fbpx
 

Marketing Guide: I dag er det Black Friday – Markedsføring på dagen

Marketing Guide: I dag er det Black Friday – Markedsføring på dagen

29. november 2019


Årets største shoppingdag er over os. Uanset hvordan man har det med indtoget af den amerikanske “højtid”, er Black Friday ikke til at komme udenom.

De fleste detailvirksomheder har nok forberedt sig i et stykke tid på dagen i dag, eller så er der taget en aktiv beslutning om ikke at gøre noget som helst.

Men hvad skal man gøre på selve dagen? I har har forberedt tilbud, opsat mail automations, annonceret i et væk, lavet flyers, pyntet op, hentet ekstra personale ind og mange andre forberedelser. På selve dagen handler det om at forblive top of mind hos forbrugerne og sørge for at pleje de kunder, der allerede har givet udtryk for at de er interessede i jer og jeres produkter. Men hvordan gør man det?

Nogle fysiske butikker holder længere åbent end de plejer, men ellers shopper kunderne løs hele aftenen og natten mens tilbuddene gælder. Derfor er der faktisk rig mulighed for stadig at markedsføre sig, selvom Black Friday er i fuld gang med at blive afviklet. Folk tjekker stadig deres mails og er på de sociale medier, og derfor kan der stadig være noget at hente ved at gøre en sidste indsats.

E-mail marketing

Mind jeres e-mail liste om dagens gode tilbud. Det er selvfølgelig muligt at sende for mange e-mails ud til sine kunder, men på Black Friday sender alle virksomheder mange flere mails ud end de plejer – og det er vigtigt ikke at forsvinde i mængden. Derfor er det næsten ikke muligt at sende for mange mails ud på Black Friday. Mange starter endda flere dage før og har særlige tilbud hver dag, som de sender ud på e-mail.

Sørg for at lave tydelige overskrifter og brug blikfang i form af emojis. Skriv allerede i overskriften hvad tilbuddet er og hvor længe det gælder. Så kan kunderne lynhurtigt beslutte sig for om de er interesserede.

Ikke kneb gælder i kampen om kunderne og der bliver ikke sparet på virkemidler som urgency, scarcity og meget andet. Husk at gør dem kunsten efter og fortæl kunderne hvor længe tilbuddet gælder og hvor få varer I har tilbage!

Annoncering på Facebook og Instagram

Annonceringspriserne stiger enormt på Black Friday! Derfor er der mange forskellige metoder, der kan bruges for at undgå at sætte annonceringsbudgettet meget højt op. Sørg for at fokusere budgettet på de kunder, der rent faktisk er interesserede i jer og jeres produkter. Det er ganske enkelt for dyrt at prøve at få fat på nye kunder på Black Friday. Medmindre I rent faktisk har budgettet til det, så skal I endelig slå jer løs!

Er budgettet ikke til at kunne betale de høje priser på Black Friday, er det i stedet en god idé at fokusere budgettet på retargeting og ram de kunder, der har interageret med jeres opslag eller været inde på hjemmesiden for at kigge på produkterne. På den måde bruges budgettet mere fornuftigt på de kunder, der har tilkendegivet at de kender jeres produkter.

Er I ikke med på Black Friday, kan det for nogle faktisk være en god idé at holde inde med annonceringen. Hvis der er mange der annoncerer til netop den målgruppe du også vil ramme, er der nogle tilfælde ingen grund til at konkurrere når priserne er så høje.

Organiske opslag på de sociale medier

Lav en livestream på lageret hvor der pakkes løs med alle de ordrer der kommer ind, eller tag billeder og videoer af de hårdtarbejdende mennesker i butikken. Der er ingen grund til ikke at lave en masse content på dagen, da der højst sandsynligt er gang i den eller sker noget særligt. Det er også med til at forblive top of mind hos jeres følgere på de sociale medier.

Og ellers: Nyd dagen, der forhåbentlig bringer en masse indtjening med sig!