boost-funktionen?

I lang tid har det været muligt at annoncere på Facebook – altså at betale Facebook for at vise dine opslag til brugere, som ellers ikke ville se dem.

Dog var der mange, der mente, at det var for kompliceret at oprette annoncer på platformen. Derfor lancerede Facebook deres boost-funktion, som gjorde det muligt for sideejere at omdanne deres opslag til annoncer og derved nå ud til en bredere målgruppe med kun få klik.

Boost-knappen blev med andre ord udarbejdet af Facebook som en nem måde for alle at købe markedsføring på – hvilket i et forretningsøjemed også er ganske smart fra Facebooks side.

Dog begyndte boost-funktionen med tiden at få et dårligt ry.

Mange sideejere brugte den nemlig forkert, idet de ikke havde en ordentlig strategi inden, og derfor komplet ignorerede at målrette deres annoncer ordentligt, hvilket i sidste ende betød at de skød med spredehagl.

Nu er boost-funktionen heldigvis blevet en del smartere, da der er kommet flere muligheder til, som tidligere kun var forbeholdt for dem, der annoncerede via annonceadministratoren. 

Mange annoncører påstår dog, at når du booster et opslag, så optimerer Facebook automatisk kun efter interaktion. Det vil sige, at Facebook forsøger at bruge dit angivne budget på at nå ud til personer, som er mest tilbøjelige til at synes godt om, dele og kommentere på dit opslag.

Sådan var det måske i begyndelsen, men sådan fungerer det altså ikke længere.

Efter de nye opdateringer af boost-funktionen har du nu en smule større indflydelse på din målsætning – altså hvem du ønsker at vise dit boostet opslag til, og hvilken handling du ønsker, at de skal udføre, når de ser det.

Ønsker du at videresende brugere ind på din hjemmeside eller forsøge at komme i kontakt og chatte med potentielle kunder, så kan du også det.

Derudover har du ikke længere kun mulighed for at målrette efter geografi, men kan ligeledes målrette personer ud fra deres interesser og adfærd på platformen.

Alt dette er naturligvis kun i et begrænset omfang, og det er samtidig kun en brøkdel af det, du kan opnå, når du sammenligner med mulighederne i din annonceadministrator. 

Forskellen på boost og annoncering

Når du vælger at booste et opslag, så laver du principielt også en annonce.

For samtidig med at du klikker på knappen “boost opslag”, opretter du også en kampagne i din annonceadministrator –  helt automatisk.

Boost-funktionen er derfor teknisk set en del af det større Facebook annoncesystem.

Helt grundlæggende kan en sponsoreret annonce og et boostet opslag umiddelbart også være identiske i deres udformning, og det handler i begge tilfælde om, at vi betaler os fra at nå ud til en given målgruppe med vores budskab. 

Pointen med boost-funktionen er bare, at du på en nemmere og hurtigere måde kan lave en sådan annonce og samtidig få dit budskab bredere ud.

Der er nemlig stadig en del som mener, at det er et hyr at udarbejde annoncer i Facebooks annonceadministrator sammenlignet med den let tilgængelige boost-knap.

Det giver selvfølgelig mening, på trods Facebooks ihærdige forsøg på at forbedre deres brugerflade i Business Manageren, så det er lettere at navigere rundt i.

Derfor er boost-funktionen egentlig bare en mere simpel måde at annoncere på.

6 reelle ulemper ved at bruge boost-funktionen

Boost-funktionen kan være ganske fin at bruge, hvis du eksempelvis ønsker at engagere flere personer inden for en specifik målgruppe i et enkelt opslag, eller ønsker at lede brugerne ind på en hjemmeside for at læse et blogindlæg.

Men ønsker du at omsætte dit annoncebudget til reelle forretningsresultater såsom leads (f.eks. tilmeldinger til dit nyhedsbrev) og konverteringer (f.eks. salg på din webshop eller flere bookinger), så er boost-knappen oftest ikke det rette valg for dig.

Vi har her samlet 6 ulemper ved at bruge boost-knappen i stedet for annonceadministratoren.

Vær opmærksom på, at Facebook løbende opdaterer deres boost-funktion, hvilket betyder at den får flere og flere funktionaliteter, som du ligeledes finder i annonceadministratoren.

  1. Du går glip af Facebooks smarte annonceformater

I Facebooks annonceadministrator finder du en lang række af annonceformater, som du ikke kan benytte dig af, når du vælger at booste dit opslag. 

