fbpx
 

SoMe Up: Facebook annoncerer nye, spændende forretningsværktøjer til Messenger

SoMe Up: Facebook annoncerer nye, spændende forretningsværktøjer til Messenger

2. september 2019



Facebook har annonceret en række nye opdateringer til sine forretningsværktøjer på Messenger. Mere præcist er der bl.a. tale om en række nye automatiserede beskeder og in-stream bookingmuligheder.


Kvalificér dine leads med automatiserede beskeder


En af de helt store opdateringer må formentlig være lanceringen af automatiserede beskedsamtaler i Messenger, som Facebook præsenterede første gang tilbage i Maj under deres F8 konference. 

Denne nye funktion i Facebooks annonceadministrator gør det muligt for virksomheder at skabe automatiserede samtaleoplevelser for brugerne, så de kan kvalificere deres leads endnu mere.

Det betyder altså at virksomheder nu kan fortsætte en samtale med en potentiel kunde direkte i Messenger – helt uden at røre en finger. 

Med andre ord opretter en virksomhed en annonce, der fører brugeren direkte til en form for Q&A i Messenger. På den måde kan virksomheden lære mere om deres kunder, hvilket i sidste ende kan føre til værdifulde konverteringer.

Funktionen er naturligvis ikke drevet af en bot, men muligheden i sig selv kan gå hen og blive en god måde for Facebook til at introducere potentialet i Messenger bots.

Der er allerede nu er mere end 300.000 aktive Messenger bots på platformen. 

Og hvis forbruget af Messenger bots samtidig stiger blandt virksomheder, vil brugerne ligeledes blive mere afstemt med dem – og det kan ydermere være med til at øge interessen.


Opret booking direkte i Messenger


En helt anden funktion, der ligeledes blev annonceret under Facebooks F8 konference tidligere på året, er muligheden for at booke en aftale direkte i Messenger-appen.

Ved at integrere virksomheders eksisterende booking- og reservationssystem med Messenger, kan Facebook automatisk vise brugerne hvilke dage og tidspunkter der er tilgængelige, uden at du hele tiden skal ind og opdatere platformen.

Det smarte er samtidig, at når brugerne booker en aftale hos din virksomhed, får de muligheden for at føje aftalen til deres indbyggede kalender på mobilen for senere at modtage påmindelser om deres kommende aftale hos din virksomhed.

Virksomheder får altså her en unik mulighed for at kunne konvertere deres leads i Messenger-samtalen til potentielle kunder.

Funktionen er dog ikke tilgængelig for alle virksomheder endnu men skulle efter sigende blive offentliggjort senere på året.

Er du en af de virksomheder, der brænder efter at prøve denne nye funktion af hurtigst muligt?

Så er der faktisk en mulighed. Funktionen er lige nu i en lukket beta-gruppe. Men ved at tilmelde dig via følgende formular kan du faktisk anmode om at få tidligt adgang til denne beta. Facebook tilføjer dig på en venteliste og giver dig besked, når du er tilmeldt.


Vink farvel til fanen Udforsk


Den sidste og forholdsvis store opdatering er udfasningen af fanen Udforsk i Messenger, som viser relevante virksomheder og bots som brugere potentielt kan være interesseret i.

Hovedformålet med Udforsk, som blev lanceret tilbage i 2017, var at øge interessen for bots på Facebook blandt brugerne. Dette var dog ikke helt tilfældet i sidste ende.

Og som en del af Facebooks mission, der har fokus på at simplificere appen så meget som overhovedet muligt, vil mastodonten begynde at udfase fanen Udforsk i løbet af de kommende måneder.

I bund og grund er missionen for Facebook at gøre forbindelsen mellem brugere og virksomheder så sømløs som overhovedet muligt. Det betyder altså at være dér, hvor brugerne i forvejen ønsker at oprette forbindelse med en virksomhed.

Derfor vil Facebook i stedet fokusere på værktøjer som links, web-plugins, annoncer og andre lignende indgangsmuligheder som i stedet vil føre brugeren til appen Messenger.

Facebook har hertil meddelt, at Messenger stadig vil vise relevante brands og virksomheder via søgefunktionen, men den dedikerede Udforsk-fane vil altså forsvinde.


Beskeder er i fokus som aldrig før


Ud fra ovenstående kan man ganske tydeligt konkludere, at beskeder lige nu er et kæmpe fokus for mastodonten Facebook, og disse opdateringer kan især siges at stemme overens med den bredere mission om at øge platformens indtægtspotentiale. 

Man kan dog samtidig sige, at Facebook mister en potentiel annonceplacering ved at udfase fanen Udforsk. 

Men men men…

Gennem optimering og forbedring af deres forretningsværktøjer vil kapaciteten i bots formentlig udvides, og automatiserede beskeder kan i den grad vise sig at blive værdifuld for langt de fleste virksomheder.

Bruger din virksomhed Messenger bots?