fbpx
 

Marketing Guide: Markedsføring på Black Friday

Marketing Guide: Markedsføring på Black Friday

25. oktober 2019


Årets største shoppedag nærmer sig med hastige skridt. Mange virksomheder har længe lavet en Black Friday strategi, der allerede er i gang med at blive eksekveret. Men med fem uger til, er det bestemt stadig muligt at ride med på Black Friday-bølgen og sætte gang i nogle nye initiativer.

Black Friday er, ligesom Halloween, en amerikansk tradition som danskerne efterhånden har taget til sig. Hvert år stiger antallet af danskere der benytter sig af et Black Friday-tilbud, og det samlede forbrug på dagen stiger ligeledes hvert eneste år. 

De fleste virksomheder vil gerne have en del af kagen, og for at få det er virksomheder nødt til at få sit budskab ud til forbrugerne. Der er mange om buddet og stor konkurrence på de fleste produkter og tilbud. Så hvordan skiller man sig ud fra konkurrenterne?

Det er naturligvis meget givende at reklamere for Black Friday på de sociale medier, for det er her langt de fleste danskere er. Men det er også værd at overveje om andre kanaler også skal spille ind, for at sikre det bedste udbytte af årets største shoppedag. 

Alle virksomheder kan være med på Black Friday

I behøver ikke nødvendigvis have en webshop for at kunne gøre brug af Black Friday, ligesom at det langt fra kun er elektronik, beauty og mode der kommer rabatter på. Langt de fleste virksomheder kan være med på Black Friday, for det kræver bare et godt tilbud og den rette markedsføring. De fleste vil ikke stå tilbage for alle deres konkurrenter på dagen.

Måske tilbyder I 20% på nye fliser, hvis de bestilles inden kl. 24? Eller måske ryger der en gave med, ved bestilling af en bestemt service online? Måske kører I 50 % på udvalgte varer eller hele shoppen?

Det er faktisk kun fantasien der sætter grænser, for der er ingen regler om hvilke typer tilbud der kan være med på Black Friday. Det handler om hvor godt, hvor tidligt og hvor effektivt det bliver markedsført. Jo før I begynder at lave en strategi og planlægge, jo bedre kan det kun gå på Black Friday.

Markedsføring op til Black Friday

I de seneste år har vi set en generel tendens til at annoncering på Facebook og Instagram stiger i pris gennem november frem til Black Friday. Det sker blandt andet fordi mange, der normalt ikke annoncerer på platformene, begynder at annoncere netop i den periode for at gøre opmærksom på deres tilbud. Som med alt andet udbud og efterspørgsel, går det ind og påvirker priserne på platformene. 

Særligt i nogle specifikke målgrupper kan priserne stige helt vildt op til og under Black Friday. Især købestærke målgrupper som fx nye forældre er der rift om hos annoncørerne, og det kan derfor være en god idé at være lidt kreativ når det kommer til markedsføringen.  

De dyre priser betyder også at det for nogen ikke kan betale sig at gå ind i ræset. For at undgå at skulle hæve budgettet, kan man enten indsnævre målgruppen, eller finde på andre måder at annoncere for sine tilbud. 

  • Et lille tip: Det kan være dyrt at få nye kunder ind på webshoppen gennem annoncering på Black Friday. Begynd hellere et par uger før at få folk ind på siden og kigge, og brug så retargeting til dem der allerede har besøgt jer.

Forbered jer til Black Friday

  • Er hjemmesiden klar til meget trafik?

    Hoster I selv jeres side, skal I måske overveje at opgradere jeres server – ellers kontakt jeres host og opgradér jeres pakke så I er klar til en masse trafik på siden. Det koster konverteringer hvis siden går ned eller bliver langsom af den voldsomme trafik.

  • Brug den samme landingpage til Black Friday hvert år.

    Det er bedre for sidens SEO-ranking hvis den har et par år på bagen, og den indekseres bedre end dem, der skal starte forfra med deres SEO hvert år.

  • Opret en Facebook-gruppe eller begivenhed for jeres Black Friday-tilbud.

    På den måde kan jeres kunder få alle tilbuddene først, og I slipper udenom de høje priser på Facebook annonceringen på dagen.

    Det er også rigtig godt hvis de skriver sig op til jeres nyhedsbrev, som jeg vil gå mere i dybden med herunder.

