fbpx
 

Marketing Guide: TikTok for virksomheder

Tiktok

Marketing Guide: TikTok for virksomheder

12. juni 2020


Hvis du ikke allerede er på TikTok, skal du til at komme i gang! Appen blev for alvor populær sidste år, men er eksploderet her i 2020 – og især under den globale pandemi, hvor unge brugte (og stadig bruger) timevis på at filme videoer til mediet.

Som en af de mest downloadede apps de sidste mange måneder, er antallet af brugere på TikToks steget konstant, og indtil videre ser det ikke ud til at kurven knækker lige foreløbig. 

Hvorfor skal virksomheder være på TikTok?

Fordi det er her de unge er! Hvis jeres målgruppe er på TikTok, kan virksomheder sagtens få noget ud af deres tilstedeværelse på mediet. Men TikTok er meget anderledes end andre sociale medier, og det kræver en helt anden indsats for at være med. På Facebook og Instagram handler det “bare” om billeder, videoer og tekst, der kan bruges på begge medier og kræver en ganske almindelig redigering. På TikTok er formatet meget kortere, der bruges aktivt lyd i videoerne, og redigeringen har en helt anden betydning end på andre sociale medier. 

Ofte bruges korte overskrifter og tekst til at lave meme-agtige videoer, der kan være sjove, provokerende eller oplysende. 

TikTok er ikke et medie, hvor virksomheder kan promovere deres flotte 5-minutters brandvideo. Nej Tiktok handler om korte, velredigerede videoer, der ofte har et simpelt og konkret budskab. 

Annoncering på TikTok

Det har ikke altid været muligt at annoncere på TikTok. Men i takt med appens popularitet, begynder appen naturligvis også at være interessant for virksomheder (præcis som det er sket for alle andre sociale medier) – og appens ejere øjner selvfølgelig også en mulighed for at tjene gode penge. Derfor er der langsomt åbnet op for annoncering på appen. Det er dog pt. ikke muligt for danske annoncører at reklamere på TikTok – men det kommer muligvis i fremtiden. 

Annoncetyper og formater

For de markeder hvor annoncering er tilgængeligt, er der lige nu et par forskellige annoncetyper at vælge imellem. Men eftersom TikTok og annoncering på TikTok stadig er relativt nyt, er det langt fra sikkert at disse annoncetyper vil blive ved med at eksistere, og der vil nok komme nye til. 

Der udvikles og forbedres konstant på sådan en global og populær app, så det kan sagtens være at det hele ser anderledes ud om en måned. Derudover er det ikke alle formater, der er tilgængelige på alle markeder, og det kan derfor være at man skal overveje en anden annoncetype end man ellers havde regnet med. 

Sponsorerede hashtag-challenges

Hashtag-challenges opfordrer brugerne til at deltage i udfordringen og lave en video ud fra et bestemt hashtag og dermed emne. Det giver brugerne mulighed for at vise deres kreativitet gennem udfordringens retningslinjer. 

In-feed native content

Denne type annoncer er ligesom de annoncer vi kender fra fx Stories på Instagram. De er lige så lange som almindelige TikTok-videoer, vises i fuld skærm og kan skippes af brugeren. 

Branded lenses 

På TikTok er der, ligesom vi kender det fra Snapchat og Instagram, en hel del forskellige filtre og linser, som brugerne kan bruge når de laver videoer. Virksomheder kan lave deres eget filter, måske for at promovere et bestemt produkt, en nylancering eller andet, og så gøre den tilgængelig for alle at bruge. Disse typer kampagner kan blive et stort hit, hvis det viser sig at linsen går viralt og mange brugere laver indhold med den. 

Det er nemt at være på TikTok – men grænseoverskridende for mange

På TikTok filmer folk sig selv eller andre, og succes på TikTok afhænger både af redigering, evnen til at ramme plet med hashtags og emne, men også af den person der bliver filmet. De fleste på TikTok danser eller synger, hvilket for mange virksomheder højst sandsynligt er grænseoverskridende at gøre foran et kamera. Et godt råd er at du ikke skal være bange for at komme ud af din comfort-zone!

Er din målgruppe på TikTok? 

TikTok er især populært hos børn og unge, men mediet får flere og flere brugere i både 20’erne, 30’erne og opefter. Derfor kan TikTok være interessant for mange virksomheder, hvis målgruppe befinder sig i de aldersgrupper. 

Når det kommer til annoncering handler den rette målgruppe især om en ordentlig segmentering. Hvis virksomheder skal annoncere succesfuldt på TikTok, kommer det an på hvordan (og om!) der kan segmenteres ordentligt i annonceringsdelen af mediet. 

Ideer til TikTok videoer

Selv hvis I ikke vil i gang med at annoncere på TikTok endnu, kan det være en god idé at starte ud med et par almindelige, organiske videoer. Så er I ligesom i gang, og det bliver nemmere at navigere rundt og forstå mediet, jo mere I er på det. Lær mediet og formaterne at kende og prøv forskellige ting af, inden I finder ud af hvad jeres stil er. 

Der er ingen “regler” på TikTok. Alle laver videoer om det de har lyst til og kan lide. Men der er alligevel nogle videoformater der klarer sig godt, og som vi kan udlede nogle generelle tendenser fra, som I nemt kan hoppe med på.

Svar på et spørgsmål du ofte får stillet 

Hvis du har kigget rundt på TikTok, har du nok set de forskellige “typer” af videoer som brugerne laver. Denne type TikTok er nok et af de nemmeste formater at komme i gang med, og det er oplagt for virksomheder at lave en “Lær mig/virksomheden at kende” video i dette format. 

Start med at filme dig selv eller en af dine kolleager, og skriv et spørgsmål eller antagelse om jer selv hen over videoen. Opstil nogle forskellige svarmuligheder og indikér så hvilket der er det rigtige svar ved at pege eller måske nikke med hovedet hen på det rigtige svar. 

Husk at TikTok handler om blikfang, så brug mimik, dans og andet til at fastholde seerens opmærksomhed på din video. Hvis videoen er uden tale, er det også en god idé at tilføje musik fra musikbiblioteket på appen. 

Hop med på hvad der trender lige nu

Inde under Discoverfanen kan du se hvilke hashtags der trender lige nu. Det kan være alt fra forskellige challenges, til aktuelle emner, til populære danserutiner eller meget andet. Her kan virksomheder sagtens vælge at hoppe med på bølgen, og lave en video der passer til et hashtag, der trender. De populære hashtags får flere millioner visninger, og drømmen er selvfølgelig at gå viralt!

For danske virksomheder kan det nogle gange være bedre at fokusere på de danske hashtags eller i hvert fald noget mere lokalt. Ligesom på Instagram kan ens opslag nemt drukne i mængden, og især hvis der er flere millioner andre under samme hashtag. 

Men prøv jer frem med et par trends og hav det sjovt!

Problemer for TikTok

Du har måske hørt at TikTok har været ude i et par problemer. Appen er blevet beskyldt for ikke at beskytte brugernes oplysninger ordentligt, og nogle lande har helt bandlyst appen, da de ikke var overbevist om at TikTok beskyttede og behandlede deres oplysninger ordentligt.

Der skulle efterhånden være kommet styr på de fleste af problemerne, men TikTok har skullet betale nogle bøder for at nå til hvor de er nu. 

Hvordan ser fremtiden ud for TikTok? 

Mange har længe været skeptiske overfor TikTok. Det skyldes nok især at appen Vine, der minder meget om TikTok, ikke overlevede særligt længe på markedet. Det gjorde den blandt andet ikke, fordi den ikke tjente nok penge til appens ejer, Twitter. 

Så hvis TikTok ikke får styr på deres annonceringsplatform så de kan begynde at tjene rigtig mange penge, kan det være at TikTok ender som Vine. En utroligt populær app, der desværre ikke lykkedes på den lange bane på grund af finansielle udfordringer. 

Medier som Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og Pinterest har alle udviklet annonceringsplatforme, så der kan tjenes penge på annoncører. Hvis ikke der var annoncer på medierne, skulle der i sidste ende indføres brugerbetaling for at virksomheden kan køre rundt. Og det er jeg ikke så sikker på at folk ville være med på.  

Er du på TikTok?