Bot
“Bot” er en forkortelse af robot, og robotter er i konteksten af online markedsføring programmer, som kører sig selv. Når man hentyder til “bots”, så er der typisk tale om programmer der er på internettet, og altså ikke lokalt på computeren.
En bot er typisk et program, der kan styre en karakter i et spil eller selv bevæge sig rundt på internettet. Dog har bots meget begrænsede evner, hvorfor der ofte benyttes simple opgaver, der skal løses for at få adgang til en bestemt hjemmeside.
Du kender med garanti den opgave, hvor man ser ni forskellige billeder og skal krydse de tre af, som indeholder bjerge, en cykel eller noget helt tredje. Det er en relativt simpel opgave, som en ret avanceret bot ikke kan løse, fordi den ikke kan genkende billeder uden ALT-Tags i, der beskriver, hvad de forskellige billeder indeholder.
Google Bot kan ikke læse et billede, fordi den ikke har forståelse for visuelle udtryk, ligesom vi har. Derfor skal du navngive og ALT-Tagge dine billeder, hvis de indgår på din hjemmeside, så Google ved, hvad det drejer sig om.
Bots refereres ofte til som enten Googlebot eller Spider. En bot er nemlig typisk en web crawler, der opdager nye og opdaterede hjemmesider og/eller undersider på hjemmesiden. Når en bruger foretager en søgning gennem en søgemaskine, crawler Googlebot internettet for at finde det mest relevante søgeresultat for den søgende.
Af de mest kendte bots kan Google Bot og Boten Anna nævnes.
« Tilbage til indeks