fbpx
 

SoMe Up: Sådan skaber du vinder-annoncen – del 2

SoMe Up: Sådan skaber du vinder-annoncen – del 2


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Tilbyd en værdifuld gulerod

Du støder formentlig på det dagligt, og det er naturligvis ikke uden grund. Gated content er en af de mest effektive metoder inden for online markedsføring.

Kort fortalt er gated content et stykke “låst” materiale såsom en e-bog, en artikel, webinarer, kampagnetilbud eller rabatkuponer, som brugere kan få adgang til i bytte for deres personlige oplysninger. Det kan eksempelvis være et navn og en e-mail.

Vi kalder det ofte for en værdifuld gulerod, som virksomheder tilbyder deres målgruppe med henblik på at indsamle værdifulde oplysninger på potentielle kunder.

For at udpensle det endnu mere, så mener vi indhold, der er relevant og brugbart for brugerne. Det er både eksklusivt og værdifuldt, som brugerne “køber” sig adgang til med deres personlige oplysninger.

Der kan være rigtig mange fordele ved at bruge gated content som gulerod i dine annoncer.

En af de mere oplagte er brugen af gated content i leadannoncer, hvor du indsamler oplysninger på varme leads, som du senere kan omdanne til kunder. 

Du kan dog også bruge oplysningerne til meget mere end det. Du kan eksempelvis bruge den i din markedsføring på Facebook, idet du kan oprette lookalikes, hvor du når ud til lignende personer, som kunne have en interesse i din virksomhed.

Det er derfor ikke helt uden grund, at mange virksomheder bruger ressourcer på at udarbejde e-bøger, nyhedsmails, white papers og meget, meget mere.

Så har du noget værdifuldt at tilbyde din målgruppe, så vil vi stærkt anbefale, at du forsøger at inkorporere det i dine annoncer.

Supplér din tekst med emojis

At bruge emojis i annoncer er uprofessionelt, er det ikke?

Svaret er nej.

Dog vælger mange virksomheder alligevel ikke at bruge emojis i deres annoncering, da de er bange for at det skader deres brand. De vil ikke have, at de fremstår useriøse og uprofessionelle.

Men brugen af emojis kan faktisk have en positiv effekt på ens budskab, da det netop gør kommunikationen langt mere personlig og oprigtig.

Ansigtsudtryk, kropssprog og gestikulering som har tendens til at formidle vores følelser, går tabt i tekstbeskeder, hvor det skrevne ord er det eneste tilgængelige medium til at udtrykke os selv. Sarkasme kan for eksempel gå tabt i en tekst og tages bogstaveligt af modtageren med ærgerlige konsekvenser. 

Derudover er der også andre mere praktiske grunde til at bruge dem. De fungerer nemlig også rigtig godt som blikfang i teksten, der hjælper med at fange opmærksomheden hos brugeren. Ydermere er de med til at understrege den pointe eller det budskab, du kommer med rent visuelt, så du er sikker på, at de personer du rammer forstår dit opslag efter hensigten.

I alle de test vi har foretaget med brugen af emojis, kan vi se, at det fører til højere klikrater. Det kan derfor være en god idé at overveje, om din virksomhed ligeledes skal benytte sig af disse – eller i hvert fald bare teste om det bringer en positiv effekt med sig. Men husk at bruge dem afstemt og korrekt, så du ikke bare bruger emojis for at bruge dem. De skal netop underbygge budskabet i dine annoncer.

Brug indhold som er visuelt fængende

Den visuelle del i dine Facebook-annoncer er ligeledes en utrolig vigtig komponent i din annoncering. Det kommer måske ikke som nogen overraskende for dig – det visuelle er jo trods alt noget af det mest iøjnefaldende ved en annonce, inden man læser teksten. Det er dog ret let at forsvinde i strømmen af opdateringer. Hvis du ikke skiller dig positivt ud, er der en stor sandsynlighed for, at de mange brugere slet ikke reagerer på din annonce. Så hvordan udarbejder du lækkert grafisk indhold til dine annoncer på Facebook?

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvorfor det visuelle indhold spiller en væsentlig rolle i din annoncering. Billeder, videoer og grafik er alt sammen med til at frembringe følelser hos brugeren, og de hjælper brugerne med at forbinde relevante koncepter. Vi kan ofte ret hurtig skabe en eller anden form for forbindelse til et billede eller video, og med det rette visuelle indhold kan du give dem en idé om budskabet, før de overhovedet når til din annoncetekst. Vær dog opmærksom på, at det visuelle indhold oftest skal fungere som blikfang, så lad vær med at sælge dit budskab alene på baggrund af billedet.

Men er du overordnet interesseret i, at brugerne stopper og klikker på lige netop din annonce, så kræver det altså, at du gør dig umage med det grafiske indhold.

Her anbefaler vi, at du bruger tid på at finde billeder, grafik eller videoer, der fortæller noget om din virksomhed, dine produkter eller din service. Hertil er det utrolig vigtigt, at materialet stemmer overens med budskabet i din annonce. Der er ikke noget, der er mere forvirrende end et billede og en tekst, som fortæller to vidt forskellige historier – så vær konsistent.

Derudover er det utrolig vigtigt, at materialet er i professionel kvalitet. Det betyder ikke, at du nu skal ud og lege professionel fotograf og bruge en formue på high-tech udstyr, men at du som det mindste sørger for, at billedet er klart og i høj nok opløsning – og det kan du altså sagtens gøre med din smartphone, uden at materialet bliver helt grumset at kigge på. Se eksempelvis billedet nedenfor. Hvilket billede ville du klikke på – højre eller venstre?

Bemærk at hvis du vælger at benytte tekst på dine billeder i annoncer, så må du ikke have mere end 20% tekst. Det betyder, at teksten som standard ikke må fylde mere end 20% af billedet. Det er ganske simpelt for brugervenlighedens skyld, at Facebook har denne regel, og vælger du at overskride den alligevel – ja, så straffer Facebook dig med, at dine annoncer bliver dyrere, og at du når ud til færre personer.

Heldigvis eksisterer der et smart værktøj, hvor du kan dobbelttjekke mængden af tekst på dine billeder. Værktøjet finder du her.

Derudover kan vi ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du tester dit grafiske indhold. Antag aldrig noget, uanset hvad dit ekspertiseniveau er, eller hvor længe du har annonceret på Facebook. Det kan godt være, at du er overbevist om, at du har opdaget det ultimative design-hack, men husk på at brugernes adfærd og præferencer konstant skifter. Desuden kommer der ligeledes ofte ændringer og opdateringer af annonceformater og placeringer, hvilket i lige så høj grad kan være med til at påvirke dine ellers stabile resultater.

Vi anbefaler derfor, at du bruger lidt ekstra tid på at udarbejde op til flere forskellige versioner af dit indhold for at teste, hvilke versioner dine potentielle kunder responderer bedst på. Husk her på at forskellige målgrupper kan reagere meget forskelligt på både format og indhold – og det gælder ligeledes brugerne på de forskellige stadier i din salgstragt. 

Send brugerne videre til en optimeret landingsside

Hvis en person vælger at klikke på lige netop din annonce, så er det fordi, at de kan lide billedet, budskabet og/eller dét, du tilbyder dem. Men rejsen slutter bestemt ikke her. Alt efter hvilken målsætning, du anvender, skulle de efter klikket gerne ende på en landingsside, der forstærker det, de så i annoncen.

Her anbefaler vi, at du benytter samme visuelle identitet og tone of voice som i annoncen – brugerne skal ikke være i tvivl om, at de er landet på den rigtige side. Alle har travlt, og brugerne bestemmer på ganske få sekunder, om de kan lide en hjemmeside eller ej. Så hvis du ikke fortsat har deres opmærksomhed efter klikket på annoncen, så mister du dem. Lad os tage et eksempel. Forestil dig, hvad der ville ske, hvis du efter at have klikket på en Facebook-annonce med et særtilbud på et par blå sneakers, endte på en generisk side med flere hundrede af sneakers uden bare én, der er blå. Du ville straks forlade siden, ikke?

Der er desværre overraskende mange annoncører, som overser denne vigtige ting. Så husk på, at hvis din landingsside ikke passer med dit budskab og din CTA i annoncerne, så mister du ikke bare potentielle kunder, men Facebook vil i nogle tilfælde slet ikke godkende dine annoncer i første omgang, hvilket tvinger dig til at bruge unødvendig tid på at omstrukturere det hele.

Brug Social Proof

Når en potentiel kunde ser din annonce på Facebook, vil de ikke kun tage tage stilling til det, du tilbyder i dine annoncer, men også hvad andre mennesker gør og mener om det samme.

Det er nødvendigvis ikke noget, vi gør bevidst. Det handler i bund og grund om, at vi er flokdyr, og at det er lettest at gøre som andre.

Og det kan du med fordel udnytte i din annoncering ved at bevise, at en stor del i forvejen køber og/eller synes godt om det, du tilbyder – og så vil andre formentlig også følge trop.

Metoden er kendt som social proof.

Helt overordnet er social proof et udtryk der bruges om den indflydelse, som handlinger og holdninger fra andre mennesker omkring os (enten i det virkelige liv eller online) har på vores egen adfærd.

Er der eksempelvis mange andre der siger, at et produkt er fantastisk, skaber det i højere grad mere tryghed omkring købsbeslutningen.

Når det kommer til dine annoncer, findes der naturligvis mange forskellige former for social proof, men nogle af de mere benyttede er for eksempel brugen af rene kvantitative tal såsom “Gør som 100.000 andre tilfredse kunder” eller “5000 har allerede skrevet sig op”.

Du kan også bevæge dig mere over i det kvalitative, hvor du vælger at benytte citater eller case studies fra tidligere kunder.

Til sidst kan det også være noget så simpelt som en masse interaktioner på dine annoncer såsom reaktioner, kommentarer og delinger.

Nogle metoder er selvfølgelig mere komplekse end andre. Men uanset hvad kan du drage stor nytte af denne kommunikationsform i dine annoncer.