fbpx
 

SoMe Up: Konvertér dine besøgende til kunder med Sequential Retargeting

SoMe Up: Konvertér dine besøgende til kunder med Sequential Retargeting

27. juli 2020

Har du hørt om Sequential Retargeting? Der er absolut intet revolutionerende ved strategien, da den bygger på de mest grundlæggende markedsføringsprincipper. MEN hvad den kan gøre for din virksomhed, det er i en helt anden boldgade – det kan nemlig blive din næste guldgrube.

En af de helt store fordele ved at annoncere på Facebook er muligheden for at målrette besøgende på hjemmesiden for dernæst at tilskynde dem til at gennemføre deres køb ved hjælp af annoncer.

Gør du det dog forkert, kan dine annoncer hurtigt blive et irritationsmoment for brugerne. Men opsætter du det korrekt, kan du lave en hel sekvens af annoncer, der giver et fremragende annonceafkast i sidste ende.


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Hvad er Sequential Retargeting for en størrelse?

Annoncering på Facebook er uden tvivl et af de mest effektive værktøjer, når det kommer til at drive trafik til din hjemmeside eller webshop.

Men når en besøgende og potentiel kunde ser en annonce for dit produkt på Facebook for allerførste gang, så er chancen for, at de har deres dankort klar og parat ved hånden forholdsvis lille.

Normalvis er der en række hændelser en besøgende skal igennem, før de foretager sig et køb i din webshop. Det er ofte eksempelvis:

  • At besøge forsiden
  • Browse rundt i webshoppen
  • Visninger af bestemte produkter
  • Tilføjelse til indkøbskurv
  • Påbegynde betalingen
  • Køb af produkt

Desuden er det langt fra alle besøgende, der ender med at gennemføre deres køb første gang. Nogle kommer måske så langt som at tilføje et produkt i indkøbskurven, men forlader den uden at købe noget, mens andre forlader den, efter de kun har set forsiden.

Det er her Sequential Retargeting kommer ind i billedet.

Konceptet bag er egentlig forholdsvis ligetil og kan hurtigt tage din annoncering op på et mere avanceret niveau – sequential retargeting er en sekvens af annoncer designet til at skubbe dine besøgende hen mod et køb, efter de har besøgt din hjemmeside, hvor hver enkelt annonce undervejs opfordrer til en bestemt handling, der kvalificerer den potentielle kunde til det næste stadie.

Så i stedet for at dine besøgende ser den samme annonce igen og igen, vil de se en række skræddersyede annoncer i en bestemt rækkefølge, når de bevæger sig gennem stadierne.

Hvorfor er Sequential Retargeting effektivt?

I disse tider, hvor stigende støj og distraktion er på sit højeste, kan man roligt sige at alle kneb gælder for at fastholde brugerne. Og det er netop derfor, at gamification er så vigtigt.

Der er en lang række af grunde til, hvorfor retargeting-sekvenser kan være så effektive. Vi gennemgår de 3 vigtigste her:

  • Først og fremmest holder det dit indhold frisk, når besøgende gennemgår din sekvens af annoncer, hvilket betyder at din målgruppe er mere tilbøjelig til at engagere med dem.
  • For det andet kan hver enkelt annonce i din sekvens adressere de forskellige indvendinger, som potentielle kunder kan have, før de køber i din webshop (eksempelvis ved hjælp af din gavmilde returpolitik, positive anmeldelser m.m).
  • For det tredje og sidste har dine annoncer rig mulighed for at skille sig ud fra det ellers ensformige og støjende nyhedsfeed. Hver gang en bruger scroller igennem deres feed, forventer de nemlig noget nyt og interessant indhold.

4 refleksionsspørgsmål du skal stille dig selv, inden du starter

Som du nok allerede nu kan forestille dig, er dét at få det rigtige budskab ud på det rigtige tidspunkt, noget der kræver omhyggelig overvejelse og adskillige tests.

Så før du starter med opsætningen af dine annoncer, anbefaler vi, at du sætter dig i dine kunders sted og stiller dig selv nedenstående spørgsmål, så du er sikker på at udarbejde en retargeting-plan, der rent faktisk virker.

