snapchat annoncering

Snapchat blev lanceret tilbage i 2011 og blev hurtigt den nye og frække dreng i klassen. I dag har den populære app op til 238 millioner aktive brugere på verdensplan, der benytter appen hver dag til at sende billeder og videoer til hinanden. I Danmark har Snapchat ligeledes oplevet en stor vækst.

Mest interessant er det, at det også er muligt for virksomheder at annoncere på platformen.

Snapchat er dog ikke ligeså udbredt blandt annoncører, som eksempelvis Facebook og Instagram. Men grundet Snapchats store popularitet er det alligevel en kanal, du bør tage med i dine overvejelser, når du udarbejder din strategi for sociale medier.

Det afspejler sig i, at Snapchat er blevet det tredje mest brugte sociale medie i Danmark siden 2019. Herunder er det helt op til 40,6% af de mange aktive brugere, der benytter appen flere gange dagligt. Særligt det helt unge segment er blandt de mest aktive brugere på appen.

Så er din virksomhed den rette til at udsende relevante budskaber til appens mange aktive brugere, er der uden tvivl en række spændende muligheder for at nå ud til et engageret publikum.

Hvad kan du så opnå med Snapchat annoncering?

Med annoncering på Snapchat kan du ikke kun øge kendskabet til dit brand og få flere visninger af dit indhold. Du kan også opnå en lang række af andre målbare resultater. Det er eksempelvis:

  • Mere trafik til din hjemmeside eller din mobilapp
  • Flere installationer af din mobilapp
  • Genaktivering af dine nuværende app-brugere
  • Øgede engagement
  • Konverteringer
  • Leadgenerering

Alt efter hvilken af de ovenstående målsætning, du vælger, vil Snapchat altid forsøge at give dig de bedste resultater. Det betyder, at Snapchat optimerer efter den målsætning, du angiver.

Hvis du eksempelvis vælger målsætningen Trafik til dit website, vil Snapchat forsøge at nå ud til de personer i din angivne målgruppe, som er mest tilbøjelige til at besøge dit website. 

Det er derfor vigtigt, at du allerede fra starten, er klar over, hvad du gerne vil opnå med din kampagne, så du er sikker på, at du vælger den rigtige målsætning.

Målgrupper og målretningsmuligheder på Snapchat

Snapchat udvikler hele tiden nye måder, hvorpå annoncører kan nå ud og engagere deres målgrupper på. Disse måder varierer alt efter, hvilket annonceformat, du vælger.

Men før vi dykker ned i de forskellige annonceformater, som Snapchat tilbyder, vil vi først gennemgå de forskellige målgrupper og målretningsmuligheder:

 

Hvilke annonceformater kan man bruge i Snapchat annoncering?

På nuværende tidspunkt er der op til 5 forskellige overordnede annonceformater, der alle har forskellige krav til det indhold, du ønsker at bruge.

Snap Ads var Snapchats første annonceformat og findes i flere forskellige varianter herunder Top-snap annoncer, Web View, Long Form videoer, App-installering og Deep Link.

Annoncerne minder i høj grad om almindelige snaps, der vises i fuld skærm og kan være alle mulige former for kreativt indhold som eksempelvis videoer, GIFS, billeder, motion graphic og meget mere. 

Collection Ads er et af de nyere annonceformater fra Snapchat. Disse annoncer bliver vist som et katalog med produkter, hvor du kan fremhæve op til fire produkter ad gangen.

På samme måde som Snap Ads, bliver disse annoncer vist mellem Historier på appen, hvilket giver brugerne mulighed for at klikke på produkterne i annoncen, som fører dem videre og til din webshop.

Story Ads er en samling af stories, der fremstår som en enkelt betalt story. Dette format er også godt til at vise forskellige produkter med forskellige links.

Opret en profil

Snapchat er der ikke forskel på en privat profil og en virksomhedsprofil, derfor er oprettelsesprocessen den samme. Det er dog vigtigt at huske på at brugernavnet skal være unikt, og det kan ikke ændres senere. Vær derfor helt sikker på navnet inden du trykker godkend.

Du opretter en profil her, hvorefter du bagefter kan opsætte din virksomhedsprofil. Husk at du skal oprette en Ad Account, tilføje en betalingsmetode og TAX ID, før annoncerne kan gå i gang. Det gør du i “Business Settings”.

Sådan laver du en annonce i Ads Manager

Hvis du kender til Facebook Business Manager vil du genkende den overordnede opbygning af Snapchat Ads Manager. Her er annonceplatformen også bygget op om en overordnet kampagne, annoncesæt og selve annoncerne. Her bygges selve det kreative i annoncerne allerede i annoncesættet.

Vælg kampagnens målsætning

Det er vigtigt at være klar over hvad formålet med kampagnen er, inden du vælger en målsætning. Skal der skabes mere opmærksom om dit brand? Vil du have dem til at installere din app? Snapchat optimerer efter målsætningen, og det er derfor vigtigt at vælge den rette til kampagnen og de kreativer der skal bruges. Målsætningerne kan fx være Trafik til website eller appinstallationer. 

Opret annoncesæt

OBS: Modsat Facebook kan hvert annoncesæt kun indeholde én annonce. Hvis du ønsker forskellige kreativer og formater, skal der oprettes et nyt annoncesæt hver gang.

I annoncesættet bestemmes der hvem der skal se annoncen, altså målgruppe, budget, kampagnens varighed og meget mere. På annoncesætniveau vælges der også de kreativer, der vises til brugeren. 

Placeringer af annoncen

Her er Snapchat meget lig Facebook. Som standard vises annoncerne på tværs af alle placeringer, og det anbefales at Snapchat bestemmer hvor det giver mest mening at vise annoncen til den enkelte bruger. Men der kan være situationer, hvor nogle placeringer er bedre til netop den type kreativ eller til en bestemt målgruppe, annoncøren gerne vil ramme. 

I sådanne situationer er det naturligvis bedst selv at bestemme hvor annoncen placeres. 

Vælg optimering

Under annoncesæt kan du vælge hvilken handling du vil have brugerne til at udføre. Ligesom på Facebook, ændrer optimeringerne sig efter hvilken målsætning du har valgt. 

Under målsætningen “Trafik” kan du fx vælge Swipe up eller PageView som optimering. Alt efter hvilken du vælger, vil Snapchat sørge for at vise annoncerne til dem der er størst sandsynlighed for vil udføre handlingen. I dette tilfælde er Swipe Up ensbetydende med at brugeren ser den mini-landingpage der åbnes inde i appen. PageView er en tand dybere, og optimerer efter at få brugeren videre fra Snapchat og over på virksomhedens hjemmeside. Et par af de populære optimeringer er fx:

  • App-installering 

App-installering er en optimering til de annoncører, der gerne vil have flere til at installere deres app. Her er det annoncørens job at motivere brugerne til at swipe up og så bliver de sendt til app store, hvor de kan installere appen. 

Det er nødvendigt at bruge en tredjepartsløsning, for at kunne spore om en app-install kan tilskrives annoncen. Nogle tilbyder servicen gratis som Branch, mens andre koster at bruge. 

Deep Link er lidt ligesom App-installationsoptimeringen, her bliver der dog henvist til et bestemt sted inde i en app. Formålet er at genaktivere brugere af appen, der måske ikke har brugt den i et stykke tid. Annonceformatet fungerer også til brugere der ikke har hentet appen, de bliver blot sendt direkte til App store. 

Annonceringens geografi og demografi 

Her skal der vælges hvilket land annonceringen skal foregå i. For nogle virksomheder og kampagner kan det være smart at vælge specifikke byer for annonceringen. Demografi er de valg der skal træffes omkring alder, køn og sprog på de brugere I gerne vil vise kampagnen til. 

Målgruppen defineres yderligere ud fra interesser og adfærd, så annoncerne kan vises til de helt rigtige brugere. Præcis ligesom segmenteringen på Facebook.   

Efter alt er udfyldt er der bare tilbage at trykke på udgiv på annonceringen! 

Hvis I har problemer med opsætning og drift af Snapchat annonceringen, er I altid velkomne til at kontakte os på +45 30 55 56 11.

Skal vi tage en snak?

    Er du ikke til formularer?

    Så giv os et kald på 30 55 56 11
    Eller skriv til info@makeitmedia.dk