I annonceadministratoren kan du eksempelvis benytte dig af lynoplevelser og leadannoncer. 

  1. Du kan kun målrette mod én målgruppe ad gangen

Når du vælger at benytte dig af boost-funktionen, kan du kun målrette mod én målgruppe. Hvis det ikke har en større betydning for dig, er det naturligvis ikke en ulempe, men havde du modsat oprettet en kampagne i din annonceadministrator, ville du kunne annoncere det samme opslag ud til flere forskellige målgrupper ved at oprette flere annoncesæt i din kampagne.

  1. Du kan kun optimere efter specifikke målsætninger

På samme måde som i annonceadministratoren kan du vælge, hvad du vil optimere mod, når du booster dit opslag. Du har dog her kun begrænsede valgmuligheder.

Bruger du et opslag med en video, så kan du vælge mellem målsætninger såsom Videovisninger, Interaktion eller Beskeder.

Men hvad nu hvis du er interesseret i at få brugere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller måske få dem til at foretage en særlig handling (f.eks. booking af en aftale) inde på din hjemmeside?

Selvfølgelig kan du i dag optimere mod trafik til din hjemmeside, såfremt dit opslag indeholder et link.

Her tænker du måske i første omgang, at dette er ganske fint, da brugerne inde på hjemmesiden både kan tilmelde sig dit nyhedsbrev og/eller booke en aftale. Men det er altså ikke disse handlinger, som Facebook optimerer mod, når de viser dine opslag til folk – kun personer, som er tilbøjelige til at klikke på linket i dit opslag, som fører dem ind på din hjemmeside. Men det er det eneste du kan. 

For at få mest mulig udbytte af ovenstående har du brug for målsætningerne Leadgenerering eller Konverteringer. Men dem finder du altså ikke i forbindelse med boost-funktionen.

  1. Du kan ikke opbygge det perfekte flow

En fordel, som du i høj grad går glip af, når du vælger at booste dine opslag i stedet for at benytte annonceadministratoren, er muligheden for at skabe et perfekt flow – også kaldet sequential marketing.

Med sequential marketing mener vi udarbejdelsen af kampagner og annoncer, der matcher hvert trin kunden gennemgår på sin købsrejse – lige fra kunden første gang  introduceres til dit brand og i sidste ende køb.

Din målgruppe kan befinde sig på vidt forskellige stadier i købsrejsen. Det kan derfor være utrolig værdifuldt at udarbejde flere annoncer med forskellige budskaber, der hver især matcher det stadie, som potentielle kunder befinder sig på. På den måde kan du “pleje” dem på den helt rigtige måde, indtil de udfører den handling du gerne vil have dem til.

Men hvis du vælger at benytte dig af boost-knappen, som kun tilbyder at målrette mod én målgruppe ad gangen, så kan du netop ikke benytte dig af denne type opsætning.

  1. Du kan ikke teste forskellige variationer af annoncen

Vælger du at oprette dine annoncer i annonceadministratoren, kan du under hvert annoncesæt lave endnu flere annoncer – eller flere versioner af én annonce. Herefter vil Facebook automatisk sørge for at vise den annonce (eller den version), som giver dig de bedste resultater – naturligvis ud fra den målsætning, som du har valgt. På den måde kan du nemlig teste forskellige variationer af annoncen og dermed danne dig et bedre overblik over, hvad der rent faktisk fungerer inden for målgruppen.

Men som du højst sandsynligt har gættet, tilbyder boost-funktionen ikke denne mulighed. Det er jo trods alt hele idéen med boost-knappen. Annoncens indhold vil altid kun være det ene opslag, som du har lavet.

  1. Du får et stort rod i din annoncekonto

Sidste punkt er muligvis kun en ulempe, hvis du godt kan lide at have struktur på din markedsføring – men uanset hvad er den værd at tage med i denne guide.

For hver gang du vælger at bruge boost-funktionen, så opretter Facebook som tidligere nævnt automatisk en ny kampagne på din annoncekonto

Og vælger du at gøre det ad flere omgange, så kan du risikere at oprette flere hundrede kampagner, som ikke er til at finde hoved eller hale i – og det bliver du formentlig træt af.

Vælger du modsat at oprette annoncer i annonceadministratoren, kan du vælge at samle det hele under langt færre kampagner, som gør at du langt nemmere kan danne dig et overskueligt overblik og dernæst evaluere dine resultater.

