fbpx
 

SoMe Up – Facebook vil være en del af blockchain-revolutionen

SoMe Up – Facebook vil være en del af blockchain-revolutionen

Der er ingen tvivl om, at vi er glade for at overføre penge til hinanden gennem applikationer som eksempelvis MobilePay. Men har du overvejet, hvor let det kunne være, hvis man kunne gøre det gennem Facebook?

Det kan sandsynligvis blive en mulighed i fremtiden.

Facebooks helt egen kryptovaluta

Der har i lang tid været spekulationer om, at Facebook ville bevæge sig ind på området for finansielle ydelser.

Allerede tilbage i maj sidste år kom det ud at den tidligere PayPal-topchef, David Marcus, der stod for Messenger, skulle stå i spidsen for Facebooks såkaldte blockchain-projekt.

Og på trods af det store hemmelighedskræmmeri er der med tiden kommet flere og flere detaljer om projektet frem. Senest er det blevet antydet, at mastodonten vil udvikle sin helt egen kryptovaluta, der skal gøre det muligt for brugerne at overføre penge til hinanden på tværs af landegrænser.

Mere specifikt er der altså tale om en digital valuta, hvor brugere skal kunne overføre penge gennem WhatsApp, der er ejet af Facebook.

Hovedårsagen skulle sandsynligvis være at Facebook ønsker at hjælpe personer, der arbejder i udlandet med at sende penge hurtigt og let hjem til deres familie og venner på en sikker måde.

Ikke helt en dårlig idé, når man tænker over hvor dyr, kompliceret og langsom pengeoverførsler til og fra udlandet kan være. Og dette er uden tvivl en satsning, der vil komme mange folk til gode.

Særligt i Indien, er der mange mennesker, der benytter sig af denne metode, hvor WhatsApp samtidig er den mest populære app.

Facebook ser altså et stort potentiale, når det kommer til pengeoverførsler på tværs af landegrænser, hvor særligt de indiske borgere uden for landet sender penge hjem til familie og venner.

Hovedfokus vil altså i første omgang vil være på det indiske marked.

Facebook følger i Tencents fodspor

På mange måder begynder Facebook mere og mere at følge den samme strategi som Tencent, der er virksomheden bag WeChat – en populær multi-platform i Kina, der både kombinerer sociale medier, finansiering, e-handel og meget, meget mere.

Og det var lige præcis via denne strategi, at Tencent forvandlede WeChat til den mest dominerende betalingsplatform i landet.

Facebook vælger muligvis i starten at fokusere på pengeoverførsler, men hvorfor ikke tilføje flere elementer i fremtiden? Kan du forestille dig at betale regninger eller måske bestille mad gennem Facebook, som det er tilfældet med WeChat?

Når det så er sagt, er det stadig ikke blevet bekræftet af Facebook endnu. Men i den seneste tid har Tencent indgået en række aftaler med tre banker i Indien.

Dette kan betyde mange ting, men Tencent prøver formentlig at komme Facebook i forkøbet med et betalingssystem, hvor bankerne fungerer som mellemmand.

Facebook vil derimod gennem deres blockchain-projekt forsøge at bevæge sig uden om dette – nemlig ved at en bruger kan sende betalinger direkte til en anden bruger og på den måde udfordre vores gode, gamle banksystem.

Problemet er dog også, at WeChat ikke er særlig udbredt i Indien på trods af Tencents ihærdige forsøg på at øge appens popularitet i landet.

Muligheden for udvidelse

Lad os sige at Facebooks blockchain-projekt tager fart og bliver utrolig populær i Indien – hvordan ville fremtiden så se ud?

Som udgangspunkt ville der være en stor mulighed for at udvide til andre lande. Først i mindre udviklede lande, hvor overførsler allerede er forholdsvis populært, og dernæst de mere udviklede lande.

Facebook har tidligere meddelt, at de vil knytte WhatsApp, Instagram og Messenger tættere sammen, så de fungerer som én og samme service til at kommunikere over. Og her ville der samtidig være en oplagt mulighed for at kunne overføre penge på tværs af alle tre tjenester.

Potentielt kunne Facebooks kryptovaluta ende med at dominere det digitale betalingsmarked og blive den primære valuta for mange milliarder mennesker.

Det åbner muligvis op for en hel ny indtægtsmulighed, et helt nyt digital økosystem og en helt ny mulighed for platformdominans.

Facebook har dog ikke meldt en bredere plan ud endnu for denne potentielle udvidelse – men de løbende ændringer og handlinger kunne indikere, at det er dér mastodonten bevæger sig hen.

Og særligt inden for digital markedsføring kan dette vise sig at blive en udvikling, der er værd at holde øje med.

Når det er sagt, så vil der stadig gå en rum tid inden den digitale valuta bliver en realitet – men når det endelig sker, vil det uden tvivl ændre måden, hvorpå din virksomhed når ud til målgruppen.