fbpx
 

SoMe Up: Facebook lancerer Facebook Shops til corona-ramte virksomheder

SoMe Up: Facebook lancerer Facebook Shops til corona-ramte virksomheder

Hvem havde regnet med at en pandemi ville sætte et ekstra skub til Facebooks planer om at udvide deres e-handelsmuligheder?

Nok ikke ret mange.

Den nuværende coronakrise har nemlig fremskyndet Facebooks lancering af deres nyeste funktion for e-handelsvirksomheder – vi taler naturligvis om Facebook Shops.


Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.


En helt ny markedsplads for e-handelsvirksomheder

Facebook har i årevis leget med forskellige værktøjer, når det kommer til online handel.

Du er helt sikkert allerede bekendt med f.eks. Facebook Marketplace, hvor brugere kan købe og sælge varer hos hinanden. Eller det store univers af annoncering, hvor virksomheder kan promovere deres produkter og services på både Facebook og Instagram.

Alt dette har nu udvidet sig.

Den 19. maj 2020 valgte Facebook nemlig at lancere deres nyeste funktion, som er Facebook Shops.

Formålet med Facebook Shops er at gøre det nemt for virksomheder at oprette en shop, som deres kunder kan få adgang til – både via Facebook og Instagram.

Facebook påpeger selv, at den nye service er målrettet mod især de mindre virksomheder, som har været hårdt ramt under coronakrisen og som lige nu kæmper en hård kamp for at overleve.

Dette giver uden tvivl mening.

Mange små virksomheder har nemlig været nødsaget til at lukke deres fysiske forretninger ned, og det er derfor vigtigt – nu mere end nogensinde – at de vender blikket mod online handel.

Her kan Facebook Shops formentlig hjælpe en del virksomheder.

Helt gratis kan virksomheder oprette deres egen Shop, hvor de kan fremvise og sælge deres produkter direkte på platformene.

Men hvordan kommer det så til at fungere?

Facebook vil gradvist begynde at udrulle en ny udvidelse til dine eksisterende værktøjer, som du lige nu finder øverst på din Facebook-side – en udvidelse som kommer til at fungere som en form for Shop Builder.

Herfra vil du have muligheden for at oprette dine produkter en af gangen, eller automatisk vælge de produkter fra dit nuværende Facebook katalog, som du gerne vil have vist i shoppen.

Facebook arbejder her sammen med store e-handelsplatforme som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Feedonomisc m.m. for at kunne lette hele oprettelsesprocessen.

Se eventuelt nedenfor, hvordan denne Shop Builder i øjeblikket ser ud:

Når du har tilføjet de produkter i shoppen, som du gerne vil have med, vil du også have muligheden for at tilpasse udseendet i shoppen. For eksempel ved at oprette et coverbillede og tilføje de farver, der matcher din virksomheds visuelle identitet.

Efter du har offentliggjort din Shop kan brugerne efterfølgende tilgå den ved enten at klikke sig ind på din Facebook-side, din virksomhedsprofil på Instagram eller gennem dine Stories og annoncer.

Dernæst har de i shoppen mulighed for at se dit fulde udvalg af produkter, gemme produkter, de er interesseret i og til sidst placere en ordre ved at blive dirigeret ind på din hjemme.

Chat med dine kunder gennem Facebook Shops

Ovenstående er selvfølgelig kun begyndelsen.

For præcis ligesom i en almindelig butik, når du står og har brug for hjælp, vil Facebook tilføje en funktion, som tillader brugerne at kontakte din virksomhed direkte gennem WhatsApp, Messenger og Instagram Direct. 

Det giver altså brugerne mulighed for at stille spørgsmål til deres køb, bede om hjælp til valg af produkter, spore leveringer og meget mere.

Det giver dig med andre ord en unik mulighed for at opbygge en god relation til dine kunder og være til stede, som var det en fysisk butik.

Hvis dette ikke var nok, så vil Facebook også på sigt gøre det muligt for brugerne at gennemføre deres køb direkte i chatten.

Lad os tage et eksempel.

En bruger tilgår din Facebook Shop gennem din Facebook-side. De finder en række produkter, de er interesseret i, men er i tvivl om, hvilket produkt de skal vælge og beslutter sig for at spørge dig.

Med et enkelt klik bliver de dirigeret over i Messenger, hvor de kan stille deres spørgsmål. Du besvarer henvendelsen allerede samme dag og sender et link til et produkt, hvor brugeren dernæst kan gennemføre sit køb direkte i chatten.

Det er da simpelt, er det ikke?

Hvornår kan danske virksomheder bruge Facebook Shops?

Facebook Shops vil som altid ikke være tilgængelig for alle i starten, men langsomt blive udrullet i de kommende måneder.

Det betyder, at danske virksomheder formentlig kommer til at vente lidt endnu.

Når det er sagt, så har Facebook ikke givet et definitivt ord på, hvornår hvert land og/eller virksomhed vil få adgang til Facebook Shops.

De vil dog løbende gøre annoncører opmærksomme på, når den nye funktion er klar til lige netop dem.

Uanset hvad glæder vi os til se, hvilken rolle den nye funktion kommer til at spille for vores kunder, og hvordan den kan være med til at styrke annonceringen.

For hvis Facebook Shops rent faktisk viser sig at være simple at oprette for virksomheder, og de samtidig giver en god brugeroplevelse, kan det have en massiv effekt og måske forårsage et større skift i måden, vi handler og driver virksomhed på online.