fbpx
 

Facebook annoncering eller Google Adwords?

Facebook annoncering eller Google Adwords?

27.november 2019


Mange annoncører ser annoncering på Facebook og Google som to vidt forskellige platforme, hvor valget står mellem den ene eller den anden.

Men det er nødvendigvis ikke helt rigtigt.

Du behøver nemlig ikke at tage den vanskelige beslutning om, hvilken platform der er den rigtige for dig.

Rigtig mange virksomheder udnytter faktisk fordelene ved både at annoncere på Google og Facebook for at opnå maksimal synlighed, indsamle leads og naturligvis øge antallet af salg.

For at gøre det en smule lettere, giver vi dig her et kort overblik over, hvorfor og hvordan det kan betale sig at bruge begge platforme som en del af den bredere digitale markedsføring.

Men før vi går i dybden med netop dette, er det nødvendigt, at vi lige får afklaret, hvad forskellen på Google Adwords (Google’s annoncer) og Facebook Ads (Facebooks annoncer) egentlig er.

Forskellen på Google Ads og Facebook Ads

Google Ads er de annoncer, som du ser på Google, hver gang du bruger søgemaskinen. Det er dem, du ser i toppen af søgeresultaterne eller ude i højre side, efter du har søgt.

Her er Google Ads kendt for ‘Paid Search’ – eller på dansk ‘betalt søgning’ – hvor det altså handler om målretning af søgeord og brugen af tekstbaserede annoncer. Herefter betaler man for de klik, som kommer ind på hjemmesiden via annoncerne på Google. Dét annoncører ofte kalder for “pay-per-click-annoncering”.

Facebook Ads er derimod de annoncer, som du ser rundt omkring på Facebook – eksempelvis i dit nyhedsfeed, dine Stories eller i højre side af startsiden.

Facebook er kendt for ‘Paid Social’,  og modsat Google’s betalt søgning, som hjælper virksomheder med at finde nye kunder via søgeord, så hjælper Paid Social brugerne med at finde virksomheder baseret på de ting, de er interesseret i og deres adfærd på platformen.

Så for at sige det sort på hvidt:

Google Ads hjælper dig med at finde dine kunder, og Facebook Ads hjælper kunderne med at finde dig.

Ved Google er der nemlig tale om en pull-strategi. Med det mener jeg, at når en person eksempelvis er interesseret i at finde en frisør i lokalområdet, så går de ind på Google og laver en søgning på “Frisør Frederiksberg”.

Kunden har altså besluttet sig for, at han eller hun vil til frisøren, hvor det dernæst handler om, at virksomheden skal være let at finde frem til for kunden.

Med Facebook annoncering er der modsat tale om en push-strategi. Her er kunden ikke klar over sit behov for en vare eller ydelse, så det skal virksomheden selv skabe ved at præsentere sig selv og hertil skabe behovet for kunden.

Med udgangspunkt i samme eksempel som tidligere, så vil frisøren formentlig oprette en fængende Facebook-annonce, og vælge at målrette mænd og kvinder i lokalområdet. Når disse personer så ser annoncen, kan behovet for at bestille en tid opstå.

Fordelene ved Google Adwords

Som nævnt i ovenstående afsnit er Google Ads fordelagtigt, da det kan benyttes til at annoncere, når folk allerede er klar til at modtage ‘dit budskab’ alt efter om de befinder sig i den undersøgende, afklarende eller konverterende fase.

Med andre ord er du allerede fokuseret på, at sælge til personer som med størst sandsynlighed har en intention om at købe fra dig. Du bruger altså ikke værdifuld tid og penge på at nå ud til en målgruppe, der måske slet ikke er interesseret i din virksomhed og dine produkter.

Samtidig er der mulighed for en høj ROI (return on investment).

Hvordan spørger du?

Når folk søger på specifikke søgeord og dernæst ser din annonce, som indeholder de ønskede budskaber og oplysninger, kan det potentielt øge dine chancer for, at de klikker på netop din annonce.

Jo flere klik på dine annoncer desto større sandsynlighed er der for, at du også øger dit salg.

Og selv hvis brugerne vælger ikke at klikke på dine Google-annoncer eller køber nogle af dine produkter, er der en god chance for, at de stadig vil associere din virksomhed med de ønskede produkter. Det kan altså også være med til at opbygge kendskabet til din virksomhed.

Til sidst er det oftest en populær strategi hos mange virksomheder at supplere Google Adwords med SEO (søgemaskineoptimering) med henblik på at øge trafikken på hjemmesiden.

