fbpx
 

SoMe Up: Instagram kopierer TikTok

SoMe Up: Instagram kopierer TikTok

19. november 2019


Det kommer sandsynligvis ikke som nogen overraskelse, at Instagram nu har lanceret en ny funktion, der ligner den populære app TikTok.

Men i stedet for at lancere en separat app (som Facebook normalvis gør), så tilføjer Instagram i stedet en ny ‘Reels’-funktion som et ekstra element i deres Stories. 

Og det gør de i et forsøg på at modarbejde TikTok’s stigende popularitet.

Men før vi dykker ned i den nye funktion, så lad os kort gennemgå det sociale medie TikTok – det er jo trods alt dem, de har kopieret.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne

Hvad er TikTok egentlig?

Er du en af de få, der endnu ikke har hørt om TikTok? Så er du uden tvivl gået glip af en del.

Den kinesiske app er en af de mest downloadede applikationer i 2019, og er hertil blevet et verdensomspændende kulturfænomen.

Så hvad kan den populære app?

Kort fortalt kan du med TikTok oprette og dele korte videoer som oftest indeholder lip-sync, komik og talentvideoer.

Men i nyere tid er appen altså gået hen og blevet yderst populær – især blandt børn og unge.

Allerede i Danmark er anvendelsen af appen gået helt amok i løbet af sommeren, ifølge teleselskabet 3.

Det er dog værd at have in mente, at den kinesiske app i den seneste tid har været genstand for massiv kritik grundet en række bekymringer (primært amerikanske) omkring upassende indhold for mindreårige og appens håndtering af de mange brugeres data.

Men på trods af dette, så er TikTok stadig en utrolig populær app og hertil værd at overveje som en potentiel platform for din marketingindsats i 2020 – særligt hvis du ønsker at nå de yngre målgrupper.

‘Reels’-funktionen

I stedet for at lancere en ny og separat app (som Facebook normalvis ville gøre), så tilføjer Instagram i stedet en ny funktion som et ekstra element i deres Stories – og den hedder ‘Reels’.

Reels giver brugerne mulighed for at oprette korte 15-sekunders videoer med musik, der kan deles med andre brugere – præcis ligesom TikTok.

Musikken bliver ved hjælp af Facebooks nye ekspanderede musikbibliotek, og appen indeholder samtidig en række kreative redigeringsmuligheder, der gør det muligt for brugerne at skabe sømløse videooplevelser.

Desuden ser det også ud til, at Instagram vil tilføje et nyt afsnit i Udforsk, hvor de mest populære Reels vil blive vist. Noget der helt sikkert også kan være med til at fremhæve værktøjets synlighed. 

Så der er vist ingen tvivl om, at Instagram har draget en masse inspiration fra den kinesiske app TikTok.

Og den er altså nu lanceret – dog kun i Brasilien som en start.

Men det er et tydeligt tegn på, at Facebook tager TikTok’s popularitet alvorligt.

Og hvordan har mastodonten egentlig tænkt sig at modarbejde den stigende popularitet hos TikTok?

Facebook vil modarbejde TikTok

Efter Facebook første gang åbenlyst startede med at kopiere Snapchat’s Stories-funktion, gik der ikke lang tid før alle sociale medier begyndte at kopiere hinanden i et forsøg på at afværge den hårde konkurrence. 

Det var egentlig lidt en overraskelse, at se Facebook så åbenlyst kopiere en anden app’s idé, men siden da har vi set flere tilfælde, hvor andre platforme har kopieret hinanden såsom historier, reaktioner og live-streaming.

Og siden hen er det åbenbart blevet en acceptabel strategi inden for denne sektor.

Det er faktisk blevet en så almindelig strategi nu om dage, at når en social platform begynder at få fart, så kan du godt forvente at Facebook udarbejder en lignende version.

Det er dog ikke alle Facebooks versioner, der har klaret sig vildt godt, når det kommer til popularitet blandt brugerne.

Se på eksempelvis Lasso, som Facebook introducerede som konkurrent til TikTok i slutningen af sidste år, hvor brugerne kunne oprette korte video-formater med musik på Facebook – den fik langt færre downloads end TikTok og har ikke rigtig slået igennem på samme måde.

Og det er bare ét eksempel. 

Facebook ved godt at nye og friske apps kan yde massiv konkurrence.

Derfor ser mastodonten altid efter nye måder, hvorpå de kan være med i de seneste trends og samtidig bremse udviklingen for enhver konkurrent der måtte opstå. 

Hvad betyder det for SoMe-manageren?

Instagram Stories har altid været et stort hit blandt brugerne.

Så mon ikke dette nye format ligeledes kan gå hen og skabe et enormt potentiale for virksomheder, når det kommer til at finde nye kreative metoder til at øge kendskabet til virksomheden eller fremvise produkter?

Efter en række ændringer i Instagram’s algoritme forsøger appen altid at identificere det bedste, nyeste, mest relevante og mest engagerende indhold for følgerne.

Og her kan dette nye Reels-format gå hen og hjælpe din virksomhed med at skille sig ud, når det kommer til at kreere spændende indhold på din Instagram-profil.

I bund og grund handler det for dig om at finde ud af, hvordan du kan kombinere de mest populære trends inden for de korte video-formater med din virksomheds identitet og produkter.

Så det er næsten kun din fantasi, der sætter grænser.

Vi gør dog opmærksomhed på igen, at funktionen Reels kun er tilgængelig i Brasilien på nuværende tidspunkt – men når den engang rammer Danmark, bliver det spændende at se, hvordan den vil blive taget imod af brugerne.

For det er dét, der i sidste ende afgør, om det er væsentligt at benytte i din marketingstrategi.