fbpx
 

SoMe Up – Facebooks nye personlige “Year in Review”

Facebook’s 2018 Year In Review

SoMe Up – Facebooks nye personlige “Year in Review”

 

December er først og fremmest julemåneden, men ud over det er december også måneden, hvor vi ser tilbage på det seneste år og tænker på de oplevelser, vi har haft, og de mennesker vi har mødt.

En del af vores oplevelser er i dag dokumenteret på de sociale medier, og derfor er december også måneden, hvor de sociale platforme kommer med deres bud på, hvordan vi skal kigge tilbage på det seneste år. De fleste platforme har haft denne type opsummerende videoer de seneste par år, men derfor er det altid spændende at se, hvordan årets forskellige versioner kommer til at se ud.

 

De særlige øjeblikke i 2018

 

Facebook vægter vores fælles minder højt, og ønsker for alt i verden, at netop deres platform skal være stedet, hvor vi vælger at dele dem med hinanden. Derfor er netop deres ”Year in Review”-video altid noget at se frem til. Videoens mål er at fremvise særlige øjeblikke fra 2018, som du har delt eller er blevet tagget i og samle dem i en kort video, som du kan redigere i og dele.

Facebook finder de særlige øjeblikke frem ved at søge nøgleord frem fra din aktivitet mellem den den 1. januar og den 11. november og sammenligne dem med tidligere år for at kunne bestemme, hvilke der er unikke. På den måde undgår man at mærkedage som Halloween og Mors dag, der typisk vil være i toppen hvert år, kommer til at dominere listen. Når Facebooks algoritme har søgt nøgleordene frem og matchet dem med billeder, videoer og begivenheder, bliver de tilføjet til en skabelon, som du efterfølgende kan redigere og poste.

Skabelonens udtryk er altid muntert med klare farver og masser af lykkefølelse på grænsen til det cheesy, men til trods for dette er der rigtig mange, som elsker denne type påmindelser – faktisk melder Facebook ud, at mere end 60 millioner brugere besøger deres ”On This Day”-side hver dag, og at 155 millioner får notifikationer fra siden. Disse påmindelser skaber altså tydeligt engagement hos brugerne, og det har andre platforme også fået øjnene op. Snapchat har allerede tilføjet en lignende funktion til deres app, og Instagram skulle angiveligt teste en ”On this Day”-funktion, som skal tilføjes til Stories.

 

Nostalgi er et stærkt redskab også for virksomheder

 

Nostalgi har altid været et stærkt redskab, når mennesker skal bringes sammen, og det er tydeligt et redskab som Facebook, og andre, har tænkt sig at gøre brug af – og ikke kun til jul.

Som tilføjelse til dette års opdatering er Facebook også kommet med en række interessante statistikker fra årets største begivenheder. For Facebook har ikke kun brugt årsskiftet til at samle folk, de har tidligere lavet Mors dag-bannere til profilbilledet og samlet mennesker på tværs af landegrænser og nationaliteter omkring begivenheder som World Cup og International Women’s Day. Det samme gør sig gældende for begivenheder som Megan Markle og Prins Harrys bryllup og triste begivenheder som Aretha Franklin, Stephen Hawking og Anthony Bourdains dødsfald.

Lad os kigge nærmere på de tal Facebook har offentliggjort.

  • International Women’s Day var for andet år i træk den mest omtalte begivenhed på Facebook.
  • Flere end 383 millioner fodboldfans fra hele verden brugte Facebook som platform for deres World Cup-diskussioner, og så var der Super Bowl som blev nævnt 62 millioner gange.
  • Til sammenligning engagerede det royale bryllup 42 millioner mennesker i hele verden.
  • Aretha Franklin, Stephen Hawking og Anthony Bourdains dødsfald fik også gang i millioner af samtaler, hvor folk brugte Facebook som et sted at dele deres minder om de afdøde i løbet af hele året.

 

Hvad kan man bruge disse statistikker til som virksomheder? Jo, man kan lære noget om, hvad der interesserer ens følgere, og hvordan man kan tage del i den interesse. For kan man tage del i den interesse er der masser af engagement at hente. Det betyder ikke, at din virksomhed skal hoppe ind i diskussionen af, hvilken som helst betydningsfuld begivenhed. Men begivenheder som giver mening for dit brand og kan tilføje værdi til det, kan vise sig at være et friskt pust til din virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier. Indhold som er personligt er populært, og dette er en måde at skabe personlige forbindelser til dine følgere, og indhold som taler til dem. Det kan derfor give rigtig god mening at holde øje med, hvad der trender i dit News Feed, og hvad der bliver talt mest om over frokosten – det kan nemlig godt være de begivenheder, som er værd at kigge nærmere på og engagere sig i.