Søgeord der eksempelvis har vist sig at være utrolig effektive ved hjælp af dine betalte søgninger kan nemlig anvendes i indhold på din hjemmeside. På den måde kan du også opnå en stigning i de organiske placeringer på Google.

Fordelene ved Facebook Ads

Først og fremmest er Facebook ideel til annoncering, da den med sine mange brugere er en rigtig stærk kanal, hvor du har mulighed for skabe en masse interesse og introducere (nye) produkter til dine målgrupper.

Samtidig benytter rigtig mange af brugerne det meste af deres tid på Facebook. 

Mere præcist er det ifølge DR’s medieudviklingsrapport for 2018 77% af danskerne der er forbi Facebook om måneden, hvor 63% er forbi dagligt.

De bruger det altså hver dag. Det er derfor en af de vigtigste fordele ved annoncering på Facebook, da det betyder, at dine kunder bruger den dagligt.

Derudover har Facebooks Business Manager ret mange muligheder, når det kommer til at nå din nøjagtige målgruppe.

Det er faktisk nok en af de mest avancerede annoncemaskiner, du kan finde, da du kan annoncere til brugerne baseret på både alder, interesser, adfærd og placering.

Og her kan du benytte annonceringen til at både at opbygge kendskabet til din virksomhed, øge trafikken på din hjemmeside samt øge salg og leads – bare for at nævne nogle få.

Så hvad skal din virksomhed vælge?

Både Google og Facebook kan vise sig at være værdifulde platforme – uanset hvilken forretning du driver.

Men når Google Ads-bureauet fortæller dig, at du skal vælge Adwords, og Facebook-bureauet siger, at du helt sikkert skal benytte Facebook-annoncer – ja, hvad er så det rigtige valg for dig?

I stedet for at tænke på det som Google mod Facebook, så prøv at overveje hvad du kan opnå med begge.

Som vi også kunne konkludere ud fra ovenstående har hver af disse marketing kanaler deres helt egne unikke fordele. 

Og hvis du formår at udnytte dem begge i en større strategisk sammenhæng, kan du få ret markante resultater.

Så nøglen er i virkeligheden at udnytte hver af disse kanaler og lade hver kanal hjælpe den anden.

Jeg har her samlet 3 bud på, hvordan du kan få annoncer på både Facebook og Google til at arbejde sammen.

1. Nå bredt ud med Facebook og konvertér med Google

En effektiv og vel målrettede kampagne på Facebook kan ikke bare hjælpe dig med at nå ud og konvertere nye personer, men det kan også være med til at øge antallet af personer, der søger efter dit brand på Google efterfølgende.

Når folk søger efter din virksomhed på Google, efter de har set din annonce på Facebook, har du her en ekstra gylden mulighed for at konvertere dem.

Jeg tror, at du vil blive overrasket over, hvor mange personer der går ind på Google for at søge efter virksomheder, efter de har set en annonce på Facebook i stedet for at klikke direkte på den.

Så hvorfor gør de det, og hvordan kan du få dem til at konvertere?

Det er der faktisk en forholdsvis enkel forklaring og løsning på.

Nogle af dem der ser dine annoncer på Facebook, får muligvis en vis interesse i dit tilbud, men de er først interesseret i at vide mere om din virksomhed, og hvad du helt præcist sælger. Så i stedet for at klikke på annoncen forlader de Facebook og søger efter din virksomhed for at finde frem til de ønskede oplysninger.

Det er her vigtigt, at din virksomhed er let at finde.

Derfor skal du benytte dig af relevante søgeord, så folk ganske hurtigt kan finde frem til, hvad de har brug for at vide. 

Det vil sige, at du skal sørge for at de matcher virksomhedens navn og budskabet i dine Facebook-annoncer. Hvis du gør det, vil folk fra Facebook på kort tid finde nøjagtig, hvad de leder efter på Google, hvilket styrker dit budskab og udviser pålidelighed.

2. Målret dine besøgende med hvad de leder efter

Okay. Du kan faktisk tage det et skridt videre. Strategien ovenfor kan nemlig benyttes uanset, om folk klikker på dine annoncer eller ej. 

Men ved også at bruge retargeting som strategi kan du tage forbindelsen mellem Facebook og Google endnu længere.

Hvis du allerede gør brug af annoncering på Facebook og Google, så kender du formentlig til vigtigheden af denne strategi (hvis ikke, er det bare at komme i gang hurtigst muligt).

Men udover at vise de samme annoncer til alle dine tidligere besøgende, kan du benytte dig af en mere personaliseret cross-platform retargeting.