Kom i gang med annoncering på Facebook

Nu har du fået en grundlæggende forståelse for Facebooks annonceplatform, målgrupper, kampagnemålsætninger og meget mere.

Nu skal du til rent faktisk at give dig i kast med det! 

Hvis ikke din virksomhed allerede har en Business Manager, annoncekonto og Facebook Pixel, skal du starte med at oprette dem.

Hvis du gerne vil annoncere dine produkter direkte på Facebook og benytte dig af dynamiske annoncer, skal du også have oprettet et katalog. 

Det kan godt kræve lidt teknisk snilde at få det hele til at spille sammen, men har du en webudvikler, der står for din hjemmeside, kan de hjælpe dig med at indsætte koden til din Facebook Pixel og lave et datafeed til kataloget (hvis du har en webshop). 

annoncering-paa-facebook

Hvad er en Business Manager og hvordan sætter du det hele op?

Først og fremmest er det nødvendigt for dig at have en Business Manager, hvis du ønsker at annoncere på Facebook.

Når det er sagt, så er Facebooks Business Manager meget mere end bare annoncering.

Facebooks Business Manager er nemlig et værktøj, hvor du kan samle alle dine aktiver under én stor paraply.

Med aktiver mener vi alt lige fra din Facebook-side og annonceadministrator til produktkatalog og sporingsværktøj på dit website.

Ved hjælp af disse har du nemlig muligheden for at oprette annoncer, styre hvem der har adgang til hvad på Facebook, vise udvalgte produkter til de helt rigtige personer, spore specifikke hændelser på dit website og meget, meget mere.

Du kan altså administrere alle dine aktiver og al din markedsføring og annoncering på Facebook ved hjælp af din Business Manager.

Det burde derfor ikke være nogen overraskelse, at den gør sig gældende for langt de fleste virksomheder.

Det er dog langt fra alle virksomheder, der har oprettet en konto i Business Manageren – og af dem der har, oplever vi ofte, at de finder Business Manageren for stor, uoverskuelig og forvirrende at komme i gang med.

Hos makeitmedia opretter vi dog altid en konto til vores kunder i Business Manageren, som en del af opstartsfasen, når vi skal stå for deres annoncering. 

Det muliggør ikke kun selve annonceringen, men det øger samtidig sikkerhed og bidrager med en lang række af ekstra funktionaliteter.

Når det er sagt, så er det altid forskelligt, hvordan folk har det med at vænne sig til nye systemer, men vores erfaring er efterhånden, at det blot kræver en smule indsigt og oplæring i, hvordan Business Manageren rent faktisk fungerer.

Hvornår er en Business Manager relevant for en virksomhed?

Som udgangspunkt anbefaler vi altid alle virksomheder, som har mere end én person til at administrere deres Facebook-side til at oprette en konto i Business Manageren – uanset om de annoncerer eller ej.

Når det er sagt, så er Business Manageren især relevant for følgende virksomheder:

  • Virksomheder der ønsker at benytte sig af Facebooks annonceadministrator for at kunne annoncere på platformen.
  • Virksomheder som driver en webshop og ønsker at benytte sig af de mange muligheder som eksempelvis dynamisk retargeting, tagging af produkter i opslag og meget mere.
  • Virksomheder som er indehaver af flere Facebook-sider i forskellige lande, som kræver at bestemte medarbejdere i hvert land kun har adgang til bestemte Facebook-sider. Derudover kan man oprette flere annoncekonti til hvert land, så kampagner ikke blandes sammen. Det samme gør sig ligeledes gældende for personer, der har flere Facebook-sider til forskellige brands.
  • Virksomheder, der har flere ansvarlige medarbejdere tilknyttet deres Facebook-side og som oplever stor udskiftning blandt disse.
  • Virksomheder der benytter sig af eksterne marketingbureauer til at administrere deres Facebook-side og/eller kampagner i annonceadministratoren. Her skal bureauet i form af et partnerskab i Business Manageren have adgang til udvalgte Facebook-sider og annoncekonti for at kunne annoncere.

Sådan opsætter du din Business Manager

Heldigvis er måden, hvorpå du opretter en konto i Business Manageren forholdsvis hurtig og simpel. Facebook er nemlig ret gode til at hjælpe dig hele vejen igennem oprettelsesprocessen, så alle kan forstå det – plus det er helt gratis. Dog har vi for en god ordens skyld sammensat en detaljeret guide, så du ikke kommer i tvivl.

