fbpx
 

SoMe Up – Året der gik på de sociale medier

SoMe Up – Året der gik på de sociale medier

 

2018 er afsluttet, og derfor er det tid til at opsummere og se nærmere på, hvad året bød på på social media-fronten. For at artiklen ikke tager et år at få læst, så har vi udvalgt et par store emner, som på hver sin måde fik sat deres præg på de sociale medier i 2018.

 

Tabere og flere tabere

 

Når der skal gøres status er det altid nærliggende at kigge på, hvem der fik succes, og hvem der ikke gjorde – hvem der vandt, og hvem der tabte. 2018 var dog på mange måder et år, hvor taberne vandt i antal. For skandalerne var mange og nederlagene tilsyneladende endnu flere.

2018 startede især hårdt ud for Cambridge Analytica, da nyheden om at firmaet havde snusket sig adgang til, hvad der i dag estimeres til at være 87 millioner Facebook-brugeres profiler og data, slap ud. En ulykke kommer jo, som bekendt, sjældent alene og lækket gav naturligt også Facebook store problemer. Det fik nemlig brugere til at stille spørgsmålstegn ved Facebooks beskyttelse af deres data, og fik flere brugere til at slette profiler i protest under hashtagget #DeleteFacebook. Grundlægger Mark Zuckerberg undskyldte offentligt med en sidelang annonce i magasiner og aviser i et forsøg på at dæmme op for skaderne, men lige meget hjalp det. Problemerne ser nemlig ud til at fortsætte ind i 2019, hvor Zuckerberg til april skal vidne foran Kongressen.

Facebooks konkurrent Snapchat havde også et hårdt år. Det startede allerede i februar, da Kylie Jenner tweetede, at hun ikke længere benyttede sig af appen – hvilket fik brandets aktiepris til at falde med over 6% eller 1,3 milliarder i markedsværdi. Allerede i midten af marts var den gal igen hos Snapchat, da Rihanna opfordrede brugere til at slette appen, efter at en ufølsom tredjepartsannonce lavede et spil på den voldsepisode popstjernen havde været udsat for.

 

Ny teknologi og spændende opdateringer

 

I 2018 så vi for alvor, hvordan teknologien har udviklet sig. Mange af årets store og meget spændende opdateringer hos Facebook, Instagram og Snapchat indeholdt eksempelvis både augmented reality og kunstig intelligens.

Det er nok de færreste, som tænker aktivt over det, men AR har været fast inventar af vores hverdag i form af ansigtsfiltre på Snapchat og Facebook. I år har Facebook dog taget skridtet videre og begyndte i år at teste reklamer med AR, så forbrugeren kan prøve solbrillerne eller trøjen før de køber den, ved hjælp af teknologi, der minder om den, vi kender fra ansigtsfiltrene.

AR er dog ikke den eneste af de nye teknologier, som virksomhederne ser muligheder i at bruge. Store virksomheder som eksempelvis L’Oréal og Home Depot er allerede begyndt at bruge kunstig intelligens i deres virksomheder til at hjælpe kunderne med at finde de rigtige varer eller besvare kundernes spørgsmål via chatbots. L’Oréal proklamerede tidligere, at AI allerede var en fast bestanddel af deres virksomhed, hvilket tyder på, at vi fremover vil se AI overtage flere og flere funktioner i virksomhederne.

Den nye teknologi fandt i 2018 også vej til Snapchat, som udvidede deres platform med en ny købefunktion. Den nye funktion benytter sig af avanceret billedgenkendelse og genkender eksempelvis tøj eller lignende, og foreslår derefter steder, hvor det eller et lignende produkt kan købes. Snapchats nye opdatering var også et tydeligt praj om, at de sociale platforme for alvor er blevet et seriøst marketingsværktøj, som virksomhederne vil udnytte til fulde.

Når de store virksomheder og sociale platforme satser stort på ny teknologi tyder det på, at kapløbet om, hvem der kommer først og bedst fra start med den, er begyndt.

 

Året der gik

 

2018 har været et betydningsfuldt år for de sociale medier. Store sager har rykket voldsomt ved vores opfattelse og tiltro til, hvordan vores private data opbevares på nettet. Samtidig er data er også blevet en endnu vigtigere del af social media marketing og noget som virksomhederne bruger timevis på at kunne bruge aktivt i deres markedsføring. Netop derfor føres AI også ind på markedet, både som en hjælpende hånd og en mulighed for at blive bedre.

Hvordan udviklingen fortsætter i 2019 kan vi kun gisne om, men en ting er sikkert – der vil ske en udvikling og den vil være radikal.

 

Tak for et godt år – vi glæder os til at se, hvad 2019 byder på!