fbpx
 

Marketing Guide: SMS Marketing

Marketing Guide: SMS Marketing

15. november 2019


Bruger I SMS Marketing?

I Danmark er brugen af SMS’er i markedsføring faktisk ikke særlig udbredt. Langt de fleste danske virksomheder der bruger SMS Marketing er fx teleselskaber og webshops, der kun sender ud vedrørende opdateringer og fejl. Men har man fået lov til at sende SMS’er til en kunde, har man en enestående mulighed for at sende budskaber ud gennem en kanal, der ikke bruges af særlig mange andre. 

Fordele ved SMS Marketing

  • Få andre bruger det
  • Næsten alle ejer en telefon, og alle telefoner kan modtage SMS’er uanset mærke og model 
  • Alle tjekker deres SMS’er, hvilket giver en enormt høj åbningsrate
  • Ofte tjekker folk deres SMS’er med det samme
  • Det er super nemt at måle effekten via links og rabatkoder

Best practice

Der er lavet en del research på emnet. Særligt i USA, hvor SMS Marketing er meget udbredt, har de fundet ud af nogle generelle retningslinjer for succesfuld brug af SMS’er i virksomheders markedsføring. 

Selvom det giver god mening, så er den første regel selvfølgelig at det er dumt at sende beskeder ud om natten, tidligt om morgenen eller alt for sent. Det sender det forkerte budskab om virksomheden. Til sidst kan det skabe modvilje mod virksomheden, hvis en person bliver vækket af en SMS om natten. Hold jer til “business hours”.

  • TIP! En huskeregel er altid kun at sende én SMS om dagen, og lad der gerne gå et par dage imellem beskederne for ikke at irritere modtagerne mere end højst nødvendigt. 

Det kan du bruge SMS Marketing til

  • Rabatkoder til webshops
  • Særlige tilbud til loyale kunder
  • VIP klub
  • Eksklusivt indhold
  • Konkurrencer
  • Nyheder
  • Spørgeskemaer og tilfredshedsundersøgelser
  • Events
  • Skabe opmærksomhed om en sag
  • Donationer til velgørenhed

Sådan skriver du en god SMS Marketing besked

Det er nemt at komme i gang med SMS Marketing. Alle kan sende en SMS og det kræver hverken særlige kompetencer eller grund til at hyre ekstern arbejdskraft. Ofte skal beskederne være korte og præcise, så budskabet hurtigt trænger igennem til læseren. 

Uanset hvad sms’en skal handle om, vil du gerne have modtagerne til at foretage en handling. Om det er at købe gennem en særlig rabatkode, deltage i et event, få dem til at gå ind på jeres hjemmeside eller noget andet. Derfor skal alle beskeder slutte af med en CTA – en call to action.

Call to action er en opfordring til handling. Eksempler på CTA kan være: “Læs mere her”, “Shop den nye kollektion”, “Bestil nu”, “Tilmeld mig”, “Brug rabatkoden”

Slut gerne din SMS af med en CTA samt det link, du gerne vil have at de skal klikke på. Det er også tydeligt skrevet i markedsføringsloven, at modtagerne skal kunne afmelde sig SMS-beskederne på det samme medie, som de får tilsendt markedsføring på. Inkludér derfor også en mulighed for modtagerne at afmelde sig i jeres velkomst-SMS. 

Få ordentlig accept

Inden du kan begynde at sende SMS’er ud, er det vigtigt at du har helt styr på at modtagerne har givet deres accept til at du må gøre det. Det er imod markedsføringsloven at sende markedsføringsmateriale direkte til folk, uden at de har givet deres samtykke. Det kategoriseres nemlig som spam. 

Når nogen accepterer at du sender dem SMS’er, betyder også at de er interesserede i jer som virksomhed. Det giver dig et kernepublikum af folk, der kender virksomheden og er interesserede i hvad I kan og hvem I er. Det er guld når det kommer til markedsføring.

Brug leadgenerering på Facebook til at indsamle leads

Ved at bruge Facebook til at indsamle leads, vil du kunne samle alle de nødvendige informationer et sted, og derefter bruge et program som Zapier til at binde det hele sammen. Sørg for at fortælle at SMS-kampagnen er for at forkæle dem med særlige tilbud, komme med i VIP-klubben, være først med nyhederne mm. Sørg for at understrege at det er eksklusivt content de får tilsendt, så de ikke føler at de skriver sig op til en konstant mængde af belastende sms’er. 

Kunne I overveje at bruge SMS’er i jeres markedsføring?