Første skridt er at oprette en Business Manager konto, så du kan administrere annoncekonti, sider og de personer, der arbejder på dem.

  • Derfra beder Facebook dig om at logge ind på din private Facebookprofil. Det er her vigtigt, at du logger ind på den Facebookprofil, som skal være administrator af virksomheden – altså Business Manageren.
  • Dernæst skulle der gerne dukke en dialogboks op, hvor du indtaster din virksomheds navn , dit private navn og en virksomheds e-mail, så Facebook kan sende opdateringer om annonceringen.

Det var faktisk det. Godt gået!

Du har nu oprettet en Business Manager konto.

Nu er næste skridt at tilføje og oprette din virksomheds aktiver såsom din Facebook-side og en annoncekonto, så du kan annoncere.

Før vi kaster os videre ud i oprettelsen, er det værd at bemærke, at din Business Manager godt kan se anderledes ud end vores, da det afhænger af, hvilken version, du har. Facebook er nemlig i fuld gang med at opdatere hele brugerfladen i deres Businesss Manager, hvilket resulterer i, at nogle personer sidder i en anderledes version end andre – men når det er sagt, så finder man langt størstedelen af de samme funktioner under samme kategori. Så ingen grund til panik.

Sådan tilknytter du din Facebook-side

  • Gå ind i din nyoprettede Business Manager og klik på menuen oppe i venstre hjørne (de tre streger). 
  • Klik på Virksomhedsindstillinger, der er placeret under kategorien Indstillinger.
  • Det er under Virksomhedsindstillinger, at du kan administrere brugere, konti, datakilder, betalinger og meget mere.
  • I venstre kolonne finder du kategorien Konti, hvor du herunder skal klikke på fanen Sider.
  • Klik på den blå knap Tilføj og vælg dernæst Tilføj en side

  • Spørgsmål: “Jeg har endnu ikke en Facebook-side. Hvad gør jeg?”

Svar: Du skal starte med at oprette en Facebook-side. Det kan du ligeledes gøre ved at klikke på Opret en ny side i stedet for Tilføj en side.

  • En dialogboks dukker dernæst op, hvor du skal søge din Facebook-side frem.
  • Afslut ved at klikke på Tilføje side.


  • Spørgsmål: “Jeg kan ikke søge min Facebook-side frem. Hvad gør jeg?”

Svar: Du skal både være administrator af Facebook-siden og Business Manager kontoen for at kunne tilføje den.

Sådan!

Du har nu tilknyttet din Facebook-side til din Business Manager. Nu er det tid til at oprette en annoncekonto.

Sådan opretter du en annoncekonto

En annoncekonto er vigtig for at kunne annoncere, og har du ikke annonceret før, skal du oprette en til virksomheden.

  • Gå til Virksomhedsindstillinger i Business Manageren igen, og denne gang klik på Annoncekonti under kategorien Sider.
  • Klik på den blå knap Tilføj og dernæst Opret en ny annoncekonto.
  • Indtast nu navnet på din annoncekonto. Som udgangspunkt er navnet kun til intern brug, men det kan her være en god idé at navngive annoncekontoen efter den Facebook-side, som du ønsker at annoncere for – altså navnet på din virksomhed. På den måde er du ikke i tvivl om, hvad der tilhører hvad, såfremt du er indehaver af flere brands og Facebook-sider.
  • Vælg dernæst tidszone og valuta alt efter, hvad du ønsker. Benyt eksempelvis Europe/Copenhagen og DKK – Danmark, krone, såfremt du driver forretning i Danmark.
  • Klik på Næste for at afslutte.

Du har nu oprettet en annoncekonto, hvilket betyder at du nu kan gå i gang med at udarbejde dine kampagner.

Dog kan du ikke offentliggøre noget endnu. Det sidste skridt er nemlig at tilføje en betalingsmetode, som Facebook kan benytte sig af, når de skal trække penge for at vise dine annoncer.

Sådan tilføjer du en betalingsmetode til din Facebook markedsføring

  • Åben menu i din Business Manager og klik denne gang på Indstillinger under kategori med samme navn. Efter oprettelse af din annoncekonto skulle dette gerne være synligt. Prøv eventuelt at indlæse siden igen, såfremt du ikke kan se den.
  • Klik på Betalingsindstillinger som du finder i venstre kolonne.
  • Klik på knappen Tilføj betalingsmetode.
  • Udfyld felterne med dine kortoplysninger. Når du er færdig klikker du på Fortsæt for at gemme og afslutte.

Hvordan finder jeg min Business Manager?

Du har nu opsat din konto i Business Manageren og samtidig tilknyttet din Facebook-side og oprettet en annoncekonto. Men hvordan dælen fandt man frem til den Business Manager igen?

Du kan altid finde frem til den igen ved at gå ind på www.business.facebook.com

Men der er også en anden og muligvis nemmere vej ind til din Business Manager, såfremt du ikke kan huske webadressen (eller på anden vis gemmer den)

  1. Log ind på din egen private Facebookprofil.
  2. Klik på pilen øverst til højre, som når du ville logge ud af din Facebookprofil igen.
  3. Herunder vil du kunne se alle de Facebook-sider, som du er tilknyttet. Det samme gør sig altså ligeledes gældende for din Business Manager.
  4. Klik på navnet og du vil blive ført direkte ind på din Business Manager – let, ikke?

Kampagne, annoncesæt og annonce

Når der er styr på alt det praktiske, kan du gå i gang med at opbygge dine kampagner. Vælg den kampagnemålsætning der passer til dit formål med kampagnen, og udfyld alle relevante felter som budget og navnet på kampagnen. 

Efter kampagneniveauet kommer du til annoncesætniveauet, hvor du skal tage stilling til din målgruppe.

Her kan du vælge at indtaste forskellige demografiske parametre som alder, køn, geografisk lokation og interesser, eller du kan vælge at gøre brug af en brugerdefineret målgruppe.

Den brugerdefinerede målgruppe tager udgangspunkt i din egen data, og her kan du altså målrette dem der for eksempel har besøgt din Facebookside, Instagramprofil eller hjemmeside.

Du kan også uploade en kundeliste, hvis du har sådan en. 

Efter annoncesætniveauet er udfyldt kan du bevæge dig videre til annonceniveauet, hvor selve annoncen skal oprettes.

Her skal du indsætte dine kreativer, hvad end det er et billede eller en video. Du kan også bruge Facebooks annonceværktøjer og lave diasshows, hvis du har flere billeder, du gerne vil bruge.

Skriv en spændende tekst, vælg den rigtige CTA og indsæt eventuelt link til den hjemmeside, du gerne vil have dine potentielle kunder ind på. 

Løbende optimering af din Facebook Ads

Når din kampagne startes, skal Facebook bruge lidt tid på at løbe kampagnen i gang.

Det betyder, at det er bedst at lade Facebook få fred til at gøre det.

Vent med at lave rettelser og optimere, til at du rent faktisk har noget data at basere dine optimeringer på.

Selvfølgelig skal du rette din tekst, hvis du falder over en stavefejl, men det er generelt en god idé at vente med de helt store strukturelle ændringer til kampagnen er kommet godt i gang. 

Facebook har en læringsfase, der desværre bliver nulstillet hver gang der foretages store ændringer i kampagnen.

Det er derfor bedst at have en skarp strategi helt fra starten, så kampagnen bliver præcis som den skal være, og du ikke behøver at ændre noget. 

Facebook er god til at allokere budgettet til de annoncer, som de tror vil klare sig bedst.

Facebook baserer også deres algoritme på hvilke annoncer, der får den bedste respons, flest handlinger og reaktioner fra brugerne. 

Til en vis grad er det en god idé at stole på Facebooks vurderinger og prioriteringer, men nogle gange kan de godt fokusere på de forkerte annoncer.

I sådanne tilfælde kan du tvinge Facebook til at bruge budgettet på de annoncer, du gerne vil have ved at oprette flere annoncesæt eller kampagner med de enkelte annoncer i, og så fordele budgettet ud på dem. 

Nu er du godt udrustet til at komme i gang med Facebook annoncering.

Alternativer til Facebook markedsføring

Der er naturligvis flere forskellige alternativer til Facebook markedsføring. Hvilket alternativ der vil være bedst, afhænger af din specifikke case. Det første der er vigtigt at pointere i denne sag er at Instagram annoncering, som sådan ikke er et alternativ til Facebook annoncering. Det er Facebook som ejer Instagram. Derfor er Instagram blot en annonceplacering, du kan vælge, når du opsætter din Facebook annoncering.

Hvis vi skal holde os til at kigge på alternativer inden for SoMe, så kan vi anbefale, at du tager et kig på følgende guides:

Skal vi kigge udenom de sociale medier vil det være helt oplagt at kigge nærmere på:

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk