fbpx
 

SoMe Up: Sponsorerede InMails på LinkedIn

SoMe Up: Sponsorerede InMails på LinkedIn

Alle kender efterhånden LinkedIn. Det er en platform, der konstant er i udvikling og som hovedsageligt har fokus på forretningsforbindelser og professionelle relationer.

Det er stedet, hvor personer strømmer til for at netværke og skabe gode kontakter, og særligt B2B-virksomheder vælger at satse på dette store erhvervsrettede medie som deres ledende digitale platform.

Det er dog ikke nogen hemmelighed, at den populære platform også er kendt for at være en dyr annonceringsplatform, hvor der ikke eksisterer mange store succeshistorier.

Annoncering på LinkedIn kan nemlig være en svær størrelse.

Men det er der måske et format, der kan lave om på.


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


Hvad er sponsorerede InMails på LinkedIn?

Kort fortalt er sponsorerede InMails målrettede beskeder, som du sender direkte til brugernes indbakke.

Det betyder, at du kan sende personlige beskeder direkte ud til de personer, som er allermest værdifulde for dig og din forretning, og når de er aktive på LinkedIn.

Derudover er du også mere sikker på, at brugerne rent faktisk ser din besked, da den ikke – ligesom de andre annoncer – forsvinder i mængden af opslag i nyhedsfeedet. Du har altså modtagerens fulde opmærksomhed.

Lad os tage et eksempel på en reel case, så du får en idé om, hvordan du kan bære dig ad.

En B2B-kunde kom til os med et ønske om at indsamle kvalificerede leads til hans forretning. 

Til dette anvendte vi sponsorerede InMails på LinkedIn, som vi målrettede mod besøgende på hans website og personer som allerede havde udvist interesse i hans forretning i form af eksterne lister.

Vi benyttede disse målgrupper, idet vi vurderede, at retargeting i denne sammenhæng ville være mest værdifuld frem for at skyde med spredehagl mod nye målgrupper.

For dernæst at fange modtagernes opmærksomhed benyttede vi en kort og fængende emnelinje og en gulerod i form af gratis sparring og rådgivning inden for et bestemt tidsomfang.

Hvis modtageren var interesseret i tilbuddet om gratis sparring og rådgivning, kunne de tilmelde sig via en lead gen formular direkte i indbakken.

Derudover havde vi en personlig afsender på annoncen, da LinkedIn til lige netop dette format kræver, at afsenderen skal være en personlig profil. Det er dog langt fra en ulempe, da en personlig afsender i højere grad er med til at styrke budskabet, da vi på den måde kunne skabe en mere personlig relation til modtageren.

Efter en halvanden måned havde de sponsorerede InMails formået at skaffe følgende resultater:

  • 112 leads 
  • 0,52 kr. pr. afsendt besked
  • 67% i åbningsrate af vores besked
  • 0,78 kr. pr. åbnet besked
  • En salgskonvertering på 15,18%
  • En omsætning på 225.200 kroner ex moms

I dette tilfælde kan vi se, at anvendelsen af sponsorerede InMails har præsteret utrolig godt i forhold til at fange modtagernes opmærksomhed – muligvis i langt højere grad end hvis vi i stedet havde fokuseret på nyhedsfeedet.

Brug sponsorerede InMails med omtanke

Hvis det ikke allerede står klart nu, så eksisterer der en lang række af fordele, når det kommer til sponsorerede InMails. 

Men til trods for vores gode erfaringer med formatet, eksisterer der også en række ulemper, der er værd at overveje, før du begynder at bruge sponsorerede InMails.

Formatet skal nemlig anvendes med omtanke, da det nemt kan komme til at fremstå som invaderende og påtrængende, når der popper en annonce ind i modtagerens indbakke.

Vi finder det derfor mest oplagt først og fremmest at målrette de personer, som allerede kender til din forretning, og som allerede har udvist en eller anden form for interesse i det, du tilbyder frem for at skyde med spredehagl.

Vælger du dog senere at målrette mod personer, der endnu ikke har en direkte relation til din forretning,  anbefaler vi stærkt, at du sørger for at ramme de helt rigtige personer med relevant indhold. Du skal altså være yderst skarp på din målgruppe. I ovenstående tilfælde ville det eksempelvis give mest mening at målrette beslutningstageren i virksomheden.

Er InMails på kant med markedsføringsloven?

Man kan næsten ikke komme uden om diskussionen, hvorvidt sponsorerede InMails er ulovlige eller ej. 

Det populære format er nemlig blevet debatteret vidt og bredt af adskillige personer på tværs af internettet.

For når du sender en besked direkte til brugerens indbakke med henblik på markedsføring, er der så ikke tale om spam – med andre ord en direkte henvendelse i forhold til markedsføringsloven?

Forbrugerombudsmanden har tidligere udtalt, at sponsorerede InMails på LinkedIn er i strid med markedsføringsloven, da de kan betragtes som elektronisk post, der kræver et forudgående samtykke.

Når det er sagt, så er der ofte lang vej fra en udtalelse af forbrugerombudsmanden til en dom, som kommer til at have en større indflydelse.

Derudover forholder forbrugerombudsmanden sig heller ikke til de vilkår, man som bruger accepterer, når man opretter sig som medlem på LinkedIn.

Vi vil også mene, at selvom sponsorerede InMails i høj grad kan virke som direkte markedsføring i brugerens indbakke, så er det ikke helt det samme.

Ifølge spamforbuddet er der netop ikke tale om direkte markedsføring, når der sendes til en ubestemt kreds af mulige modtagere.

Når du anvender sponsorerede InMails kan du ikke se hvilke personer, der modtager din annonce. Du kan altså ikke målrette specifikke personer. Du kan kun segmentere din målgruppe ud fra parametre som jobtitler, uddannelse, branche osv. 

Af denne grund kan man godt argumentere, at målgruppen kan betragtes som en ubestemt kreds af mulige modtagere og går derfor ikke ind under reglerne omkring direkte markedsføring.

Hvis en bruger ikke ønsker at modtage sponsorerede InMails på LinkedIn, kan de desuden gå ind i deres indstillinger og fravælge denne typer beskeder helt.