lead gen formularer

27. januar 2020


Muligheden for at benytte leadgenerering på LinkedIn blev første gang tilgængelig tilbage i 2017. Og lead gen-formularer har uden tvivl vist sig at være et værdifuldt værktøj for langt de fleste annoncører på platformen.

Mange virksomheder har allerede nu valgt at inkorporere muligheden i deres 2020 strategi – skal du også det?

LinkedIn har i hvert fald for nyligt lanceret en række nye tips, der kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine lead gen-formularer. Og vil vil gerne præsentere de vigtigste pointer for dig her.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Hvad er en lead gen-formular egentlig?

Lad os lige starte med at få klargjort, hvad en lead gen-formular helt præcist er, og hvorfor den er smart.

Som enhver anden leadgenereringsformular indsamler LinkedIn-versionen ligeledes oplysninger fra brugere i bytte for eksempelvis et stykke værdifuldt content. Mere specifikt klikker brugeren altså på handlingsknappen i din LinkedIn-annonce, hvorefter felterne i formularen automatisk udfyldes med brugernes profildata.

Dette er uden tvivl den største fordel ved LinkedIn’s lead gen-formular, eftersom felterne automatisk bliver udfyldt med oplysninger baseret på brugernes medlemsprofil. Derudover sparer det både tid og kræfter for brugeren.

Desuden kan lead gen-formularerne bruges i kombination med en lang række af LinkedIn’s annonceformater inklusiv billeder, karrusel, videoer og besked-annoncer, hvilket giver dig en lang række af kreative muligheder, når det kommer til udarbejdelsen af dine annoncer.

Opfordringen til at udfylde din formular skal naturligvis være både attraktiv og værdifuld for din målgruppe. Det kan eksempelvis være gated content såsom en relevant e-bog eller måske et spændende webinar.

Du kan finde langt mere information i LinkedIn’s helt nye playbook, som giver dig vejledning i, hvordan du kan maksimere dine lead gen-formularer. De skitserer altså en lang række af tips og tricks til, hvordan du får mest muligt ud af værktøjet.

Lad os gennemgå 5 af dem her.

1. Et uimodståeligt tilbud

Dette er faktisk hele essensen af din lead gen-formular. Du er selvfølgelig interesseret i at udvikle et uimodståeligt tilbud, hvor brugeren ikke er i tvivl om værdien af, hvad du tilbyder, og hvorfor de skal dele deres information med dig.

Her anbefales det, at du fanger brugerens opmærksom med et spændende og relevant spørgsmål i annoncen, hvor formularen dernæst tilbyder dem både svaret og løsningen på spørgsmålet.

Det handler altså om at give en sammenhængende oplevelse, når brugeren ser din annonce, åbner din lead gen-formular og til sidst udfylder og indsender den.

2. Vær kreativ!

Sådan helt generelt er det altid en god idé at være kreativ med sine annoncer – uanset om det er på LinkedIn eller Facebook.

Detaljerne varierer naturligvis af hvilket annonceformat, du bruger, men helt generelt anbefaler LinkedIn, at du først og fremmest sørger for at vise et billede af produktet eller ydelsen, som brugerne vælger at melde sig til. På den måde har brugerne også en mere visuel forståelse af, hvad det helt præcist er, du tilbyder, og hvad de kan forvente efter tilmelding.

Derudover kan det være en fordel at benytte skarpe farver i dit annonceindhold, så det skiller sig ud fra brugernes feed. Til sidst anbefales det ligeledes, at du sørger for at skræddersy budskabet, så det passer til den specifikke målgruppes behov.

3. Hold tilmeldingsflowet kort og simpelt

Hvad er det absolut vigtigste for din virksomhed at vide, når det kommer til at indsamle informationer om dine leads?

Fokusér på de vigtigste tilmeldingsfelter og sortér de unødvendige fra. Hvis geografi ikke har en større betydning for kvalificeringen af dine leads, så lad eksempelvis vær med at bede om deres postnummer.

LinkedIn nævner her, at de ofte ser, at formularer med 5 eller færre felter oftest får en højere registreringsrate.

Så holdt det kort og simpelt for brugerne.

4. Følg op på dine leads

Når en bruger har valgt at indsende deres informationer, er det vigtigt, at du på bekræftelsessiden, gør brugeren opmærksom på, hvad næste skridt er.

Hvis brugeren ønsker at høre mere om dine produkter eller tjenester, så kontakt dem hurtigst muligt efter, du har modtaget deres oplysninger. 

Hvis brugeren derudover har tilmeldt sig for at hente et stykke gratis content, er det vigtigt, at du tilføjer et direkte link til indholdet.

Hvis en bruger har tilmeldt sig din begivenhed eller dit nyhedsbrev, kan det være en god idé at have en stærk Call-To-Action-knap (CTA), der linker til din hjemmeside eller et relevant blogindlæg. På den måde kan du fortsat holde dine leads aktiveret og engageret. 

5. Test, test og test

Til sidst er det vigtigt, at du altid tester dine kampagner og annoncer. Enhver annoncør ved at nøglen til succesfuld annoncering ligger i at teste.

Enhver antagelse eller hypotese om, hvad der vil præstere bedst og føre til de bedste resultater i dine lead gen-formularer, er nemlig kun aktuel, indtil du rent faktisk starter med at teste.

Sørg derfor for at eksperimentere med de forskellige variabler som format, tekst, CTA – og hold dem op imod dine KPI’er.

Ved at teste forskellige versioner af dit indhold kan du nemlig danne dig et nogenlunde overblik over, hvad din målgruppe responderer bedst på.

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk