Hvorfor du skal annoncere på Facebook – i dag!

Hvorfor du skal annoncere på Facebook – i dag!

 

Hvorfor skal du annoncere? Fordi det virker!

 

Du kender sikkert mindst én person, der tvivler på effekten af Facebook annoncering af den ene eller anden grund. Måske fordi personen har mistet penge på en Facebook annonceringskampagne, eller måske kender personen en, der har. Lad være med at bygge konklusioner på sådanne påstande. Hvis ikke Facebook annoncering er en god idé, hvorfor er der så over 1 million annoncører på mediet, der sammenlagt bruger over 55 milliarder kroner? Facebook annoncering er steget med over 680% siden 2010, og det er med god grund!

Flere og flere virksomheder annoncerer på Facebook, og virksomhederne bruger flere og flere kroner på at annoncere på Facebook. De fører deres annoncebudget væk fra traditionelle annoncekanaler og over til annoncering på sociale platforme. Hvorfor sker denne stigning? Det er simpelt: Annoncering på Facebook virker.

 

 

Generering af efterspørgsel vs. Opfyldelse af efterspørgsel

 

For at forstå, hvorfor annoncer på Facebook kan være et alle tiders værktøj for din virksomhed, bliver du nødt til først at forstå forskellen fra dets største konkurrent: Google AdWords. Jeg forestiller mig, at du allerede ved, hvordan Google AdWords grundlæggende fungerer. Forbrugeren søger på noget, de ser din annonce, de klikker på annoncen og køber dit produkt eller din service. Rimelig simpelt, ikke? Opfyldelse af efterspørgsel i sin reneste form. Der er dog et par problemer med AdWords’ system:

  • For hvert produkt du har, er er der et begrænset antal relaterede søgeord, du kan bruge til annoncering. Hvis du har mange konkurrenter, der byder på det samme begrænset antal søgeord, kan Google AdWords hurtigt blive en ekstrem dyr affære.
  • Du kan kun opfylde en eksisterende efterspørgsel, hvilket ofte er ganske begrænset. For det meste vil din målgruppe ikke aktivt søge på Google efter en løsning.

 

 

Et eksempel på hvordan Facebook annoncering kan få din virksomhed til at vokse

 

Her er et hypotetisk eksempel: Forestil dig, at du er ejeren af Great Shave, et nyt brand inden for mænds barbering, og I skal til at lancere jeres nye produkt: Den mest revolutionerende skraber på markedet for unge mennesker, der kæmper med deres første barberingsproblemer.

Produktet er helt fantastisk, og markedet er kæmpe. Det eneste du skal gøre er at sørge for, at hver eneste teenager af hankøn får at vide, at produktet er fantastisk. Derfor logger du på Google AdWords og begynder at byde på nøgleord som ”Teenager barbering” og ”Teenager skraber”, osv. Resultaterne er fantastiske! Det lader til, at hver eneste person, der søger på disse nøgleord, klikker på din annonce, og de fleste af dem køber dit produkt.

Men dine drømme bliver hurtigt ramt af en forfærdelig sandhed: Teenagere søger ikke efter skrabere på Google. Selvom hver eneste mand i verden har købt mindst én slags skraber, er mængden af Google søgninger for skrabere rimelig lav. De smutter hen i butikken og snupper en af dem, der er på hylderne.

Dine vanvittig 40% konverteringsrate på Google Ads vil simpelthen aldrig gøre dig rig, fordi efterspørgslen for at købe skrabere online simpelthen er for lav til at din virksomhed kan blomstre. Men du ved, at markedet er potentielt kæmpe, og at det har brug for din løsning! Så hvad gør du?

Du kigger mod Facebook annoncering og begynder at lege med det. Du laver hurtigt en fin annonce og målretter den mod alle mænd i Danmark i alderen 13 til 20 år. I løbet af et par minut har du mulighed for at generere efterspørgslen for dine produkter til hele din målgruppe.

Din konverteringsrate vil selvfølgelig ikke nå de 40%, som den var på Google, men forretningsmæssigt er din chance for, at Great Shave bliver børsnoteret langt større, når du konverterer 5% af de 300.000 unge mænd i Danmark, end når du konverterer 40% af de 1.500 teenagere, der søger på skrabere online.

 

 

Det bliver bedre hver eneste dag

 

Facebooks annonceringsplatform bliver bedre hver eneste dag. Det er nu blevet til en moden annonceringsplatform, der stadig har plads til innovation.

Tror du ikke på mig? Her er et par eksempler: I løbet af det sidste stykke tid har Facebook i den grad forbedret Custom Audiences, hvilket giver dig muligheden for at bruge retargeting eller at målrette efter en meget specifik niche af brugere, der udfylder dine behov. Med disse nye egenskaber har annoncører formået at formindske deres pris for nye kunder med op til 73%. Denne slags målretning er så laserfokuseret, at Facebook annoncering nu også er en rigtig god løsning for B2B virksomheder.

Facebook’s platform virker også rigtig godt til mobilannoncering. Selvom de først begyndte at tilbyde annoncering udelukkende på smartphones i 2012, er annoncering på smartphones allerede blevet en af de bedste kanaler for smartphone-udviklere til at booste deres apps og komme i toppen af hitlisterne på App Store.

I dag kommer 53% af Facebook’s indtægt fra mobilannoncer. Her er det smukke: Hver gang Facebook frigiver nye egenskaber i deres annonceringsplatform, er der et kort stykke tid (normalt kun et par måneder), hvor de fleste annoncører ikke benytter sig af det.

Dem, der prøver disse nye egenskaber først kan få en fordel af det langsomme optræk blandt annoncørerne og opleve fantastiske resultater. Rent faktisk skulle de første udviklere, der brugte annoncer på smartphones kun betale helt ned til 50 øre pr. app installation.

Så er du klar til at hoppe på Facebook annoncering vognen og starte på at generere salg for din virksomhed? Det burde du være – som du har læst herover er Facebook en stærkt, alsidigt og effektivt annonceringsværktøj.