fbpx
 

Marketing Guide: Den ultimative guide til snapchat annoncering

Marketing Guide: Den ultimative guide til snapchat annoncering

10. januar 2020

Snapchat blev lanceret i 2012 og blev hurtigt den nye og frække dreng i klassen. På appen kan brugere sende billeder og korte videoklip til hinanden, chatte og dele deres hverdag med hinanden.

Siden 2012 har Snapchat vækstet en hel del, og har tilføjet en del nye tiltag for brugerne – blandt andet den utroligt populære Stories-funktion. Mest interessant er det dog, at det nu også blevet muligt for at virksomheder at annoncere på platformen.

Snapchat og Facebook?

At annoncere på Snapchat er faktisk meget lig at annoncere på Facebook. Systemet er bestemt inspireret af Facebook Business Manager, selvom det langt fra har lige så mange features. Desværre er det også mindre brugervenligt end Facebooks annonceplatform er. Men kender du til at annoncere på Facebook, er de overordnede faktorer stort set det samme – dog med andre navne. 

På trods af lighederne er der også et par ting der adskiller de to platforme. På Snapchat kan annoncører kun vælge dollars som valutaform, så annoncørerne er nødt til at omregne annoncebudgettet til dollars for at kunne annoncere.  

Hvorfor annoncere på Snapchat? 

Snapchat er en meget populær platform – især hos den yngre del af befolkningen. Er det der din målgruppe befinder sig er Snapchat et super godt sted at annoncere. De fleste bruger Snapchat hver eneste dag, og der er derfor rig mulighed for at ramme brugerne ofte.

Snapchats målgruppe er faktisk rigtig bred. Ofte nævnes de 13-30-årige som Snapchats primære målgruppe, men appen har naturligvis også rigtig mange brugere over 30. 

Der er et vidt spænd i appens målgruppe, hvilket giver annoncører mulighed for ramme rigtig bredt med annonceringen. 

Hvad kan Snapchat annoncering i modsætning til annoncering på Facebook?

Ligesom med meget andet annnoncering, anbefaler vi at indsatsen spredes ud over flere forskellige platforme. Ved at ramme brugerne de mange forskellige steder de befinder sig, er det også muligt at fange dem i netop det øjeblik i deres købsrejse, hvor de er klar til at købe. 

Mange overser Snapchat som annonceringsplatform, da det er utroligt nemt bare at holde sig til Business Manageren, hvor man kan lave både Instagram og Facebook annoncering på samme tid. Men på Snapchat er det muligt at fokusere på nogle andre ting og ramme nogle lidt andre målgrupper. 

Annonceformater på Snapchat

Snapchat har overordnet 4 forskellige annonceformater, der alle har forskellige krav til målsætning og indhold: 

  • Snap Ad
  • Collection Ad
  • Story Ad
  • Filter

Snap Ad

Snap Ad annoncer er basalt set en ganske almindelig snap, men med virksomhedens budskab og god mulighed for at være kreativ med jeres CTA. Der kan bruges forskellige kreativer som GIFs, motion-graphics, video mm. til at gøre budskabet klart for modtageren såsom. Snap Ads kan bruges i alle målretninger.

Collection Ad 

Collection Ad er et nyere annonceformat på Snapchat. Her vises et stort billede og fire mindre billeder. Formatet er godt til at vise flere forskellige produkter til brugerne. Klikker brugeren på produkterne, bliver brugeren sendt til hjemmesiden.

Story Ad

En Story Ad er en samling af stories, der fremstår som en enkelt betalt story. Dette format er også godt til at vise forskellige produkter med forskellige links.

Opret en profil

På Snapchat er der ikke forskel på en privat profil og en virksomhedsprofil, derfor er oprettelsesprocessen den samme. Det er dog vigtigt at huske på at brugernavnet skal være unikt, og det kan ikke ændres senere. Vær derfor helt sikker på navnet inden du trykker godkend.

Du opretter en profil her, hvorefter du bagefter kan opsætte din virksomhedsprofil. Husk at du skal oprette en Ad Account, tilføje en betalingsmetode og TAX ID, før annoncerne kan gå i gang. Det gør du i “Business Settings”.