De lyder således:

  1. Hvor meget overvejelse ligger der bag hvert køb?
  2. Hvor længe varer denne overvejelsesfase normalt?
  3. Hvad er vores USP’er, og hvilke er de mest relevante for de personer, der er tæt på at gennemføre et køb?
  4. Hvilke indvendinger kan der opstå, inden en person gennemfører et køb?

USP står for Unique Selling Proposition (eller Point). Det er et begreb, man bruger om noget, man sælger, og som ingen andre sælger, der samtidig møder et behov hos forbrugeren – og det kan være alt lige fra selve produktet, den service du tilbyder eller effekten heraf. Det er med andre ord virksomhedens unikke fordele.

Der er naturligvis mange flere relevante spørgsmål, du kan stille dig selv på forhånd, men ovenstående bør alligevel give dig en god idé om, hvilket budskab og hvilken form for information, du skal fokusere på i dine annoncer.

Med andre ord – din retargeting-plan skal have et klart formål.

Sådan kan du lave din Sequential Retargeting

Når du føler dig klar i dit budskab og formål med retargeting-annoncerne, kan du så småt begynde at kortlægge din retargeting i forskellige sekvenser.

Lad os eksempelvis sige at du arbejder på en kampagne, der målretter besøgende på dit site de seneste 5-7 dage. Her skal du medtage en målgruppe indeholdende besøgende inden for de seneste 7 dage, og dernæst ekskludere dem, der har besøgt sitet de seneste 4 dage. På den måde er du sikker på, at de rigtige personer, ser den rigtige annonce.

Forestil dig nu at du har en webshop, hvor du ønsker at målrette de personer, der har set eller tilføjet produkter til indkøbskurven de seneste 7 dage, men ikke købt noget.

Sekvensen kunne lyde således:

  • Dag 1: Dynamisk produktannonce, hvor der gøres brug af et mere aggressivt og direkte budskab, da webshoppen stadig er i top-of-mind. Eksempelvis virksomhedens USP’er, særlige tilbud eller rabatter.
  • Dage 2-4: Billede eller videoannonce, hvor fokus er på at overbevise målgruppen om, hvorfor de skal handle hos lige netop denne webshop, eftersom ovenstående faktorer ikke virkede. Eksempelvis ved at bruge case studies eller positive anmeldelser fra tilfredse kunder – en metode også kendt som social proof.
  • Dage 5-7: Videoannonce som stræber efter at genskabe interessen i webshoppen, da målgruppen ikke er klar til at købe. Eksempelvis ved hjælp af en branding video, blogindlæg eller video, der viser processen bag. 

Idéen med sekvensen ovenfor er at skubbe de besøgende mod et køb i de tidlige stadier, genopfriske værdien i at købe hos lige netop denne webshop de efterfølgende dage og til sidst fastholde interessen for at vinde dem tilbage, hvis de overvejer andre muligheder.

Når det er sagt, så er der naturligvis mange måder, hvorpå du kan vælge at lave dine sekvenser på, samt hvilke handlinger der skal udløse din sekvens. Det kan være alt lige fra en visning af et produkt til noget længere oppe i salgstragten såsom en videovisning eller interaktion med din Facebook-side.

De sidste kloge ord

Vi vil ikke lægge skjul på, at Sequential Retargeting er en utrolig effektiv metode, som virksomheder i højere grad burde fokusere på i stedet for udelukkende at fokusere på at oprette annoncer til et koldt publikum (personer der endnu ikke kender din virksomhed).

Når det er sagt, så bør vi også understrege, at det naturligvis kræver en vis mængde data, før du kan gøre brug af Sequential Retargeting. Med det mener vi, at du skal have nok besøgende på dit site til, at målgruppen ikke bliver for lille, og Facebook rent faktisk kan levere dine annoncer.

Har du endnu ikke særlig mange besøgende på dit site, bør du i stedet ty til generic retargeting, hvor du målretter langt bredere end bare dine seneste besøgende.

Som et sidste ord er nøglen i Sequential Retargeting naturligvis også at teste. Det, der har været en succes for en anden virksomhed, fungerer nødvendigvis ikke for dig. Så husk at planlægge det hele nøje for at få et godt udgangspunkt og test igen og igen, så du løbende kan optimere og forbedre dine resultater.

God fornøjelse!