send dine kunder videre

20. januar 2020


Facebook leder konstant efter nye måder, hvorpå brugerne kan opdage og oprette forbindelse til virksomheder gennem deres platforme.

Og heldigvis tilbyder Facebook muligheden for at bringe folk direkte videre til en samtale i Messenger gennem annoncer.

Det omhandler dog ikke længere kun Messenger som den eneste mulige beskeddestination. For vidste du, at det nemlig også er muligt at sende dine kunder videre til Instagram Direct eller WhatsApp?

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Nye måder at kommunikere med dine kunder på

Når du som annoncør benytter sig af målsætningen Beskeder i dine kampagner, er du formentlig på nuværende tidspunkt vant til, at den eneste beskeddestination, man kan vælge, er Messenger. Det vil altså sige, at et klik på annoncen sender brugeren direkte videre til Messenger, hvor de øjeblikkelig modtager en velkomstbesked fra din virksomhed.

Dernæst har du jo muligheden for at opsætte en række kundehandlinger i form af automatiske spørgsmål og svar, som brugerne kan trykke på, eller bruge en knap til at sende dem videre til din hjemmeside.

Men Messenger er ikke længere den eneste mulighed, når det kommer til destinationen for dine besked-annoncer.

Det er nemlig nu også muligt at sende dem direkte over til Instagram Direct eller WhatsApp. Det hele afhænger vel af, hvor dine eksisterende og potentielle kunder foretrækker at kommunikere.

Foretrækker dine kunder eksempelvis at kommunikere med din virksomhed via Instagram Direct, kan du altså nu vælge at sende dem hertil via dine annoncer. I dette tilfælde betyder det dog, at dine annoncer kun vil blive vist på Instagram og til personer, der er mere tilbøjelige til at chatte på Instagram Direct frem for andre steder.

Er din målgruppe store tilhængere af WhatsApp, kan du nu vælge at sende dem videre hertil. Det betyder, at når en person klikker på din annonce, åbnes en beskedtråd med din virksomhed i WhatsApp. Her bliver dine annoncer vist på både Facebook og Instagram – og til personer som med stor sandsynlighed vil skrive beskeder i WhatsApp

Mere specifikt gør du det ved først at oprette en virksomhedsprofil på WhatsApp Business (en separat app). Det betyder, at du både skal have en Business Manager og en WhatsApp Business-konto, så du kan tilslutte dem. Du tilknytter din WhatsApp Business-konto med din Business Manager på annoncesæt niveau, når du opretter en kampagne med målsætningen Beskeder. Dernæst får du nemlig muligheden for at vælge, hvilken beskeddestination du ønsker at anvende i din kampagne.

Vi gør dog opmærksom på, at beskeddestinationerne Instagram Direct eller WhatsApp Business ikke er tilgængelig for alle annoncekonti endnu, da udvidelsen stadig er i gang med at blive rullet ud. Men forhåbentlig går der ikke længe, før du også finder mulighederne i din annonceadministrator.

Bruger danskerne overhovedet WhatsApp?

Du tænker muligvis nu, er WhatsApp er udbredt nok i Danmark til at det giver mening at benytte sig af denne annonceløsning.

WhatsApp er naturligvis ikke så udbredt i Danmark som i andre lande som USA og Spanien. Men når det er sagt, så er det alligevel op til 15% af den danske befolkning i alderen 16-89 år, der benytter sig af denne ellers populære app.

Det betyder, at der muligvis kan være noget uforløst potentiale at hente, når du bruger WhatsApp som beskeddestination og målretter danske brugere.

Annoncerer du derimod i udenlandske lande, hvor WhatsApp er den primære kommunikationsplatform, er der ingen tvivl om, at der eksisterer et langt større utal af muligheder.

Her kan annonceløsningen nemlig være essentiel for at bringe din virksomhed endnu tættere på dine kunder.

Vær der, hvor dine kunder er

Hver måned udveksles der 20 mia. beskeder mellem privatpersoner og virksomheder via Messenger på verdensplan.

Og denne udvikling vokser sig kun større for hver dag i takt med, at brugernes forventninger til virksomhederne ligeledes stiger.

Det omfatter elementer såsom brugernes forventninger til svartiden, imødekommelse af deres efterspørgsel, personlige interaktioner og mere sømløse oplevelser.

Men sådan helt overordnet starter det med at være der, hvor dine kunder befinder sig.

Uanset om det er Messenger, Instagram Direct eller WhatsApp, har du altså muligheden for at give brugerne en direkte kontaktlinje til din virksomhed på den platform, som de oftest benytter til at kommunikere med. 

Hertil går disse førnævnte forventninger igen på tværs af alle tre kommunikationsplatforme. Det er derfor en god idé at have disse forventninger in mente, når du begynder at interagere med vedkommende, efter de har klikket på din annonce.

For selvom bekvemmelighed og pålidelighed er to vigtige nøgleelementer i en positiv købsoplevelse, så er svartiden eksempelvis også utrolig betydningsfuld, når det kommer til at skabe værdifulde forbindelser med dine potentielle kunder.

Hvad giver mest mening for din virksomhed?

Uanset hvad så tilbyder både Messenger, Instagram Direct og WhatsApp utrolig effektive midler til at skabe værdifulde forbindelser med din målgruppe.

Både små, mellemstore og store virksomheder kommunikerer med deres kunder på hver deres måde – nogle er drevet af mennesker, andre af chatbots og mange en kombination af netop disse to.

Det kræver altså, at du kigger nærmere på dine egne strategiske behov og forventningerne fra dem, som du ønsker at nå ud til.

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk