fbpx
 

Marketing Guide: Hyper-personalisering er fremtiden

hyper-personalisering er fremtiden

Marketing Guide: Hyper-personalisering er fremtiden

24. januar 2020


Virksomheder som Netflix og Amazon er næsten skræmmende gode til at forudse hvad dine behov og interesser er. Med foreslåede produkter, der næsten passer lidt for godt til dig, og serier der falder perfekt ind i din smag. Hvordan kan de det? 

Jamen de bruger deres data om dig til at finde frem til ting du vil kunne lide. Det lyder næsten ikke lovligt, men for mange er det faktisk en stor hjælp og god service at få foreslået nye varer. Mange ved ofte ikke hvad de leder efter. Og her kan den rette (og personlige) marketingindsats virkelig oppe mersalget og kundens generelle oplevelse.

Kameraer i udendørs reklamer

Undskyld, hvad? tænker du nok. Men det er faktisk rigtigt. Flere steder i England har store reklameskilte ved shoppingcentre nemlig en særlig teknologi knyttet til kameraer, der kan bestemme de forbipasserendes alder, køn og endda humør. Den data bruges til at vise gæsterne relevante reklamer på centrets mange digitale skærme. Det er ren Minority Report.

Brug hyper-personalisering i jeres e-mail marketing

Webshops har en enestående mulighed for at anbefale varer baseret på kunders tidligere køb, foretrukne varer og brands. På samme måde som Amazon foreslår varer baseret på historik, kan det virkelig hjælpe kunderne med at navigere rundt og opdage nye og spændende varer, som de måske ikke selv havde overvejet. 

For andre virksomheder er det også en god idé at bruge det I ved om jeres e-mail liste, til at give dem mere personligt og skræddersyet indhold. Det kan gøres ved at stille jeres e-mail liste nogle spørgsmål om hvilke emner, de er mest interesserede i. Derefter kan I lave nogle forskellige tags og automations, så alle får indhold, de selv har givet udtryk for at de er interesserede i. 

Tænk på en e-mail fra et brand, som du ofte har handlet hos. De sender dig to vidt forskellige mails: Den ene er en standard mail med varer, som du aldrig har interageret med på deres hjemmeside og i en stilart der slet ikke passer til din smag. 

Den anden mail du modtager, er en hyper-personaliseret e-mail, der er lavet ud fra de varer du har købt hos dem gennem tiden. Brandet har foreslået nogle varer der passer til de varer du tidligere har købt, og som er i en stilart og nogle farver, som de tror du vil kunne lide. 

Hvilken e-mail får dig ind på hjemmesiden for at shoppe?

Annoncering på de sociale medier og hyper-personalisering

Facebook har en del værktøjer der kan hjælpe med hyper-personalisering.

Facebook og andre online platforme har efterhånden så meget data om os og vores adfærd på nettet, at de ved hjælp af kunstig intelligens ofte kan forudse vores behov og interesser.

Annoncører kan bruge dynamiske annonceformater til deres annoncer, så de vil blive vist i den tekstvariation og i det kreativ, der er størst chance for vil appellere til modtageren. Du kan også vælge automatiske placeringer (selvom vi mener at nogle placeringer bestemt giver bedre resultater end andre), men med automatiske placeringer kan annoncerne ramme brugeren præcis hvor de befinder sig. 

Ved at vise forskellige kombinationer til den enkelte baseret på adfærd og præferencer, kan Facebook bruge deres store datasæt omkring den enkelte bruger til at give dem den bedste brugeroplevelse, og annoncørerne større succes med deres annoncer. 

Funktionen Salg fra katalog er smart til hyper-personalisering, da den kan vise specifikke varer som den enkelte allerede har kigget på hos en virksomhed. Det handler naturligvis om at sælge varen til brugeren, men også om at give brugeren en god oplevelse og relevante annoncer.

Derfor skal virksomheder i gang nu

Research viser faktisk at personaliserede budskaber får langt mere engagement end standardbudskaber. Faktisk 3-4 gange så meget. Og hvis det ikke er grund nok til at komme i gang med hyper-personalisering, så viser en undersøgelse fra Gartner at de virksomheder der investerer i hyper-personalisering faktisk sælger 30% mere end andre virksomheder.
Gartner nævner også denne vigtige pointe: Hyper-personalisering skal ramme midt i mellem at være standardiseret og upersonlig og så den direkte modsætning; nemlig at være alt for præcis og lidt creepy.

Hvad kræver det?

Hyper-personalisering kræver data og masser af det. Det kræver også tid og forståelse for den data og hvordan den bruges. Måske skal der investeres i teknologi, der kan analysere de store mængder data og måske skal der lægges mange flere timer i udarbejdelsen af indholdet og optimering af de forskellige stadier af kundens rejse. 

Men ved at analysere og implementere brugerdata i hvert skridt af kunderejsen, vil det blive til en langt mere succesfuld proces. Både med hensyn til brugernes engagement, antallet af kunder og på bundlinjen. 

Kunder støtter nemlig brands som de stoler på, og som giver dem de rette budskaber på de rigtige tidspunkter. 

Kort sagt…

  • Brug den data du har om brugerne på den bedst mulige måde. Foreslå dem ting, de højst sandsynligt er interesserede i, baseret på jeres data. Vis dem produkter, der minder om dem de har interageret med eller købt. Se det som en service I tilbyder dem.
  • Lav indhold der passer til deres interesser, fokusér på at gøre hvert skridt af kunderejsen behagelig og tilpasset den enkelte uden at blive alt for personlig. 
  • Bruges data ordentligt kan det virkelig højne både brugeroplevelsen og virksomhedens omsætning.

Hvis du og din virksomhed har brug for sparring og rådgivning omkring jeres markedsføring, er I mere end velkomne til at ringe til os på tlf.: +45 30 55 56 11.