Spam

Uønsket post. Ses typisk i form af uønskede e-mails eller uopfordrede beskeder på sociale medier. 

Ordet spam er svært at definere, fordi de fleste har deres egen opfattelse af, hvad det helt præcist indebærer. Som det er i øjeblikket, er spam lidt et spørgsmål om, hvordan man selv opfatter det. Oftest er det dog i form af førnævnte uønskede e-mails og lignende.

Nogle spammere mener, at der ikke er forskel på spam og junk, men der er dog en markant og faktisk ufravigelig forskel. Prisen. Prisen på at sende en junk e-mail på den konventionelle måde er meget reel, og det koster også penge at sende. Prisen på at sende spam er derimod meget lav, og størstedelen af prisen på at sende den slags e-mails er ofte betalt af nogen anden end den egentlige afsender.

Manglen på at have signifikante skel mellem barriere og indgang bliver ofte et stort og omtalt problem med e-mail spam. Gennem traditionel junk e-mail sikres den direkte markedsføring, som samtidig sikrer at ens e-mail targeting er god nok til at kunne betale prisen på e-mails.

Med e-mail spam kan man sige, at “anything goes”, fordi det ofte ikke koster ret meget – hvis ikke ingenting. Selvom det ikke koster ret meget at sende e-mails, koster det penge, hvis man ikke har direkte samtykke til at sende e-mails ud.

Rettighederne til at sende e-mails kan ofte købes gennem andre virksomheder, som kan tilbyde et produkt for, at en virksomhed for lov at sende e-mails ud. Dette kan blandt andet gøres gennem spørgeskemaundersøgelser, hvor man kan vinde præmier el. lign.

« Tilbage til indeks
Go to Top