fbpx
 

SoMe Up: Sådan skaber du vinder-annoncen – del 1

SoMe Up: Sådan skaber du vinder-annoncen – del 1

Man kan hurtig blive træt af at bruge penge på Facebook-annoncer, hvis det alligevel aldrig virker.

Mange virksomheder prøver i ny og næ at oprette annoncer i håb om at opnå den samme succes, som de hørt så mange andre virksomheder har oplevet. De tester et utal af annoncer, bruger en masse forskellige billeder og finjusterer endda annoncerne igen og igen.

Men af en eller anden urimelig grund, så kan de ikke oprette annoncer, der skaber profit. Faktisk føles det mere som om, at de bare kaster penge ud af vinduet.

Det er da ret demotiverende, ikke?

Det forstår vi selvfølgelig godt.


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Men det er dog ikke umuligt – langt fra faktisk. Det handler nemlig om at foretage de helt rigtige justeringer, når du opretter dine annoncer. Dine annoncer er nemlig en af de absolut vigtigste elementer, der kan være med til at afgøre, om din annoncering bliver en succes eller ej.

Hvis en bruger scroller igennem deres nyhedsfeed på Facebook, og din annonce ikke fanger deres opmærksomhed ved første øjekast, så klikker de ikke på den, de går ikke ind på dit website og de ender bestemt heller ikke med at konvertere.

Og det er derfor, at det er så vigtigt, at du udarbejder de helt rigtige annoncer, der passer til lige netop din målgruppes behov.

Af denne grund har vi i dette indlæg valgt at fokusere på, hvordan du kan spore dig ind på, hvad en god annonce skal indeholde.

1. Målgruppens smerter og drømme

Når du begynder at oprette dine annoncer, kan det være en rigtig god idé at appellere til din målgruppes smerter eller drømme. Fokusér på hvilket problem du løser for dem, eller hvilken drøm du kan hjælpe med at opfylde. 

Kunden ved ikke, hvad hans eller hendes smerter og drømme er – eller at han eller hun i det hele taget har et behov. Det er derfor vigtigt, at du fokuserer på, hvordan du kan gøre dem opmærksom på det, og hvordan du kan løse deres udfordring eller imødekomme deres drøm.

Din annonce skal male et billede for folk, der viser hvor “fantastiske” deres liv kan blive, hvis de gør brug af dit tilbud.

Eksempler:

  • Smerte: “Undgå de typiske fejl med Facebook annoncering”
  • Smerte: “Træt af at spilde ressourcer på markedsføring?”
  • Drøm: “Gå på opdagelse i en verden af virtual reality”
  • Drøm: “Øg trafikken på dit website med op til 30%”

Mange virksomheder har den forestilling, at brugerne sidder klar med dankortet og bare venter på dine annoncer, så de kan købe. Det er desværre kun en meget lille andel, men alligevel vælger mange at formidle deres budskab til lige netop denne type kunde, hvilket gør at mange andre potentielle kunder bare scroller videre, når de ser din annonce.

Det er derfor vigtigt, at du formår at vække et behov i dine annoncetekster – netop ved at fokusere på din målgruppes smerter og drømme.

Indtænk ligeledes dette, når du udarbejder overskriften og det grafiske til dine annoncer. Jo stærkere rød tråd der er mellem disse elementer, jo større chance er der for at fange opmærksomheden hos brugeren.

2. Inddrag dine USP’er

Kender du til begrebet USP?

Hos makeitmedia benytter vi det ofte, når vi udarbejder annoncer for vores kunder. Hvorfor? Fordi det virker – så simpelt er det.

USP står for Unique Selling Proposition (eller Point). Det er et begreb, man bruger om noget, man sælger, og som ingen andre sælger, der samtidig møder et behov – og det kan være alt lige fra selve produktet, den service du tilbyder eller effekten heraf.

Lad os simplificere det en smule. Du kan finde dine USP’er ved at svare på følgende spørgsmål om din virksomhed:

Hvorfor skal jeg vælge at handle hos dig frem for en hver anden virksomhed?

Mange virksomheder glemmer at stille sig selv dette spørgsmål, når de begynder at markedsføre deres virksomhed. I stedet kopierer de, hvad alle andre virksomheder gør. Vi bebrejder dig selvfølgelig ikke. Det er trods alt normen. Vi har nemlig en tendens til at forsøge at ligne alle andre og nå ud til alle på en gang.

Dette er dog langt fra en effektiv strategi i længden. Du bliver derfor nødt til at tage et skridt tilbage for at danne dig et overblik.

Prøv at forenkle din virksomheds budskab og mission ved skrive et par unikke fordele ned i punktform, som kun du kan tilbyde dine kunder.

Husk dem og brug dem. Det er nemlig dem, der adskiller dig fra de andre på markedet.

Du bliver med andre ord nødt til at nå helt ind til kernen af, hvad der adskiller dig for dine konkurrenter ved at fokusere på den fordel eller værdi, som dine kunder oplever, når de handler hos dig. Og det kan du gøre ved at tage stilling til, hvilken problemstilling, din virksomhed løser for dine kunder.

Men drop USP’er som “vi er bedre”, “billigere” og tilbyder ”sikker betaling”, “hurtig levering” og “god kundeservice”. Det får du formentlig ikke meget ud af, da mange andre tilbyder præcis det samme.

Sidder du nu og tænker: “Jamen, ovenstående eksempler passer jo netop på min forretning”.

Så anbefaler vi, at du konkretiserer dem langt mere. Når du siger hurtig levering, hvor mange dage, er der så tale om? Det kan være, at kunden har en helt anden opfattelse end det, du har i tankerne. Hvad med den gode kundeservice? Hvordan er jeres kundeservice bedre end andres, og hvordan oplever kunder den generelt, når de kommunikerer med jer?

Når du har fundet frem til virksomhedens USP’er, er det ligeledes vigtigt at bruge dem aktivt, og her mener vi ikke nødvendigvis kun i annoncerne. Fremhæv dem ligeledes på dit website. Det skaber både kontinuerligt og det minder kunden om, hvorfor de netop skal handle ved dig, efter de har klikket på din annonce.

3. Få styr på din tone of voice

Den måde du vælger at kommunikere dine budskaber på, når du annoncerer, har en afgørende rolle for, hvordan din målgruppe vil opfatte din virksomhed og dit brand.

I et online univers, hvor vi netop ikke kan gøre brug af ansigtsudtryk, toneleje og hele vores naturlige kropssprog, er det derfor vigtigt at tænke over din tone of voice – din virksomheds stemme.

Med en veludført tone of voice gør du det langt lettere for din målgruppe at forstå og aflæse dine budskaber, når du udarbejder dine annoncer, og det hjælper dig samtidig med at adskille dig fra dine konkurrenter.

Måske har du eller den virksomhed, du arbejder i, allerede truffet en beslutning om, hvordan budskaberne skal lyde, når der bliver udviklet tekst til annoncer. Men det betyder ikke, at du eller virksomheden udnytter det fulde potentiale, eller at der er en tone of voice.

Vil du gerne sikre dig en klar og konsistent tone of voice anbefaler vi, at du kaster dig ud i denne lille øvelse:

  • Hvad er virksomhedens værdier? (find tre adjektiver, der bedst beskriver virksomhedens personlighed).
  • Hvor formel/uformel ønsker du at lyde? (tag evt. udgangspunkt i den interne kommunikation)
  • Hvem ønsker du at tale til?
  • Ønsker du at formidle budskaberne på en humoristisk måde?

Desuden er det også en god idé at læse teksterne igennem for grammatiske fejl og generelt være varsom med det faglige sprog. Husk på at modtageren ikke nødvendigvis har samme viden som dig omkring dine produkter og tjenester.

