chatbots

Kunstig intelligens er på vej ind i vores hverdag i højere og højere grad. De fleste af os kender allerede AI-teknologi gennem Apples Siri eller Smart-højttalere som Google Home, der hjælper os med søgninger, opringninger og med at skrive beskeder. Men AI-teknologien udvikler sig lynhurtigt, og med den udvikling kommer muligheden for at bruge AI kommercielt også til mindre virksomheder end lige Apple og Google. Mød eksempelvis chatbots!

Chatbots er en nyere teknologi, der på diverse sites omtales som måden for brands og forbrugere at kommunikere via.

Flere store brands, som eksempelvis ASOS, har allerede implementeret chatbots på deres site for længst, men nu begynder små virksomheder også at kunne se mulighederne i dem. Så hvorfor ikke kigge nærmere på chatbots? Juletiden nærmer sig hastigt, og chatbots har fået ry for at give mulighed for både øget salg og bedre kundeoplevelser.

 

Hvad er en chatbot?

Chatbotten er i virkeligheden blot et computerprogram, som er designet til at simulere samtaler igennem en besked-app. De kan eksempelvis varetage små og lavtstående supportopgaver eller søge bestemte varer frem på kundens forespørgsel.

Chatbots benytter sig af NPL, eller natural language processing-teknologi, som fungerer meget på samme måde som hos Siri eller Cortana. Nogle chatbots guider kunden via beslutningstræer, hvorimod andre faktisk er i stand til at føre en nogenlunde autentisk samtale.

Selvom chatbots stadig er relativt nye, spås de en stor fremtid og allerede nu forudsiges det, at chatbots i 2020 vil være involveret i 85% af alle kommunikationer mellem kunder og virksomheder. Store spillere som eksempelvis Facebook, Apple, Microsoft og Amazon har allerede deres egne chatbots, men der er altså meget, som tyder på, at det ikke kun er de store virksomheder, som kan drage nytte af dem.

Chatbots er nemlig populære hos kunderne, som i højere og højere grad foretrækker at interagere med dem, når de leder efter information på deres favoritsider.

 

Hvorfor kan kunderne lide chatbots?

Modsat andre automatiserede services, så lader det til at kunderne faktisk godt kan lide chatbots. En af årsagerne til dette er, at chatbotten er, hvor kunden allerede tilbringer en enorm mængde tid – nemlig på besked-apps.

En anden – og ikke uvæsentlig – årsag er, at det er nemt at bruge en chatbot. Den er tilgængelig 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen og 365 dage om året og kan komme med lynhurtige og klare svar på simple spørgsmål, så kunden slipper for at skulle lede efter svar på hjemmesiden eller bruge tid på at komme igennem via telefon til kundeservice. Det er altså både nemt og hurtigt at få svar på sit spørgsmål – og det er kunderne vilde med!

 

Hvad kan chatbotten bruges til i juletiden?

Chatbotten har potentialet til at være rigtig nyttig for både forbrugere og virksomheder i den kommende juletid – især, når det kommer til julegaveindkøbene.

 

  1. Inspiration og gaveforslag

En stor del af den marketing, der bruges penge på i juletiden, handler om julegaverne og her er chatbotten perfekt til at hjælpe. Den kan via auto-svar bruges til at guide kunderne rundt på sitet, alt efter deres svar på spørgsmål som eksempelvis ”Hvor meget vil du bruge?” eller ”Hvem er gaven til?”.

Det giver kunden en endnu bedre oplevelse, hvis der er billeder af forslagene, og du kan også tilføje en CTA-knap til svaret.

 

  1. Fragt- og leveringsspørgsmål

Fragtspørgsmål er der mange af i juletiden, for det er ekstremt vigtigt for kunderne at vide om deres pakke kan komme frem i tide, og hvornår de senest kan bestille.

Du kan bruge chatbotten til at gøre det nemt for kunderne at finde den information, de søger og til at estimere leveringstid og –datoer. Efter køb kan chatbotten også holde kunden opdateret på, hvor langt pakken er kommet.

 

  1. Forspring!

Chatbotten kan nemt også bruges til at få forspring på de salg, der kan laves lige efter julen. Det kan eksempelvis være tidligere kunder, som kan få push-notifikationer om udsalg og gode tilbud. Brugere, som har varer liggende i deres indkøbskurv kan også få tilsendt en påmindelse om deres ufærdige køb.

Forbrugerne er ofte overraskende villige til at bruge deres gavepenge i dagene efter julen!

 

Chatbots er altså uden tvivl på vej til at blive et vigtigt værktøj til kundekommunikation og som marketingværktøj. De kan forbedre kundens oplevelse både før, under og efter et køb og booste dit brand.

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk