B2B markedsføring

b2b markedsføring

B2B markedsføring

B2B markedsføring på Facebook?

 

Jeg skal ikke være på Facebook – jeg driver en seriøs B2B virksomhed!

Den bemærkning har jeg hørt flere gange. Jeg spørger altid vedkommende, hvordan kan det være, at du mener, at Facebook ikke fungerer, når det kommer til B2B markedsføring og B2B salg?

De typiske svar er:

  1. Vores målgruppe er ikke på Facebook
  2. Facebook er for useriøst
  3. B2B markedsføring kan ikke fungere på Facebook

Mit svar på ovenstående er:

Facebook har mere end 3.9 millioner brugere i Danmark – så jo, din målgruppe er helt sikkert på Facebook. Direktøren er også på Facebook, indkøbschefen er også på Facebook og Gitte fra marketing er også på Facebook. Det afgørende er, at der bliver lavet en grundig målgruppeanalyse og korrekt segmentering. Segmentering B2B er skam muligt på Facebook – det er en udbredt misforståelse, at dette ikke kan lade sig gøre. Vi laver B2B markedsføring på Facebook for flere virksomheder med stor succes. Det fine ved Facebook er, at der er tale om datadrevet markedsføring. Vi kan måle på rigtig mange forskellige elementer, og dokumentere sort på hvidt hvilken effekt vi har skabt med de allokerede annoncekroner.

Facebook er useriøs? Hmmm det er vist et holdningsspørgsmål. Det er korrekt, at der er mange tidsrøvere og ligegyldigheder på Facebook. Det er også korrekt, at brugere har en flygtig tålmodighed på Facebook og pga. al den larm, er det sværere at trænge igennem. Derfor er det afgørende, at du forstår at kommunikere dine budskaber effektivt. Vi har gennem vores mange års erfaring med Facebooks annonceplatform fået en rigtig god forståelse for, hvad der virker, når det kommer til B2B marketing på Facebook.

B2B markedsføring kan ikke fungere på Facebook. – Den kan jeg besvare helt kort. Jo det kan det godt. Vi har tal fra flere forskellige cases og brancher, der dokumenterer en stor effekt med Facebook annoncering B2B.

 

Segmentering B2B

 

Segmentering B2B er som tidligere nævnt, 100% den vigtigste faktorer, hvis du skal have mulighed for B2B salg via Facebook. Du kan hurtigt spilde rigtig mange annoncekroner uden den store effekt, hvis der ikke er blevet segmenteret korrekt.

Først og fremmest skal du være helt klar over, hvem du gerne vil nå ud til – det er hele forudsætningen for god B2B segmentering.

Kontakt os allerede i dag, hvis du vil høre mere om vores bedste tips og tricks, når det kommer til segmentering B2B.

 

B2B marketing med LinkedIn annoncering

LinkedIn er det førende profesionelle sociale medie. Omdrejningspunktet er erhverv, karriere og networking med kollegaer, potentielle samarbejdspartnere og mulige kunder. Profilerne er profesionelle og erhvervsorienteret og indholdet primært arbejdsrelateret.

Derfor er det et naturligt sted og kigge hen, hvis du ønsker mere B2B salg. LinkedIn annoncering kan være en måde at gribe det an på. LinkedIn’s annonceringsplatform bliver hele tiden bedre og mulighederne flere, dog er den langt fra lige så udviklet som Facebooks endnu. Det interessante ved LinkedIn er de super gode segmenteringsmuligheder. Eftersom det er erhvervsrelateret, har LinkedIn en masse data på dette, som du med fordel kan anvende i din segmentering. Sagt med andre ord, så har du mulighed for at nå ud til lige præcis de mennesker, som du ønsker. LinkedIn ved godt hvad det er værd, at nå ud til de helt rigtige beslutningstagere, derfor tager de sig godt betalt for dette. Det gør LinkedIn til en forholdsvis dyr annonceringsplatform sammenlignet med LinkedIn.

En måde at håndtere den høje pris på LinkedIn, er ved at kombinere LinkedIn annoncering med Facebook annoncering. Du trækker al den relevante trafik ind til dit website med LinkedIn, hvorefter du har opsat et effektivt retargeting flow på Facebook, hvor du har mulighed for at ramme de rigtige beslutningstagere igen og igen med dine annoncer. Vi skal ofte præsenteres for et budskab flere gange, før at vi handler på baggrund af det præsenterede budskab. Derfor er denne cocktail super giftig, og gør at du kan strække dit annoncebudget længere for optimal effekt.

 

B2B salg med organisk aktivitet på LinkedIn

 

Organisk aktivitet fra din private profil på LinkedIn, bør helt sikkert være en del af din B2B markedsføring. LinkedIn giver dig en unik mulighed for at udbygge dit netværk, få fat i de helt rigtige mennesker med søgefunktionen og opbygge et personligt brand ved hjælp af opslag fra din private LinkedIn profil.

Grunden til at det skal være fra din private LinkedIn profil, du laver opslag, er fordi det giver et langt bedre reach. Du har altså mulighed for at komme ud til flere mennesker og opnå mere interaktion end hvis du valgte at bruge din firmaprofil.

HUSK at ingen er på LinkedIn for at blive solgt til. Derfor bør du overveje din tilgang til LinkedIn nøje. Ingen direkte pistolsalg! Ræk ud, hjælp, del viden og udbyg dit netværk. Hvis du laver opslag, hvor du kontinuerligt over en længere periode deler din viden gratis på en interessant måde, så vil du få resultater.

 

Smerter og drømme

 

Når du udfærdiger din LinkedIn profil, når du laver indhold og når du udbygger dit netværk så skal du altid have fokus på smerter og drømme. Hvad er det for nogle smerter du hjælper folk med at undgå? Og hvad er det for nogle drømme du hjælper folk med at opnå. Gem EGO-monsteret væk og ha’ fokus på andre. Hele vejen!

Sørger du for at have fokus på, hvilke smerter og drømme du kan hjælpe folk med, så vil du have 1000% mere succes med din organiske B2B markedsføring på LinkedIn

 

Videoproduktion og B2B marketing

 

Professionel videoproduktion til din B2B markedsføring kan være en afgørende brik. Al for få virksomheder udnytte det potentiale, der ligger i at kommunikere via film. Når det kommer til sociale medier, tegner der sig også et tydeligt billede af, at det er video der har den bedste effekt, når du skal kommunikere dine budskaber. Derfor er video en super vigtig brik, hvis du ønsker mere B2B salg.

Der er en række vigtige regler, som er essentielle at huske på, når det gælder video på sociale medier:

  • Husk undertekster
  • Den rigtige længde
  • Fang opmærksomheden indenfor de første 3 sekunder

 

Størstedelen af al video på sociale medier som Facebook og LinkedIn bliver afspillet uden lyd – derfor skal du have undertekster på. Folk skal have mulighed for at fange budskabet og handlingen hurtigt for, at du kan fastholde deres opmærksomhed hele vejen.

Generelt tegner der sig et billede af, at kortere videoer gør det bedre. Det skyldes, at folk ikke har tid til at se de helt lange videoer, medmindre de virkelig har interesse i det pågældende emne. Skal videoen bruges til annoncering anbefales en længde på maks 60 sekunder.

Du skal hurtigt fange brugernes opmærksomhed. Lykkedes det ikke indenfor de første 3 sekunder på Facebook og LinkedIn, så har brugeren scrollet videre. Hvad angår Snapchat annoncering skal du fange brugerens opmærksomhed med første frame, da dette format er endnu kortere.