fbpx
 

Marketing Guide: 6 tips til din Facebook annoncering

Marketing Guide: 6 tips til din Facebook annoncering

21. februar 2020


Sidder du fast i din Facebook annoncering og ved ikke hvordan du skal komme videre? I dag har vi samlet 6 tips til hvordan annoncører kan forbedre deres annonceringsindsats, og dermed opnå større succes med annonceringen.

1. Sæt klare mål for kampagnen og match det med Facebooks kampagnemålsætning

Facebook optimerer efter at levere annoncerne alt efter hvilken kampagnemålsætning, der er valgt. Derfor er det vigtigt at være klar over, hvad det ønskede formål af kampagnerne er, allerede inden de opbygges. 

Hvis du er i tvivl om hvilken kampagnemålsætning der er bedst til kampagnens formål, kan du holde musen henover det lille “i”-ikon ved siden af målsætningerne. Den lille infoboks fortæller hvad denne målsætning gør og hvordan den bedst bruges. 

Måske skal du prøve nogle andre målsætninger af?

2. Forstå de forskellige elementer og lag af målretning

Målretning er noget af det vigtigste når det kommer til Facebook annoncering. Den rette målgruppe betyder alt for effektiviteten af annoncerne. For hvis annoncerne vises til de forkerte, er der ingen der foretager en handling når de eksponeres for annoncen. 

Der kan være mange fordele i at benytte Facebooks værktøjer til at indsnævre din målgruppe. I den detaljerede målretning er det muligt at vælge flere interesser og kriterier, der alle per automatik opstilles som at målgruppen skal være interesseret i fx mad ELLER kogebøger. Derfor kommer en person, der kun er interesseret i mad, men ikke i kogebøger, stadig med i målgruppen.

Hvis du som annoncør gerne vil have en smallere målgruppe, der muligvis vil være mere kvalificeret end den brede, skal du bruge funktionen Indskrænk målgruppe. Her kan der vælges en funktion, hvor personer i målgruppen skal være interesserede i både mad OG kogebøger, før de kommer med i målgruppen. Den lille detalje kan ofte gøre en stor forskel. Så smider annoncører ikke annoncekroner efter en målgruppe, der kun er nogenlunde interesserede i dit brand eller produkt. 

For annoncering handler det generelt set om at finde frem til en målgruppe, der hverken er for bred eller for smal, men lige tilpas.

3. Find ud af hvem dit publikum er 

Men hvem er din målgruppe så? Langt de fleste virksomheder har en idé om hvem deres målgruppe er, men mange bliver også ofte overrasket, når de ser hvem deres målgruppe er på deres Facebookside. Inde i Audience Insights er det muligt at lære mere om hvem der oftest interagerer med virksomhedens Facebookside, og dermed kan annoncører bedre skræddersy deres indhold og kampagner til deres følgere.

Denne funktion dur desværre ikke ved helt nye Facebooksider, da der ikke er data nok til at sige noget generelt om målgruppen. I de tilfælde må virksomheder gå efter deres grundlæggende kernemålgruppe, og prøve at definere flere interesser og kriterier, som målgruppen skal skabes ud fra. 

4. Vær opmærksom på geotargeting

Der er lidt mere til annonceringens geotargeting, end bare at vælge hvilket land, eller måske hvilken by, som kampagnen skal køre i.

Under geografi er det nemlig muligt at vælge om en annonce skal vises til folk, der enten: Har været på lokationen for nylig, bor på lokationen eller rejser på lokationen.

Der er meget stor forskel på at vælge mellem de tre, da det for nogle virksomheder ikke giver mening at annoncere til folk der udelukkende rejser på lokationen, men derimod kun skal have fat i lokale indbyggere. 

Det kan være en god idé for fx automekanikere eller frisører at få fat på lokale, der kan blive faste kunder over lang tid. De kunder har en langt højere livstidsværdi end kunder, der kun besøger virksomheden en enkelt gang.

For restauranter kan det derimod være smart også at annoncere til turister og rejsende, der med god sandsynlighed gerne vil ud og spise en god middag, selvom de kun er i byen i kort tid. Men de samme turister har nok ikke brug for at blive klippet eller få skiftet dæk under deres ferie. 

5. Snart overgår alle kampagner til kampagnebudget

Facebook har længe advaret os om at det ville ske, og nu ser det ud til at det endelig sker. Alle annoncebudgetter overgår til kampagnebudgetter i løbet af februar 2020. Det betyder at det ikke længere er muligt at have sin annoncebudget delt ud på annoncesætniveau.

Det betyder også at annoncører nu skal stole på at Facebook fordeler budgettet ud på de annoncesæt, de tror vil præstere bedst. Men hvad hvis Facebook ender med at favorisere det forkerte (i dine øjne) annoncesæt?

Løsningen på det er at lave flere kampagner og dedikere budgettet ud på flere kampagner, frem for på annoncesættene. Så kan annoncøren stadig bestemme hvor meget der skal bruges på de forskellige annoncesæt. 

Som sædvanlig er der dog også fordele ved at lade Facebook bestemme hvor budgettet skal fordeles. Facebook har enorme mængder data at basere det på, og de ved ofte hvor annoncører kan få mest for pengene.

6. Pas på med overeksponering 

Bruger I frekvens som et pejlemærke når I gennemgår annoncernes resultater? Selvom mange ofte skal se et budskab et par gange, før de foretager en handling, er det alligevel smart ikke at overeksponere målgruppen med jeres budskab. Hold derfor øje med frekvensen! 

Som en generel regel anbefaler vi at frekvensen ikke er højere end halvdelen af tidsintervallet. Så kigger du på de sidste 14 dage inde i annonceadministratoren, må frekvensen ikke være højere end 7, og har du valgt 7 dage, må frekvensen ikke være højere end 3,5. 

Kast jer ud i annonceringen!

Der er ikke én stensikker vej til at få succes med Facebook annoncering. Men der er heldigvis et par regler der kan hjælpe annoncører et godt stykke vej. 

Mange virksomheder kaster sig ud i annoncering og ender med at brænde nallerne, da de ikke har en annonceringsstrategi eller mangler tid og overskud til at analysere resultaterne rigtigt. 

Prøv med disse 6 tips og hvis I stadig ikke ser resultater med jeres annoncering, er I selvfølgelig mere end velkomne til at kontakte os på +45 30 55 56 11.