Instagram er blevet en af de helt store spillere inden for e-commerce. Mange brands bruger mediet til at inspirere deres følgere, dele flotte billeder af produkterne, dele viden og skabe små brand communities gennem deres Instagramprofil. Langt de fleste brugere følgermindst én brandprofil på Instagram, og derfor er det for mange virksomheder en rigtig god idé at opsætte Instagram Shopping.

Hvad er Instagram Shopping?

Instagram Shopping fungerer på den måde at virksomheder kan tagge produkter på et billede, præcis ligesom man kan tagge en person på et billede. Det betyder at hvis du klikker på billedet, får du oplysninger om produkterne på billedet. De oplysninger kan du klikke på, hvorefter du føres ind på en produktside med flere oplysninger om produktet, samt flere billeder der kan swipes imellem.

Fra produktsiden kan brugeren enten gå tilbage til Instagramprofilen eller komme videre ind på virksomhedens website for eventuelt at købe produktet.

Hvorfor er det smart?

Instagram Shopping er utroligt smart, da brands ikke længere i så høj en grad behøver at skrive informerende captions eller svare på mange spørgsmål som “Hvad hedder kjolen”, “Hvad koster den” og mange flere. Alle informationer ligger allerede i opslaget, og brugerne kan meget nemmere og hurtigere finde svar på deres spørgsmål og komme direkte til shoppingen.

Det skal du have styr på inden du kan opsætte Shopping på Instagram

Udover at du (naturligvis) skal have en virksomhedsprofil på Instagram, skal du også have en Facebook Business Manager, der er knyttet til din virksomhedsprofil på Instagram.

Derudover skal din Facebookside også være opsat efter skabelonen “Shopping”. Det kan du ændre under “Skabeloner og faner” inde i “Redigér oplysninger” på din Facebookside.

Sådan sætter du Instagram Shopping op på din profil

Når du har styr på de helt basale ting som nævnt ovenover, kan du begynde at oprette et produktkatalog. Hvis du allerede har et katalog på din Facebookside kan du springe næste punkt over, da du derfor blot skal sikre dig at din Instagramprofil er knyttet til Facebooksiden gennem Business Manageren.

Til sidst skal din profil godkendes til Instagram Shopping. Hvis ikke du har et produktkatalog, skal du have oprettet et. Det er smart at have på din Facebookside, hvis du gerne vil annoncere for din webshop, da du så har rigtig mange muligheder for at skræddersy annoncerne.

Læs gerne vores indlæg om Facebook annoncering og vigtigheden af en Facebook Pixel for at blive klogere på de mange muligheder, du har som virksomhed.

Opret et produktkatalog

Kataloget fungerer både til Facebook og Instagram, hvor produkterne bliver trukket direkte fra din webshop og ind på dine profiler. Ændrer du noget i produkterne, tilføjer nye eller sætter nogle på tilbud, vil de ændringer automatisk også kunne ses i kataloget på Facebooksiden og når produkterne tagges på Instagram.

For at du vil kunne foretage de nødvendige ændringer er det meget vigtigt at din Business Manager er ejer eller i hvert fald administrator på det produktkatalog du vil bruge. Det er altså klart nemmest, hvis det er den samme person der administrerer Facebooksiden, Instagramkontoen og Business Manageren, der også skal opsætte Instagram Shopping. Alle profiler skal spille sammen og være knyttet til hinanden, og det er nemmest hvis der ikke skal tilføjes nye brugere hele tiden, og sendes adgangskoder frem og tilbage.

Du opretter et produktkatalog inde i din Business Manager ved at klikke på “Datakilder” og derefter på “Kataloger” og “Tilføj nyt”. Udfyld de relevante oplysninger og klik videre gennem guiden, der ser ud som nedenstående billeder:

Forskellige muligheder for at overføre produkter

Inde i dit nyoprettede katalog får du mulighed for at tilføje produkter. Dog er der flere måder at gøre det på, og du skal naturligvis vælge den der passer til din virksomhed. Har du mange produkter er det dog nemmest med et datafeed, der automatisk trækker produkterne over i kataloget og hver dag scanner for opdateringer og ændringer i produkterne.

Vælg datafeed, og indsæt URL’en på dit datafeed. Bagefter vælger du hvornår feedet skal opdateres (det er nemmest, hvis det er om natten eller tidligt om morgenen). Du skal også vælge hvilken møntfod kataloget skal have.

Til sidst skal du klikke upload, og så begynder Facebook at trække dine produkter ind i kataloget.

Når den er færdig vil du kunne se dine produkter inde på din Facebookside under “Forretning”.

Tilføj kataloget til din Instagramprofil

Inde i kataloget skal du klikke på “Indstillinger” og “Administrer virksomhedsprofiler” og til sidst på “Tilknyt”, hvorefter du skal logge ind på Instagramprofil, hvis den ikke allerede er logget ind.

Nu gennemgår Facebook Instagramprofilen med henblik på at godkende til den Instagram Shopping. Der kan godt gå flere dage før den bliver godkendt, og først derefter kan du begynde at tagge produkter produkter i dine opslag.

Når din profil er godkendt, skal kataloget knyttes til Instagramprofilen. Det gør du således:

  • Åbn Instagramappen på din telefon (Det skal være den nyeste version)
  • Gå ind i “Indstillinger” og vælg “Køber ind”
  • Her skal du vælge hvilket katalog du vil bruge, så her vælger du det rigtige katalog.

Begynd at tagge produkter

Når kataloget er tilknyttet Instagramprofilen kan du begynde at tagge dine produkter i dine opslag. Du tagger produkter ved at oprette opslaget helt almindeligt, men du har fået en ny mulighed hvor du normalt tagger personer. Nu har du også mulighed for at tagge produkter.

God fornøjelse med at bruge Instagram Shopping!

 

Har du brug for mere information om Instagram annoncering, kan du se vores guide til god Instagram annoncering.

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11 Eller skriv til info@makeitmedia.dk