Her mener jeg, at du kan målrette de personer som besøgte specifikke sider på din hjemmeside via en annonce på Google, med annoncer indeholdende præcis dét budskab, som de søgte efter.

Det er ikke så kompliceret, som det muligvis lyder – især ikke hvis du benytter specifikke landingssider og ikke bare sender alle ind på din forside.

For at sikre dig at du viser den ‘rigtige’ annonce til de ‘rigtige’ personer, skal du på Facebook oprette en brugerdefineret målgruppe med personer, der har besøgt den bestemte landingsside og bruge parametrene ‘URL’ og ‘indeholder’.

Her skal du sørge for at indtaste den unikke del af webadressen, der identificerer dem, som er kommet ind via Google-annoncen. Det vil sige, at den skal være baseret på Google-annoncens URL eller UTM-kode.

3. Konvertér afhoppere med dynamiske annoncer på Facebook

Det gælder faktisk også den anden vej.

Du kan nemlig også benytte dig af dynamiske annoncer på Facebook med henblik på at konvertere afhoppere, der kommer ind via Google.

Dynamiske annoncer er som regel et must-have for de fleste webshops, da det er et annonceformat der ofte outperformer de andre på Facebook.

De er nemlig både relevante, målrettede og automatiserede.

Og hvorfor er de det?

Facebooks dynamiske annoncer henter automatisk information fra din hjemmeside om produkter og pris. Det gør den via en Facebook Pixel, der tracker hvem der besøger dine produktsider, og hvem der eksempelvis vælger at tilføje dine varer i kurven, men ikke gennemfører et køb.

Det er lige netop denne målgruppe, der kan vise sig at være utrolig værdifuld. For hvis du får disse afhoppere til at konvertere – så kan det mærkes i pengepungen.

Og det smarte er her, at du kan vælge at kombinere dine annoncer på Google med disse dynamiske annoncer på Facebook.

Lad os eksempelvis sige, at en potentiel kunde har søgt efter et par Levi’s bukser til mænd på Google og fandt frem til din webshop. Kunden undersøger produktet og tilføjer til kurv, men bliver af en eller anden grund afbrudt og formår ikke at gennemføre købet. Måske var processen for kompliceret. Måske kom kunden i tanke om, at han nok burde bruge pengene mere fornuftigt – eller måske noget helt tredje.

Kunden bevæger sig dernæst ind på Facebook og får vist en annonce med præcis dét produkt – i dette tilfælde et par Levi’s bukser. Samtidig bliver han oplyst omkring fri fragt, 10% i rabat som første kunde og den høje kundetilfredshed i annonceteksten, hvilket i sidste ende får ham overbevist om at gennemføre betalingen. 

Det er præcis derfor, at Facebooks dynamiske annoncer er super attraktive for langt de fleste webshops. De er nemlig utrolig konverteringsorienterede og kan hjælpe med at give det sidste skub, når det kommer til at konvertere disse afhoppere.

4. Brug dine Facebook overskrifter som søgeord

Den sidste er egentlig ret simpel, og er i forlængelse af første punkt.

Som nævnt tidligere kan en vellykket kampagne på Facebook skaffe en masse værdifulde resultater og efterfølgende også generere en masse søgninger på Google. Og formår du at gøre det rigtigt, er det ikke kun din virksomheds navn, som folk vil søge efter, men også overskrifter og bestemte ord i dine annoncer.

En ‘catchy’ overskrift i annoncen kan vise sig at være mere mindeværdig end virksomhedens navn og faktisk generere flere direkte søgninger.

En annonce med en fængende overskrift kan nemlig få folk til at bevæge sig ind på Google og søge efter en lignende sætning.

Så formår du at lave en ‘catchy’ og iøjnefaldende overskrift i din Facebook-annonce, kan det føre til en del søgninger og potentielt flere konverteringer i sidste ende.

Sidste tanker

Ud fra ovenstående kan vi i hvert fald konkludere, at både Google Adwords og Facebook Ads kan være utrolig effektive for de fleste virksomheder – uanset forretning.

Og når du kigger på fordelene ved både Google og Facebook, er det åbenlyst at man kan drage ganske fin nytte af begge, såfremt du formår at bruge dem i sammenspil med hinanden i stedet for to konkurrerende platforme.

Det kræver naturligvis en dobbelt strategi der stemmer overens med styrkerne ved hver kanal. Og heraf er det væsentligt, at du forstår, hvordan man bedst bruger hver platform, så du kan få mest muligt ud af annonceringen.