Barter

Barter er, hvordan man udveksler goder eller services foruden brug af penge. Hvis en gulvlægger lægger gulv for sin ven, der er taglægger for, at taglæggeren til gengæld lægger nyt tag. I online sammenhæng kan det være, hvis man gennem sit netværk kan opstille en hjemmeside for en, som så til gengæld kan afholde nogle events.

Advertising Bartering kommer i forskellige former og afskygninger. Nogle af de bedste hjemmesider forhandler direkte “barterdeals, hvilket kan give millioner af usolgte muligheder til god brug. Mange mindre hjemmesider bruger bannerudveksling som en måde at øge deres reach. Indenfor online marketing bruger mange hjemmesider hinanden til at øge deres placering, hvilket er et led i linkbuilding.

Termen “barter agreement” er ofte begrænset til udelukkende at være participanternes kreativitet. Det involverer blandt andet at bytte standard, roterende indtryk på tværs af de hjemmesider. Det kan også være en del af at bytte “beyond-the-banner”-sponsoraftaler, som har flere fixede placeringer af varierende formater.

Det er dog vigtigt, at en Barter passer til de gældende sider, så de sammen styrker hjemmesidernes mål. Det er samtidig vigtigt at sikre, at begge indvolverede parter har en klar, fælles forståelse for detaljerne i aftalen.

« Tilbage til indeks