Pinterest-får-nye-partnere

Benytter du allerede Pinterest annoncering i din virksomheds kommunikation og branding? Du har formentlig hørt om om andre der gør, eller muligvis selv overvejet det.

Hvis du er en af de få, der endnu ikke har hørt om Pinterest kan vi fortælle, at det er en platform, der siden sin lancering i 2010, har vokset sig til et stort og anerkendt medie.

Mere præcist har platformen i dag formået at få helt op til 291 millioner aktive brugere om måneden – og er stadig voksende.

Og det er hertil blevet et af Pinterest helt store mål at blive et vigtigt knudepunkt, når det kommer til online shopping.


Nye samarbejdspartnere medfører nye shoppingmuligheder

Pinterest er kort fortalt en platform til deling af billeder. Her kan brugerne dele og kommentere på hinandens billeder, der ligger inden for dennes interesse. 

Brugerne kan derved skabe en form for social identitet gennem deres interesser, som så inddeles i forskellige ‘pinboards’.

Langt de fleste brugere kommer derfor til Pinterest med det formål at finde inspiration til dagligdagen og hertil opdage nye produkter.

Denne tankegang skaber uden tvivl en stor og ikke mindst værdifuld forbindelse mellem brugere og virksomheder. Brugerne opsøger inspiration og virksomheder kan altså her gå ind og hjælpe dem med at gøre denne inspiration til en realitet.

Pinterest har selv været ude og meddele, at de ønsker, at deres brugere skal kunne købe de produkter, de finder på platformen.

Og for at kunne gøre det har Pinterest altså været inde og kigge på de nødvendige værktøjer og processer der skal til, for at virksomheder lettere kan fremvise alle deres produkter til brugerne og dermed gøre shoppingoplevelsen langt bedre.

Det har ført til en udvidelse af samarbejdspartnere i Pinterest Partners (tidligere kaldet Marketing Partners), hvor formålet er at bedre muliggøre shoppingoplevelser på platformen.

Den nye udvidelse dækker over forskellige samarbejdspartnere der lyder som følgende:

  • WooCommerce og Square Online Store, der hurtigt og nemt hjælper virksomheder med at starte en online forretning.
  • Udbydere som Feedonomics, Productsup og GoDataFeed, der hjælper med at administrere og optimere produkt-feedet i Pinterest, når virksomheder opretter deres kataloger på platformen.
  • Platforme som Shoppable, MikMak, Jebbit, Drizly og Basketful, der forbinder produkter i opslag (også kaldet pins) med forhandlere, hvilket medfører en langt mere sømløs checkoutoplevelse for Pinterest-brugerne.
  • Og til sidst PixelYourSite og Tealium, der kan hjælpe med at spore målinger af konverteringer og salg.

 


Et øget fokus på shopping

Ganske overordnet står det ret klart, at det helt store formål med Pinterest Partners er shopping.

Og takket være de nye udvidelser kan virksomheder lettere blive forbundet direkte med Pinterest, automatisere deres produktkataloger og meget, meget mere.

Alt dette stemmer fint overens med Pinterests overordnede forsøg på at integrere shoppingmuligheder direkte på platformen. 

Allerede tilbage i 2017 introducerede Pinterest en funktion, der hedder ‘Shop the Look Pins’, hvor hvert enkelt produkt i et pin kan markeres med hvide prikker. Ved at klikke på prikkerne kan brugerne få mere information om de fremhævede produkter og eventuelt foretage et køb.

Ikke nok med det arbejder Pinterest også lige nu på en ny funktion kaldet ‘Complete the Look’, som efter sigende skulle tilbyde lignende produkter og relevante anbefalinger til brugerne baseret på deres søgning og aktivitet, hvilket ligeledes kan bidrage til platformens voksende shopping ambitioner.


Hvad betyder det for Pinterest?

Relativt set er Pinterest stadig en af de mindre aktører på markedet, når det kommer til online shopping. Men dem der bruger platformen bliver trods alt mere og mere dedikeret til platformen, når det kommer til at opdage nye produkter.

Pinterest har tidligere bemærket, at de ikke er et socialt medie, men et værktøj til udforskning, hvor brugerne forbindes med produkter og idéer frem for hinanden.

På den ene side betyder det, at Pinterest ikke direkte konkurrerer med Facebook, hvilket kan spille en væsentlig rolle i platformens fremtidige markedsudsigter. På den anden side betyder det også at Pinterest netop kan fokusere på mere direkte shopping i modsætning til regelmæssig engagement og interaktionsmuligheder, som man ser hos andre sociale medier.

Meget lignende Snapchat vil Pinterest formentlig aldrig være i stand til at konkurrere mod de større spillere på markedet, men såfremt udvidelserne er med til at øge aktiviteten hos det eksisterende publikum, kan det potentielt gå hen og give værdifulde muligheder for mange virksomheder.

For dig der arbejder med marketing betyder det altså, at selvom Pinterest muligvis ikke giver dig den maksimale rækkevidde, kan det dog hjælpe dig med at nå ud til mere engagerede handlende, da brugerne i forvejen benytter platformen specifikt til at finde produkter.

Og det er netop dét der kan gå hen og blive særlig gavnligt for mange webshop-ejere.


Er Pinterest et medie, som virksomheder bør være på?

Pinterest annoncering befinder sig som sagt ikke på samme niveau som Facebook annoncering og LinkedIn annoncering endnu, når det kommer til den overordnede popularitet.

Men med platformens voksende popularitet er det i den grad et medie, der er værd at holde øje med.

Er du på udkig efter at skabe et større kendskab til din virksomhed, øget kundeloyalitet, trafik til hjemmesiden eller et øget salg, så er Pinterest helt sikkert en mulighed.

Start eventuelt med at sætte dig ind i mulighederne og vurdér herefter, om det giver mening for forretningen – og ikke mindst for brugerne – at din virksomhed befinder sig på Pinterest.

Uanset hvad kan man markedsføre langt det meste på platformen. Det handler i bund og grund bare om, du formår at skabe indhold, som brugerne finder relevant og berigende. 

Men ved at promovere dine produkter på platformens inspirerende ‘Pinboards’ kan du potentielt gå hen og øge dine salg.

Og da brugerne netop benytter Pinterest til at opdage nye produkter kan dit produkt nemlig gå hen og blive deres næste store fund.

 

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk