fbpx
 

Sådan bliver du en haj til B2B marketing på Facebook

Sådan bliver du en haj til B2B marketing på Facebook

8. november 2019


Det kræver noget andet at sælge til virksomheder, end det gør til privatpersoner. Men mange har den antagelse, at du kun kan sælge til virksomheder på et professionelt medie som LinkedIn. Og det er helt forkert. Det er nemlig virksomhedernes medarbejdere, der tager beslutninger i en virksomhed, og langt de fleste danskere er på Facebook. Rigtig mange insisterer på udelukkende at annoncere på LinkedIn, da deres målgruppe og potentielle kunder er andre virksomheder. Men det udelukker også det store potentiale for vækst, der kan være på Facebook. 

Det er også vigtigt at kigge på hvilken type virksomhed man er, da det selvfølgelig kræver forskellige fokus og indsatser for at skabe resultater for den enkelte type virksomhed. 

Det er ikke uprofessionelt for B2B virksomheder at annoncere på Facebook, som mange fejlagtigt tror. Faktisk handler det meget mere om udformningen af annonceteksterne og det grafiske materiale, end det gør om selve mediet, der annonceres på.  

Virksomhedens ansatte er på Facebook

Eftersom langt de fleste danskere er på Facebook, er chancerne for at ramme beslutningstagere fra virksomheder med jeres annoncering, faktisk rigtig gode. Også selvom brugerne ikke har skrevet hvilken stilling de har, eller hvilken virksomhed de arbejder for, er Facebooks algoritme god til at vise annoncerne til de mest relevante i målgruppen. 

Som med alt anden annoncering handler det naturligvis også om at ramme målgruppen det sted i købsrejsen, hvor de er klar til at købe. Facebook annoncer er ikke pull-annoncer, hvor det gælder om at få fat i dem, der aktivt leder efter et produkt, men derimod push, hvor annoncerne skal skabe et behov, der ikke nødvendigvis er der fra starten. 

Vil I undgå at privatpersoner henvender sig? 

Det er ikke muligt fuldstændig at fjerne muligheden for at privatpersoner kan henvende sig på fx en leadannonce. Interagerer nogen med annoncen, kan den blive vist til nogen udenfor målgruppen. Det er også vigtigt at tilpasse leadannoncen, så det tydeligt fremstår at det er en virksomhed man ønsker henvendelse fra – og ikke privatpersoner. Det kan blandt andet gøre ved at sørge for at have feltet “Firmanavn” og “Stilling” med i leadannoncen. 

I Facebook Business Manager er det naturligvis muligt at segmentere efter uddannelse, stilling og vigtigst af alt – der kan laves et CVR-udtræk/uploades en kundeliste, der gør det muligt at målrette forskellige typer virksomheder.

Hvordan adskiller B2B marketing sig fra B2C marketing?

Den største forskel er selvfølgelig målgruppen. Henvender produktet sig til en ganske almindelig forbruger eller til virksomheder, der har helt andre behov og budgetter end den almindelige forbruger.

Lad os sige at to virksomheder begge sælger kaffe. Den ene sælger B2C og den anden sælger B2B. De kan begge sagtens bruge Facebook som annonceringsplatform, men hvordan adskiller processen sig derfra?

Det hele handler om segmentering, målgruppe, målretning og selvfølgelig hvordan budskabet formidles. 

Annoncering for B2C

  • Lav jeres målgruppe ud fra hvem I vil sælge til. Lokalforretninger har en geografisk bestemt målgruppe, mens webshops kan sælge til hele landet. En mulig B2C målgruppe for en kaffewebshop kunne være: Begge køn, 25-65+, interesse for kaffe, gourmet, rejser osv.

  • Webshoppen vil gerne sælge noget kaffe. Konvertering eller trafik er nogle gode målretninger, der får folk ind på hjemmesiden. Lav gerne noget lækkert visuelt materiale med kaffe og god stemning i fokus, og en tekst, der fortæller om alle kaffens gode egenskaber og den specifikke smag kaffen har.

  • Et eksempel på en annonce kunne være: “Den særlige arabica-bønne fra Columbia giver en aromatisk kop kaffe – hver morgen. Bland tre poser af vores mange forskellige slags og få halv pris på den ene pose kaffe.”

Annoncering for B2B

  • Lav en målgruppe med fokus på bestemte stillinger, upload et CVR-udtræk og vælg en geografisk placering for virksomhederne.

  • Især Leadannoncer er gode til B2B, hvor de potentielle leads kan blive kontaktet og der kan laves en mere specifik aftale.

  • Skriv gerne tydeligt at I sælger til virksomheder, og lad det gerne fremgå af teksten uden at det bliver for direkte. I kaffeeksemplet kan det være: “3 ud af 4 siger at de altid starter arbejdsdagen med en kop kaffe. Hos xxxx sørger I for at I aldrig kommer til at mangle kaffe til morgenmødet. Kontakt os for et uforpligtende tilbud på kaffe til din virksomhed.”

En lille opsummering her til sidst: B2B markedsføring fungerer ganske udemærket på Facebook. Glem tanken om udelukkende at annoncere på LinkedIn, fordi det er et professionelt netværk, hvor virksomhederne befinder sig. LinkedIn er dyrere end Facebook, og da virksomheder også er på Facebook, kan der med den rette indsats ofte skaffes gode B2B resultater på platformen.