Online annoncering og potentialet det bringer

Online annoncering og potentialet det bringer

 

Driver du egen virksomhed? Har du overvejet dine muligheder, for blot at ende forvirret eller de-motiveret?

 

Online annoncering er for dig, der er klar til at have mere arbejde mellem hænderne. Dette er ikke en salgs-tale, men en let læselig introduktion så du kan finde ud af præcis hvordan, du vil håndtere dine muligheder på det digitale marked, og hvorfor det er en verden, du absolut skal udforske.

 

Lad os begynde med, at droppe terminologien, og sætte dit internet-forbrug i direkte perspektiv med hvad strategisk online annoncering kan.

Hver gang du Googler noget, er der stor chance for at du ender på en side, der er blevet optimeret diverse steder. Hver gang du åbner Facebook, bliver du præsenteret for reklamer der er skræddersyet til dig, dit køn, alder, bopæl, job etc.

Alle reklamer du ser på din telefon eller pc, er formet efter din aktivitet. Har du Googlet et produkt, ser du en reklame med direkte sammenhæng til din tidligere færden på internettet, næste gang du tænder op for skærmen.

 

Online markedsføring er i konstant udvikling, og den har aldrig været mere målrettet end den er i dag. Der er mange platforme og elementer i spil, Facebook og Google står stærkt med over halvdelen af markedet i hænderne.

 

Facebook annoncering:

 

Over to milliarder mennesker bruger Facebook hver måned. I Danmark er tallet over 3,5 millioner. Med andre ord, er mindst én af dine naboer på Facebook.

Når vi snakker om online annoncering, har Facebook et af de bredeste omfang til rådighed i Danmark. Når du kører Facebook annoncering, har du en komplet oversigt over dine annoncer, hvordan de klarer sig, og hvad du kan gøre anderledes. Du kan specificere din målgruppe ned til mindste detalje. Med andre ord, står al information fra folks Facebook-profiler til rådighed.

Disse grænseløse muligheder af målgruppe-sætning, er i sammenhæng med en række forskellige strategier, ekstremt effektive.

En velovervejet gruppering af målgrupper er hvor magien sker. Hvor de ligger i sammenhæng med ens annoncering, altså om det er en bruger, der aldrig har set en af dine annoncer før eller en potentiel kunde der har været på din hjemmeside/Facebook-side før, åbner op for endeløse muligheder af målgruppe-optimering.

Tricket er at vise de rigtige potentielle kunder, de rigtige annoncer, på det rigtige tidspunkt.

Målsætningen med online annoncering er ikke blot, at skaffe mere trafik på din hjemmeside, eller flere besøgende i butikken- men at omdanne besøgende og overvejende gæster til kunder.

 

 

Google Search Network

 

Google er verdens største søgemaskine. Med Google AdWords’ search-network kan du købe søgeord, der passer til dit produkt. Sælger du f.eks. dansk designet tøj, er der mange relaterende søgeord du kan “købe” af Google, og derved blive prioriteret. 

Google AdWords er et “pay per click”-produkt. Prisen for forskellige søgeord afhænger af konkurrencen.

Hvor højt din annonce bliver prioriteret, afhænger af hvor meget du betaler, og hvor mange der klikker på din annonce.

På den måde maksimerer Google deres indkomst via AdWords maksimalt.

Køber du f.eks. ordene online annoncering, og betaler 20 kroner pr. klik, og 1% der ser din annonce klikker på den, så tjener Google 20 kroner på 100 søgninger. Hvis din konkurrent betaler 2 kroner pr. klik, og 11% af dem som søger, klikker på annoncen, tjener Google 22 kroner på 100 søgninger. Derfor kan din konkurrents annonce have højere prioritet hos Google, selvom han/hun kun betaler en tiendedel af hvad du gør.

Din annonces tekst og landingpage (den side du annoncerer til) har også en stor rolle.

En landingpage der indeholder søgeordet, som er blevet betalt for, vil højst sandsynligt blive prioriteret højere, end en side der ikke har. – Selvom Google tjener flere penge på din konkurrents annonce. Årsagen er simpel – hvis folk bliver skuffede når de klikker på en annonce der ligger øverst, og siden ikke konkret handler om søgeordet, vil den samlede mængde af klik falde.

 

Google Display Network:

 

Dette netværk hedder Google Display Network (GDN), og er en samling af mange forskellige annoncenetværker ejet af Google. AdWords (hvor du køber eller byder på annonce-pladsen), og Adsense (Hvor du bortauktionerer evt. overskydende plads på din hjemmeside) danner rammen for GDN.

Pladsen i annoncerne byder folk sig ind på, via et ret smart auktions-system.

Adwords-annoncer har mange ansigter. Det kan eksempelvis via GDN være banner/billedannoncer, annoncekampagner i apps, rich media annoncer (interaktive elementer, hvor du bliver introduceret for en karrusel af produkter), og videoannoncer diverse steder – Google købte Youtube i 2006.

Mulighederne er uendelige, da værktøjerne er store. Mange hjemmesider og virksomheder tilbyder både betalt og gratis undervisning i dette.

Det kan være svært at overskue, men der har Google været så smarte, at lave et online kursus du kan finde her.

 

 

Online annoncering i dens mange faconer vokser hver dag, og det gør værktøjerne også.

 

Der bliver hele tiden stillet nye muligheder til rådighed, det er derfor vi hos makeitmedia er forelskede i online markedsføring.

– Man bliver nødt til at følge trop med diverse trends, metodernes evolution, og værktøjerne dertil. Det er et fag der opfordrer, ligefrem kræver innovation. Vi holder os lette på tæerne, og vi bliver aldrig trætte af det.