fbpx
 

SoMe Up: Facebook introducerer nye interaktive annonceformater – del 1

SoMe Up: Facebook introducerer nye interaktive annonceformater – del 1

30. september 2019


Mere interaktivitet i dine annoncer. Det er hvad Facebook arbejder på lige nu. Og det giver vel også mening. For nu om dage længes brugerne efter at blive inkluderet i virksomheders beslutningsprocesser på nye, spændende og innovative måder. Det betyder mindre tekst, mere video, GIFS, reaktioner, emojis, ansigtsfiltre, klistermærker – og nu også interaktive meningsmålinger.

Mere overordnet udvider Facebook faktisk deres annonceringsværktøjer med tre splinternye interaktive annonceformater. I denne del går vi først i dybden med Video Poll Ads. Det vi kalder for meningsmålinger på dansk.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Meningsmålinger – et nyt, kreativt og interaktivt værktøj

Du har formentlig lagt mærke til Instagrams meningsmåling i Stories – et værktøj der tillader brugerne at interagere med historien og virksomheder får hertil følgernes præferencer i realtid.

Denne funktion er ikke helt ny for Instagram Stories – men det er den til gengæld i Facebooks annoncer. Nu kan annoncører nemlig ligeledes finde funktionen i deres annonceadministrator.

Det er dog her værd at nævne, at funktionen stadig er i gang med at blive udrullet, så det er ikke at finde hos alle annoncører endnu.

Men overordnet kommer det til at betyde at annoncører kan tilføje spørgsmål til deres videoannoncer med tilhørende svarmuligheder, så de forholdsvis hurtigt og nemt kan få brugernes meninger.

Det er med andre ord en meningsmåling, som annoncører kan vise på deres videoannoncer, imens videoen spilles. Og det kan altså give virksomheder utrolig værdifulde insights om deres målgruppe og samtidig øge brugernes engagement ved at opfordre dem til at interagere med annoncen.

Ved at oprette et spørgsmål og herefter to svarmuligheder kan annoncører ligeledes tilføje webadresser for den hjemmeside, som de gerne vil have, brugerne besøger, når de vælger et svar, eller opfordre dem til at installere en app.

Meningsmålinger bliver på nuværende tidspunkt kun vist i Facebooks nyhedsfeed og Instagram Stories – og kun på mobile enheder. Det betyder, at dine videoannoncer vises uden meningsmålinger i alle andre placeringer.

Vær her opmærksom på, at ønsker du at oprette en annonce til Instagram Stories med en meningsmåling, så skal du vælge Instagram Stories i din annonceadministrator som din eneste annonceplacering.

Hvorfor satser Facebook på interaktive annoncer?

Brugerne vil nu om dage i langt højere grad interagere med virksomheder. Det betyder, at virksomheder og brugere smelter mere og mere sammen – og det er i den grad med til at ændre måden, vi tænker marketing på.

Vi bevæger os i længere grad væk fra traditionel envejskommunikation, hvor virksomheder “bare” pusher folk til at købe deres produkter eller ydelser, til mere meningsfulde dialoger mellem forbrugere og virksomheder.

Og det er netop dét, Facebook ønsker at imødekomme. 

Alene på Instagram benytter op til 60% af virksomheder interaktive elementer som @omtale, hashtags eller meningsmålinger i deres organiske Stories hver måned. 

Facebook vil af netop den grund hjælpe virksomheder endnu mere med at omfavne disse tendenser. Og det gør de altså ved at lancere dette annonceformat, der tilskynder en langt mere interagerende oplevelse mellem brugere og virksomheder for at skabe ikke bare flere og men også mere værdifulde resultater.

Mastodonten påpeger selv, at de i begyndelsen af testperioden af det nye annonceformat så en stigning i både brand awareness, engagement og konverteringer. Og ikke nok med det, så klarede videoannoncer med meningsmålinger sig også en del bedre end almindelige videoannoncer.

Så mon ikke der er en del virksomheder derude, som glæder sig til at få fingrene i dette nye kreative værktøj.

Sådan kan virksomheder få succes med meningsmålinger i annoncer

Der er flere årsager til, at meningsmålinger i videoannoncer kan blive et stærkt marketingredskab for de fleste virksomheder.

Det er nemlig en sjov og nem måde at interagere med brugerne på, da det sker imens de ser din videoannonce. Og de fleste brugere vil formentlig også i højere grad stoppe op, når de scroller igennem deres nyhedsfeed – sandsynligvis mere end de ville gøre med en almindelig annonce.

Desuden får virksomheder ligeledes en klar indikation af brugernes engagement og interesse. På den måde har virksomheder langt lettere ved at spore sig ind på potentielle kunders præferencer – for hvad ønsker din målgruppe egentlig?

Lad eksempelvis brugerne blive en del af din beslutningsproces – hvilke produkter eller ydelser er mest efterspurgte?

Forestil dig en virksomhed der for nyligt har lanceret en helt ny spilapp. De ønsker naturligvis derfor at promovere lanceringen af appen og hertil skabe en masse appinstallationer. Hvilken karakter ville brugerne foretrække at spille?

En restaurant har tilføjet en ny ret til deres menukort. Hvilken ret er deres favorit? 

En webshop ønsker at promovere deres nye tøjkollektion. Foretrækker brugerne den klassiske og elegante cocktailkjole eller er den blomstrede sommerkjole et hit?

Mulighederne er mange, og det er næsten kun din fantasi, der sætter grænser.

Uanset hvad tilføjer det nye annonceformat et langt mere legende element til dine annoncer, og det giver brugerne en ny og mere mindeværdig oplevelse, når de falder over dine annoncer i deres nyhedsfeed.

Så ved at opfordre folk til at interagere med dine annoncer, kan du altså nå ud til din målgruppe på en helt ny måde.

En smule legende elementer kan i den forstand ende med at skabe stor effekt og mange værdifulde resultater for netop din virksomhed.