fbpx
 

SoMe Up – Snapchat arbejder på ny feature med Snap Map

SoMe Up – Snapchat arbejder på ny feature med Snap Map

Ved du, hvor og hvad dine venner laver lige nu? Det kan Snapchats nye feature fortælle dig.

Snapchat tester nemlig lige nu en status-funktion, hvor brugerne har mulighed for at dele deres bitmoji på Snap Map, der skildrer, hvad de laver i øjeblikket.

Vis dine venner, hvad du foretager dig

Tilbage i juni 2017 introducerede Snapchat en ny feature ved navn Snap Map – eller på dansk Snapkortet. På det tidspunkt var det en helt ny funktion som tillod Snapchat brugere at se deres venners placering på et kort samt at udforske spændende, nye snaps som var delt på “Vores Historie”.

I forlængelse heraf er det for nyligt kommet frem, at Snapchat arbejder på endnu en ny feature, der kan give dig mulighed for at tjekke ind og vise via din Bitmoji, hvor og hvad du laver i øjeblikket på Snapkortet.

Og med den nye feature er der altså tale om en form for status-funktion, hvor du kan lade dine venner vide, hvad du foretager dig med din Bitmoji – og naturligvis kun de venner, som du deler din placering med.

Denne såkaldte status-funktion kan altså siges at være en udvidelse af Snapchats eksisterende Udforsk-funktion, der automatisk tildeler din Bitmoji en status under specifikke omstændigheder, såsom når du kører til en ny destination, deltager i en festival eller besøger en seværdighed.

Forskellen med denne nye status-funktion er dog, at du får langt mere kontrol. Du kan med andre ord vælge et Bitmoji-tegn, som illustrerer, hvad du lige præcis laver i øjeblikket. Det kan eksempelvis være at arbejde, spise eller dase på sofaen derhjemme til en god film. Hertil kan du samtidig tilføje en lille beskrivelse og indtaste din præcise placering, så dine venner kan finde dig på få minutter.

I forlængelse heraf tilføjer den populære app også et form for virtuelt Passport. Der er altså tale om en privat funktion, som sporer og logger alle de steder, du har besøgt, og hvem du har besøgt dem med, som kun du kan se. Det betyder samtidig, at hver gang du indtaster en ny status, vil denne placering automatisk blive gemt i dit Passport.

Effektiviteten bag

Men hvad er formålet egentlig med denne udvidelse? Man kunne forestille sig, at idéen bag værktøjet er at gøre det lettere for Snapchat brugere at mødes i det virkelige liv.

Forestil dig at du er ude og gå en tur eller sidder på en café og savner en smule selskab. Her kan du altså opdatere din Bitmoji-avatar til at vise en opfordring til kontakt, så dine venner i nærområdet kan finde dig.

Med det in mente kan man formode, at Snapchat ønsker at udvide deres potentiale ved at forbedre kommunikationen mellem brugerne via Snapkortet.

Hertil kan det være svært at sige, hvor effektiv denne nye feature vil være, når og hvis den rent faktisk bliver ført ud. På nuværende tidspunkt er funktionen nemlig kun tilgængelig for en større række af Snapchat brugere i Australien.

Men på trods af at appens samlede antal brugere er faldet i den seneste tid, er selve tiden, der bliver brugt på appen, stadig forholdsvis stabil. Ligesom appen stadig er utrolig populær hos det yngre publikum.

I lyset heraf kan man antage, at Snapchats hovedfokus primært er at tiltrække nye brugere, hvilket denne nye feature formentlig kan hjælpe med.

Men mere sandsynligt vil det snarere bare føles som en forbedring for de eksisterende brugere af appen – hvilket nødvendigvis ikke er en dårlig ting, men derimod noget, der ikke ligefrem kommer til at have den helt store indflydelse på Snapchat i længden.

Snapkortet som en del af din markedsføringsstrategi for 2019

På mange måder kan Snapkortet og denne nye feature fremstå som endnu en smart feature, der primært er henvendt til de yngre segmenter.

Og til trods for at lanceringen af Snapkortet åbnede op for en større privatlivs-diskussion tilbage i 2017, kan lokations-funktionen vise sig at være værdifuld for virksomheder – såfremt du benytter det korrekt.

Snapkortet handler jo trods alt om geografiske placeringer. Det betyder, at din virksomhed potentielt kan opnå større rækkevidde og dermed nå ud til flere personer end dem, der allerede følger jer.

Det kan her være utrolig effektivt for virksomheder, der står og skal afholde et event, konkurrence, messe eller anden form for arrangement, at benytte denne lokations-funktion.

Opfordrer du dine besøgende til at dele billeder fra selve begivenheden til “Vores Historie” og samtidig supplerer med Snapchats andre features, har du mulighed for at markedsføre og skabe opmærksomhed omkring netop dit brand.

Det kunne eksempelvis være et geofilter, der gør det muligt for Snapchat brugere at tilføje et unikt filter på deres billeder med netop dit brand på.

Med en smule kreativitet, er der altså allerede nu rig mulighed for at kreere egne placeringer ved at skabe spændende snaps som Snapchat brugerne selv kan finde på Snapkortet.

Har du overvejet at bruge Snapkortet i din markedsføringsstrategi for 2019?