fbpx
 

Marketing Guide: Hvordan får virksomheder mest muligt ud af julehandlen?

Marketing Guide: Hvordan får virksomheder mest muligt ud af julehandlen?

6. december 2019


Julehandlen er over os. Startskuddet lyder på Black Friday i slut november og så starter julesalget for alvor.

Langt de fleste af virksomheder har længe implementeret en julestrategi i form af adventstilbud, julekalender og konkurrencer. Men det er ikke for sent at lave noget julet indhold til de sociale medier, og prøve at skabe lidt ekstra omsætning i julen. Pengene sidder måske mere løst på forbrugerne i denne tid, og så er der ingen grund til ikke at læne sig ind helt i julestemningen og give det max gas med julerierne. Hvis du ikke kan lide jul eller vil bruge det i markedsføringen – så behøver du ikke læse med videre i dette blogindlæg 😉

I kender nok de fleste af disse ideer, men de er klassikere af en god grund: 

  • Julekalender

Enten i form af en konkurrence på et nyt produkt hver dag, eller et tilbud på et nyt produkt hver dag. Det skaber en masse interaktion og tilmeldinger til nyhedsbrev. Præmien behøver ikke at være noget særligt, og julekalenderen behøver heller ikke være en konkurrence. Det kan være et brugbart tip, et fint billede eller noget andet der kan skabe hygge på de sociale medier.

  • Adventskalender

På samme måde som julekalenderen, kan adventskalenderen enten være i form af en konkurrence hver søndag, eller et nyt godt tilbud hver søndag. Det skaber forhåbentlig masser af interaktion på de sociale medier og kan give salget et ekstra boost.

  • Fokusér på mærkedagene: Luciadag, nytår, x antal dage til jul, 1. december

Både organisk og betalt annoncering kan sagtens hente inspiration fra sjove og særlige mærkedage. Dem er der mange af i december, og det kan være så simpelt som “Glædelig 1. december!” eller “Vi fejrer Luciadagen med tilbud på xxx”.

Nogle laver også en nedtælling til juleaften eller måske til nytår. Der er mange muligheder for at gøre det til jeres helt eget!

  • Lav gave-guides

Hvilke produkter er perfekte som gave til kvinden i dit liv? Mangler du en gave til far? Skal din søster forkæles til jul? Lav gerne nogle landingssider med gaveidéer til forskellige mennesker, så besøgende kan få gode idéer.

  • Brug jul i alle aspekter online

Måske skal alle produkter i webshoppen have nissehuer på? Måske skal hjemmesiden have en midlertidig makeover med sne eller juletræer. Rigtig mange danskere køber julegaver online, og det er derfor en god idé at vise at I fokuserer på juleshopping. 

  • Spil og konkurrencer

Mange bruger en form for spil, der lokker med 20% af deres næste køb til at få flere tilmeldinger til deres nyhedsbrev. Julen er en oplagt mulighed for at lave de spil mere hyggelige og aktuelle.

Ingen jul overhovedet?

Der er også en del virksomheder der helt lader være med at jule i december. Enten fordi de ikke synes det passer til deres brand eller fordi alle andre gør det. Det kan også være en god taktik til de potentielle kunder, der er trætte af at se jul alle vegne. Den taktik er nok bedst til b2b eller andre virksomheder, der ikke sælger så mange produkter i løbet af juletiden.

Bruger I julen i jeres markedsføring eller lader I helt være?