Når du har fået styr på ovenstående, anbefaler vi, at du udarbejder en guide til både dig selv og andre i virksomheden, så I er konsekvente med virksomhedens tegnsætning, stavning osv.. På den måde opstår der heller ikke tvivl om, hvordan kommunikationen skal formidles i fremtiden.

4. Brug en klar call-to-action

Hvis du gerne vil have folk til at foretage en bestemt handling, så bliver du nødt til at fortælle dem helt præcist, hvad de skal gøre. Vil du have en konvertering ud af din målgruppe, så skal det gøres så nemt og bekvemt som overhovedet muligt. Med andre ord; du er nødt til at guide dem. Kører du f.eks. en annonce, hvor du gerne vil have folk til at klikke videre ind på dit website, så er det vigtigt at fremhæve netop det.

Det første du skal gøre er at vælge den call-to-action knap, der passer bedst med den handling, brugerne skal foretage. Her er der en del muligheder at vælge imellem, hvor nogle af de mest brugte er: “Læs mere”, “Se mere”, “Køb nu”, “Kontakt os” eller “Download”. Med knappen som fundamentet for din call-to-action, kan du begynde at fremhæve opfordringen andre steder.

Et ekstra tip er også at fremhæve din opfordring til handling i overskriften (det grå område knappen er placeret i), da det her er nemt at skabe en god rød tråd. Har du valgt en knap, hvor der står “Læs mere” og gerne vil have folk til at klikke ind på dit website, kan du f.eks. skrive: “Klik ind og læs mere om vores fordele her”. Skal du hjælpe brugeren endnu mere, kan du kombinere teksten med emojis. Det kan f.eks. være en hånd eller pil der peger mod call-to-action knappen. 

Vi anbefaler ligeledes, at du holder dit generelle budskab i annoncen så kort som muligt og kun fokuserer på en handling ad gangen. Du vil helst ikke forvirre din målgruppe, så hold opfordringen kort og relevant. Og lad vær med at overkomplicere den. Det skal helst fremgå enkelt og tydeligt, hvilken handling du præcis gerne vil have, at brugerne skal tage.

5. Brug scarcity (urgency) som overtalelsesteknik

Scarcity – og dens søster urgency – er nok en af de mest kendte metoder i marketing, når det kommer til the act of persuasion.

Når du udarbejder dine annoncer, handler det nemlig ikke bare om at vælge det rette format og den helt rigtige CTA-knap. Det handler i lige så høj grad om psykologien bag.

Oprindeligt stammer princippet fra Robert Cialdinis bog fra 1984, der omhandler 6 principper, som forklarer psykologien bag hvorfor folk siger ja, og hvordan man anvender dem i forretningssituationer.

I bund og grund handler scarcity (og urgency) om opfattelsen af at produkter eller ydelser er mere attraktive, hvis tilgængeligheden er begrænset.

Rent psykologisk er vi nemlig ofte mere tilbøjelige til at købe eller foretage en anden værdifuld handling, hvis vi bliver informeret om, at det er sidste chance, og/eller at et særligt tilbud snart udløber.

Kort sagt hader vi at gå glip af noget, og netop denne frygt kan være en ret stærk motivationsfaktor til at få os til at handle hurtigt.

Alene af denne grund er det værd at overveje at benytte denne praksis i dine annoncer med henblik på at få din målgruppe til at handle med det samme.

Eksempler:

  • Begrænset lager – køb nu mens du stadig kan
  • Ny kollektion – begrænset antal på lager
  • Nu kun få ledige pladser tilbage
  • Få 10% på dit køb – kun gældende indtil [dato]
  • 5 pladser tilbage – du kan stadig nå det

Ud fra ovenstående eksempler forstår din målgruppe, at det du tilbyder, er noget som er eksklusivt og kun tilgængeligt i et begrænset omfang.

Med andre ord stiger den opfattede værdi af det, som du tilbyder – og i sidste ende til din fordel.