Få kunderne over på owned media i stedet for

Frem for at hæve markedsføringsbudgettet, kan I i stedet prøve en anden taktik. Ved at starte tidligt, gerne en måned eller to inden Black Friday, kan I køre kampagner med det fokus at få folk over på jeres nyhedsbrev. 

Jeres nyhedsbrev er owned media, hvilket betyder at det er jer der ejer markedsføringskanalen. Så skal I ikke betale en tredjepart for at annoncere til jeres målgruppe. Det er gratis at sende mails ud til dem, der har sagt ja tak til jeres nyhedsmails, og det er en målgruppe der allerede har udvist interesse for jer. Det er altså den perfekte målgruppe at sende gode tilbud til!

I kampagnerne kan I kalde det lige hvad I vil. Early Bird, Premium Access, “Spring køen til Black Friday over”, VIP liste mm. Kært barn har mange navne, men det handler alt sammen om det samme: Gode tilbud til interesserede kunder, der ved hvem I er og hvad I sælger.

Der er kun fordele ved det – både for jer og for kunderne, der får de gode tilbud direkte i deres mailindbakke.

  • Et lille tip: Gør det gerne til noget ekstra særligt at skrive sig op til nyhedsbrevet. Måske får de adgang til tilbuddene før alle andre, måske får de nogle tilbud, der kun gælder folk på nyhedsbrevet?   

Skil jer ud – prøv noget nyt

Mange forsøger at adskille sig fra deres konkurrenter ved at have en anden tilgang til Black Friday. Det kan være helt at lade være med at køre tilbud som et modsvar til forbrugsfesten, som for eksempel Green Friday har gjort det, eller det kan være at udvide konceptet til en hel weekend, uge eller måned med gode tilbud. Der er stor kamp om kunderne og mange konkurrerer derfor på de gode tilbud – og især om kundernes opmærksomhed. Internettet, og især de sociale medier, bliver oversvømmet med vilde tilbud og store rabatter, og det er derfor endnu vigtigere at skille sig ud – både i indbakken og på nettet.  

  • Et lille tip: Prøv at lægge mærke til hvad andre virksomheder gør. De fleste italesætter Black Friday på en eller anden måde. Se på dem du følger på de sociale medier, og dem du modtager nyhedsbreve fra – hvad gør de? Og hvordan kan I gøre dem kunsten efter så det passer til jeres brand og målgruppe?

Julehandel og Black Friday smelter sammen

Black Fridays placering så tæt på december har haft en effekt på julehandlen. De mange tilbud bliver i høj grad brugt på at shoppe julegaver. Der er naturligvis stadig en masse salg i de helt store juleshoppedage som vi kender, men den sidste fredag i november har overhalet dem alle indenom. 

Faktisk viser en undersøgelse fra Australien at julehandlen, i takt med Black Fridays udbredelse, faktisk har fremskyndet forbrugernes juleindkøb en hel del. Langt flere klarer deres juleshopping tidligere, og ofte klares den allerede inden december går i gang. Og det skyldes i stor grad Black Fridays mange slagtilbud og nethandlens mulighed for at slippe for travlhed og jag i december.

Mange danske butikker har forlænget deres byttefrist til efter jul, for at imødekomme de mange juleshoppere på Black Friday. Hvis I ikke allerede har gjort det, er det i hvert fald også et godt sted at optimere på inden Black Friday går i gang.

Både den stigende nethandel og Black Fridays indtog på markedet har påvirket vores vaner. Mange forbrugere vil gerne slippe for de lange køer, have god tid til at undersøge konkurrenternes tilbud, samt fred og ro til at klare shoppingen fra sofaen.

Alle disse tendenser skal virksomheder og annoncører være klar over, når de begynder at annoncere for Black Friday og jul. Måske skal de to kampagner kombineres? Lige efter Black Friday er det 1. advent og det kan være en god startegi at kombinere de to store kampagner til én. Så undgår man at mætte målgruppen med for mange annoncer i streg.

Begynd at planlægge allerede nu. Så kan I beslutte en strategi, lave materiale, forbedre teknikken og oppe indsatsen på de sociale medier.

Fortæl kunderne hvad de får ud af at handle ved lige netop jer. Måske giver I gratis fragt, måske følger der en særlig Black Friday gave med i pakken, måske er jeres emballage 100 % genbrugspap?  

Tænk over hvorfor kunderne skal vælge lige netop jer på Black Friday?