Influencer
En influencer er en stillingsbetegnelse, der dækker over personer med et højt antal følgere på de sociale medier. Influencere lever af at “influere” eller “påvirke” andres købsbeslutninger, hvilket gør dem til gode reklamesøjler og samarbejdspartnere for virksomheder. Influencere ses oftest på Instagram, Facebook, Snapchat og Youtube, hvoraf mange også er til stede på mere end ét socialt medie. Ved at opbygge en følgerskare og et feed, kan influencerer bruges til at reklamere for brands til den målgruppe der følger deres liv online.
Influencere er både bloggere, kendisser, atleter, skuespillere og andre profiler, der kan indgå kommercielle samarbejder på deres platform.
Der findes tre stadier af influencere; Mikro, Makro og Mega. Her varierer definitionerne lidt, men typisk siger man at profiler med under 5000 følgere er Mikro, over 5000 er Makro og de helt store er i nogle definitioner de profiler med flere hundredetusinde følgere.
« Tilbage til indeks