Sådan laver du en annonce i Ads Manager

Hvis du kender til Facebook Business Manager vil du genkende den overordnede opbygning af Snapchat Ads Manager. Her er annonceplatformen også bygget op om en overordnet kampagne, annoncesæt og selve annoncerne. Her bygges selve det kreative i annoncerne allerede i annoncesættet.

Vælg kampagnens målsætning

Det er vigtigt at være klar over hvad formålet med kampagnen er, inden du vælger en målsætning. Skal der skabes mere opmærksom om dit brand? Vil du have dem til at installere din app? Snapchat optimerer efter målsætningen, og det er derfor vigtigt at vælge den rette til kampagnen og de kreativer der skal bruges. Målsætningerne kan fx være Trafik til website eller appinstallationer. 

Opret annoncesæt

OBS: Modsat Facebook kan hvert annoncesæt kun indeholde én annonce. Hvis du ønsker forskellige kreativer og formater, skal der oprettes et nyt annoncesæt hver gang.

I annoncesættet bestemmes der hvem der skal se annoncen, altså målgruppe, budget, kampagnens varighed og meget mere. På annoncesætniveau vælges der også de kreativer, der vises til brugeren. 

Placeringer af annoncen

Her er Snapchat meget lig Facebook. Som standard vises annoncerne på tværs af alle placeringer, og det anbefales at Snapchat bestemmer hvor det giver mest mening at vise annoncen til den enkelte bruger. Men der kan være situationer, hvor nogle placeringer er bedre til netop den type kreativ eller til en bestemt målgruppe, annoncøren gerne vil ramme. 

I sådanne situationer er det naturligvis bedst selv at bestemme hvor annoncen placeres. 

Vælg optimering

Under annoncesæt kan du vælge hvilken handling du vil have brugerne til at udføre. Ligesom på Facebook, ændrer optimeringerne sig efter hvilken målsætning du har valgt. 

Under målsætningen “Trafik” kan du fx vælge Swipe up eller PageView som optimering. Alt efter hvilken du vælger, vil Snapchat sørge for at vise annoncerne til dem der er størst sandsynlighed for vil udføre handlingen. I dette tilfælde er Swipe Up ensbetydende med at brugeren ser den mini-landingpage der åbnes inde i appen. PageView er en tand dybere, og optimerer efter at få brugeren videre fra Snapchat og over på virksomhedens hjemmeside. Et par af de populære optimeringer er fx:

  • App-installering 

App-installering er en optimering til de annoncører, der gerne vil have flere til at installere deres app. Her er det annoncørens job at motivere brugerne til at swipe up og så bliver de sendt til app store, hvor de kan installere appen. 

Det er nødvendigt at bruge en tredjepartsløsning, for at kunne spore om en app-install kan tilskrives annoncen. Nogle tilbyder servicen gratis som Branch, mens andre koster at bruge. 

  • Deep Link 

Deep Link er lidt ligesom App-installationsoptimeringen, her bliver der dog henvist til et bestemt sted inde i en app. Formålet er at genaktivere brugere af appen, der måske ikke har brugt den i et stykke tid. Annonceformatet fungerer også til brugere der ikke har hentet appen, de bliver blot sendt direkte til App store. 

Annonceringens geografi og demografi 

Her skal der vælges hvilket land annonceringen skal foregå i. For nogle virksomheder og kampagner kan det være smart at vælge specifikke byer for annonceringen. Demografi er de valg der skal træffes omkring alder, køn og sprog på de brugere I gerne vil vise kampagnen til. 

Målgruppen defineres yderligere ud fra interesser og adfærd, så annoncerne kan vises til de helt rigtige brugere. Præcis ligesom segmenteringen på Facebook.   

Efter alt er udfyldt er der bare tilbage at trykke på udgiv på annonceringen! 

Hvis I har problemer med opsætning og drift af Snapchat annonceringen, er I altid velkomne til at kontakte os på +45 30 55 56 11.