SoMe Up – Ny 3D-funktion rammer Facebook

Facebook 3D billeder

SoMe Up – Ny 3D-funktion rammer Facebook

3D-billeder har endelig fundet vej til Facebook, så inden længe vil dit newsfeed ikke bare være fyldt med billeder af lækre kager og søde dyr – det vil være fyldt med billeder af lækre kager og søde dyr, som du kan se fra flere vinkler!

For blot et par uger siden meldte Zuckerberg og co. ud, at de er klar med en ny 3D-funktion, som over de efterfølgende uger vil blive introduceret til Facebook-brugere i hele verden. Der er dog ikke tale om rigtig 3D, men nærmere en ny dybde-funktion, som gør det muligt at tilte og dreje billedet, så det virker som om, at motivet bevæger sig frit fra baggrunden. Facebook beskriver selv 3D-effekten som: ”… at kigge igennem et vindue.”

For at poste billeder med den nye 3D-funktion kræver det dog, at du har en smartphone med minimum to kameraer på bagsiden – altså eksempelvis en nyere Samsung-model, en Huawei P20 Pro, iPhone 7+, 8+, X eller en af XS-modellerne. Hvis din smartphone har en specifik portrætfunktion med bokeh-effekt, skulle du også være så godt som sikker på at kunne benytte den nye funktion. Facebooks værktøj har indtil videre brug for dual-kamera-teknologien for at kunne skabe de 3D-lignende billeder.

Alle kan få glæde af billederne, når først de er skabt – det kræver ingen særlig teknologi at se dem. Du kan selvfølgelig også se 3D-billederne i VR, hvis du bruger eksempelvis Oculus Browser med Oculus Go eller Firefox med Oculus Rift.

Ifølge Facebook giver de nye 3D-fotos dig mulighed for at komme endnu tættere på menneskene, stederne og de andre ting, som du deler på Facebook, og det giver dig og dine venner mulighed for at genopleve minder på en mere livagtig måde. Om det også vil give mening at benytte funktionen til eksempelvis at fremvise produkter bedre og mere livagtigt, må tiden vise.

Selvom du med de rette indstillinger og den rette teknologi på din smartphone i princippet kan gøre ethvert billede til 3D med Facebooks værktøj, har de alligevel opstillet en række guidelines til, hvordan du tager det bedste billede til 3D og hvilke scenarier, som egner sig bedst til det.

Se her, hvordan du laver 3D-billeder med det nye Facebook værktøj: https://www.facebook.com/Facebook360/videos/1757729227689232/

Herunder finder du de tre bedste tips til, hvordan du får det bedste resultat med de nye 3D-billeder.

  1. Skab lag

For at kunne lave den 3D-lignende effekt, benytter Facebooks værktøj sig af de lag, som allerede findes i billedet og din smartphone automatisk gemmer. Jo tydeligere lagene i dit billede er, desto bedre vil 3D-effekten virke. Facebook anbefaler derfor, at man benytter billeder, som har flere lag med god dybde og som har både en tydelig forgrund og baggrund. Derudover er det bedst at tage billedet fra en til to meters afstand.

  1. Tænk kontrast

Hvis dit billede indeholder farver, som står i kontrast til hinanden, vil du også få mere ud af 3D-effekten. Det handler om at få motivet til at ’poppe’ ud fra baggrunden så meget som muligt, og det kan kontrasterende farver nemt hjælpe med at få til at ske – et billede af en person i blåt tøj, som står foran en blå væg, vil derfor ikke virke optimalt.

  1. Brug tekstur

Nogle materialer og motiver giver bedre 3D-fotos end andre – sådan er det bare. Men du får de bedste resultater, hvis motivet har forskellige teksturer og skarpe kanter. Motiver, der ikke står skarpt frem eller som skinner, er ikke at anbefale. Derudover anbefaler Facebook, at man undgår transparente materialer og motiver, som eksempelvis klar plastik eller glas, for her vil dybdesensoren i kameraet ofte have svært ved at fange dem korrekt.

 

Hvis funktionen med 3D-billeder endnu ikke er åbnet op for dig, kan du prøve dette lille fix, som plejer at virke:

Sørg for at du har installeret nyeste opdatering af Facebook-appen. Herefter skal du fremsøge den Facebookside, der hedder “Facebook 360” og trykke Synes godt om den. Hvis du derefter genstarter appen, burde funktionen være åbnet op for dig, når du laver et opslag på Facebook.