fbpx
 

SoMe Up: Facebook tilføjer nye funktioner til virksomheder inden det store julesalg

SoMe Up: Facebook tilføjer nye funktioner til virksomheder inden det store julesalg

21. oktober 2019


Julen er en travl højtid og uden tvivl en af de mere gunstige tider for mange virksomheder. Samtidig venter Black Friday lige rundt om hjørnet, og danskerne er allerede på dette tidspunkt klar til at købe på livet løs.

Det er der naturligvis en masse virksomheder, der gerne vil drage fuld nytte af.

Men er du en af de virksomheder, der endnu ikke er gået i gang med de store Black Friday- eller juleforberedelser, så er det nok på tide at komme i gang.

Venter du for længe, kan du ende med at gå glip af rigtig mange muligheder, der kan være utrolig værdifulde for din virksomhed.

Vi ved dog godt, at mange både har begrænsede ressourcer og tid, når det kommer til at kortlægge deres mange marketing aktiviteter på de sociale medier.

Det ved Facebook også godt. 

Det er netop derfor, at Facebook for nyligt har lanceret en række funktioner, der er designet til at hjælpe virksomheder med lidt bedre at få mest muligt ud af julens strabadser.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne.

Nye skabeloner til dine annoncer på Stories

Den første funktion er et sæt nye skabeloner til Stories på tværs af både Facebook, Messenger og Instagram.

Funktionen skulle efter sigende gøre det lettere for virksomheder i alle størrelser at oprette lodrette aktiver (vertikale formater) ved at introducere Stories-skabeloner.

Som det også fremgår i eksemplet ovenfor giver skabelonerne helt nye muligheder, som virksomheder kan bruge til at fremvise deres produkter, ydelser og andre lignende tilbud til de mange købeklare brugere.

Og når man samtidig tager den stigende popularitet af Stories med i betragtning, så vil de uden tvivl blive et hit hos langt de fleste virksomheder.

Hvis du har været på udkig efter en måde at bevæge dig ind på Stories-området, men ikke helt har vidst, hvor du skulle starte, så kan disse skabeloner umiddelbart være et godt sted at begynde.

Du finder den nye funktion i din annonceadministrator i Facebooks Business Manager. Her skal du oprette en annonce med ét billede og på annonce-niveau vælge ‘Vælg en placering, der skal tilpasses’ og dernæst ‘Instagram Stories, Facebook Stories eller Messenger Stories’.

Du finder ligeledes en række andre tilpasningsmuligheder at vælge imellem herunder baggrundsfarve og musik.

Har du brug for en lidt mere udførlig guide til, hvordan du tilpasser din annonce ved hjælp af Stories-skabeloner, så kan du læse mere her.

Det bør dog nævnes, at skabelonerne på nuværende tidspunkt kun er tilgængelige ved brug af målsætningerne trafik, installation af app og konverteringer.

Men uanset hvad er disse tilpassede skabeloner, der fylder hele skærmen, langt mere iøjnefaldende når det handler om at fange folks opmærksomhed.

Tilføj iøjnefaldende effekter til din CTA

I forlængelse af Facebooks fokus på nye kreative værktøjer til annoncørerne er det nu også muligt at tilføje effekter til din CTA i annoncer på Stories (opfordring til handling-knap).

Du finder det kreative værktøj samme sted, som du tilpasser dine billedannoncer ved hjælp af Stories-skabeloner.

Dette nye værktøj kan uden tvivl vise sig at være værdifuld for annoncører, da tilføjelse af bevægelse til handlingsknappen gør den langt mere iøjnefaldende, når brugerne klikker sig gennem deres Stories.

Administrér kommunikationen med dine kunder bedre

Facebook er ikke helt færdige med at forkæle virksomheder med nye værktøjer inden det store juleræs starter.

Mastodonten stræber nemlig også efter flere måder, hvorpå virksomheder kan drage mest nytte af Instagram Direct. 

Instagram Direct er det sted, hvor du kan administrere de beskeder, du har sendt og modtaget af en eller flere personer på platformen. Det er altså en indbakke, du finder øverst til højre i Nyheder på din Instagram app.

Tidligere i år gjorde de det dog også muligt at administrere både Instagram Direct og dine Messenger beskeder direkte på din Facebook-side – altså samlet ét sted.

Men Facebook vil nu gøre det endnu lettere at administrere beskeder på tværs af platformene, så virksomheder får en mere effektiv og sømløs oplevelse, når de kommunikerer med både eksisterende og potentielle kunder

Og det gør de ved at tilføje følgende værktøjer til Instagram Direct:

  • Tilføj labels til dine kontakter i Instagram Direct, så du får et mere overskueligt og organiseret overblik over dine kontakter. Det er eksempelvis labels som ‘VIP’ og ‘Ny kunde’.
  • Benyt den nye søgefunktion, så du hurtigere kan søge og finde frem til bestemte kontakter.
  • Gør brug af funktionen ‘Gemte svar’ for hurtigt at svare på ofte stillede spørgsel fra kunder som eksempelvis oplysninger om levering, priser, bytte- og returregler og meget, meget mere.
  • Opret beskeder der automatisk sendes til kontakter, når du holder lukket eller er på ferie.
  • Sortér dine beskeder i Instagram Direct via mapper såsom ‘Ulæst’, ‘Følg op’ eller ‘Færdige’ for bedre at styre og administrere dine svar.

Derfor vælger Facebook at lancere de nye funktioner

Flere og flere kunder vælger at engagere sig med virksomheder via beskeder, og brugen af beskeder på Instagram er ligeledes blevet utrolig populær den dag i dag.

Det fremgår naturligvis også i Facebooks valg af at lancere Threads, der skal fungere som en separat app til beskeder i Instagram.

Samtidig kommer Instagram Direct ligeledes til desktops, hvilket betyder at virksomheder lettere kan styre deres arbejde med beskeder direkte på computeren.

Det er naturligvis klart, at Facebook har en stor indflydelse på virksomheders vækst, og at disse værktøjer og initiativer uden tvivl tilføjer langt mere kapacitet.

Men det er dog heller ingen hemmelighed, at mastodonten har forårsaget en masse hovedpiner til samtlige annoncører rundt omkring i verden grundet deres løbende skift i algoritme og strategiske opdateringer.

Men uanset hvad, er disse nye tilføjelser uden tvivl en række værktøjer, der kan give virksomheder betydelige fordele, når vi nærmer os de travle højtider.

Gør din virksomhed klar til jul (og andre højtider)

Vi vil dog også gerne hjælpe dig lidt på vej.

Vi har derfor samlet 5 tips til, hvordan din virksomhed kan blive klar til den gunstige juletid eller andre særlige højtider.

  1. Skab gaveidéer for kunderne: Nogle gange skal kunderne have lidt ekstra hjælp, når det kommer til gaver. Hvorfor ikke opstille en annonce, hvor du foreslår den ‘perfekte’ gave til mor, far, bror eller veninde.
  2. Tilføj en smule julestemning: Leg med baggrunde, klistermærker eller emojis der afspejler juletiden i dine annoncer, hjemmeside, opslag og Stories. Du kan eksempelvis tilføje en lille nissehue på alle dine produkter i webshoppen.
  3. Fremhæv særlige tilbud: Øg chancen for konverteringer ved at fokusere på særlige juletilbud og -rabatter, som kunderne bare ikke må gå glip af.
  4. Visualisér det for kundere: Gør dine produkter mere ‘gavevenlige’ ved hjælp af videoer eller billeder i dine annoncer, der viser dine produkter i lækre gaveæsker.
  5. Opfordr dine kunder til deling: Hvorfor ikke også opfordre dine kunder til at dele billeder eller videoer af produktet, efter de har købt eller fået gaven, hvor de samtidig tagger din virksomhed. Det kan eksempelvis gøres via en lille besked i gaveæsken eller via en e-mail. Uanset hvordan kan det være en god måde til at skabe en masse awareness og hjælpe din virksomhed med at nå ud til helt nye personer.

Til aller sidst vil vi opfordre virksomheder til at gribe de mange muligheder, som langt de fleste højtider bringer med sig. Højtiderne er ofte hyggelige og festlige, så det er uden tvivl en god anledning til at komme endnu tættere på dine kunder.

Er din virksomhed klar til at få det bedste ud af de sociale medier under julesalget?