Kender du til udtrykket Augmented Reality? Og vidste du, at du højst sandsynlig allerede interagerer med AR hver dag gennem Instagram Stories?

De søde og sjove filtre, som du allerede kender fra Instagram Stories er nemlig AR.

Og i den nærmeste fremtid bliver det faktisk muligt for alle virksomheder at kunne skabe deres helt egne kreative AR effekter til Instagram, som deres følgere frit kan benytte.


Hvad er AR (Augmented Reality)?


Lad os i første omgang få styr på, hvad AR egentlig er.

Forestil dig hvis grænsen mellem det virkelige og det virtuelle slet ikke fandtes. Hvis din arbejdsplads kunne ligne rummet. Eller en bestemt tidsperiode såsom middelalderen kunne føles så lyslevende som nutiden.

Det kan du ved hjælp af Augmented Reality.

Mere præcist kan Augmented Reality beskrives som en kombination af den virkelige verden og computergenereret data. Det er altså et udvidet syn på virkeligheden, hvor du gennem din mobilskærm kan se computergenererede billeder, lyd eller en anden form for data oven på den faktiske virkelighed.

Her er et af de mere kendte eksempler naturligvis applikationen Pokémon GO, som blev et kæmpe hit tilbage i sommeren 2016, hvor utallige danskere indtog gader og skove for at finde og fange disse farverige Pokémon.

Og særligt efter denne store succes er det ikke overraskende, at flere og flere ligeledes ønsker at benytte sig af denne smarte teknologi.

Så forestil dig nu, hvad du kan gøre med AR i forretningsøjemed.

Det er her Facebooks platform Spark AR Studio kommer ind i billedet.


Hvad er Spark AR Studio?


Spark AR Studio kom til live for første gang tilbage i 2017, da Facebook oprettede deres helt egen Augmented Reality platform.

Og lige siden lanceringen har alle der har været interesseret kunne eksperimentere med deres helt egne kreative AR effekter ved at kombinere teksturer og objekter med AR Studios funktioner.

Men, men men…

AR effekter på Instagram er dog på nuværende tidspunkt kun en del af et lukket beta-program, hvor brands skal anmode om en chance for at blive inkluderet.

I de helt tidlige faser var det faktisk kun en række bestemte brands, der havde mulighed for at gå live med deres unikke AR effekter på Instagram.

Vi så det bl.a. hos Kylie Cosmetics, der skabte et AR filter, hvor hendes følgere kunne “prøve” forskellige versioner af læbestifte for at se, hvilken farve der bedst passede til deres hudtone.

Eller Adidas Originals der brugte AR til at skabe et nostalgisk VHS-lignende filter med henblik på at promovere deres sko.

Det ændrer sig heldigvis i den nærmeste fremtid, da Facebook åbner op for deres AR platform til Instagram Stories, så det ikke længere kun er et begrænset antal af brands, der kan benytte denne smarte funktion.

Det betyder altså at endnu flere kommer til at kunne skabe og dele deres helt egne Instagram-filtre med resten af omverden.

Og det kan især gå hen og blive værdifuldt for langt de fleste virksomhedsejere. 

Det kræver nemlig at brugerne enten følger eller har besøgt din virksomhedsprofil på Instagram, før de kan anvende dine unikke AR filtre.

Og det gør netop at AR på Instagram har et enormt stort potentiale som marketingværktøj.


Sådan kan virksomheder få succes med AR på Instagram


Der er utrolig mange grunde til, at AR kan blive et stærkt marketingredskab for de fleste virksomheder – men den største kan i den grad argumenteres at være kreativitet. For det er næsten kun din fantasi, der sætter grænser.

Lad os tage nogle eksempler.

Beauty brands kan eksempelvis bruge AR til at lade deres følgere “prøve” deres makeup produkter på samme måde som Kylie Cosmetics benyttede AR. Bolig virksomheder kan samtidig bruge AR til at vise, hvordan deres møbler passer ind i folks hjem og modebrands kan skabe virtuelle rum, hvor folk kan prøve tøj eller solbriller for at se, hvordan det passer til deres form og stil.

Derudover kan virksomheder ved hjælp af disse AR oplevelser, hvor folk “prøver” deres produkter, være med til at opbygge en tættere relation til kunderne – hvilket i sidste ende kan føre til værdifulde konverteringer såsom salg.

Et salg behøver naturligvis ikke altid at være det endelig mål med AR på Instagram Stories.

Virksomheder har nemlig stadig meget at vinde ved blot at dele kreative og engagerede AR effekter, som folk kan lide at bruge.

For når folk først begynder at bruge dine AR effekter, kan det potentielt gå hen og give dit brand gratis reklame hver gang en bruger benytter dine filtre.

Som allerede nævnt åbner Spark AR Studio for Instagram Stories op for offentligheden i den nærmeste fremtid. Indtil da kan du allerede nu begynde at eksperimentere og planlægge med AR filtre, så du har en effekt klar til offentliggørelse.

Det lyder måske en smule skræmmende, men Spark AR Studio er forholdsvis let at anvende, da det er designet til at kunne benyttes af alle – uanset din tekniske baggrund.

Så hvad venter du på?

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk