fbpx
 

SoMe Up: 2 nye værktøjer til Facebook Ads – Multiple Text Optimization og Dynamic Language

SoMe Up: 2 nye værktøjer til Facebook Ads – Multiple Text Optimization og Dynamic Language

4. november 2019


Facebooks annonceringsmaskine står bestemt ikke stille.

Mastodonten har nemlig lanceret to nye værktøjer med hvert sit formål. Multiple Text Optimization, der hjælper annoncører med at teste forskellige tekst variationer og Dynamic Language, der gør det muligt at indstille flere sprog i en annonce.

Begge værktøjer er allerede i gang med at blive udrullet til alle annoncører, men lad os starte med at gennemgå dem begge, og få afklaret hvordan de kan være relevante for din virksomhed.

Er du på farten? Lyt til vores SoMe Up podcast i stedet, hvor vi ligeledes gennemgår ugens emne

Multiple Text Optimization

Facebook har tilføjet dette nye værktøj, der gør det muligt for annoncører at inkludere flere tekst variationer til deres annoncer.

Mere specifikt kan annoncører vælge at oprette flere versioner af både overskrifter, primær tekst og beskrivelser, når de kreerer deres annoncer.

Facebooks system vil hertil dynamisk vise den kombination, som den estimerer, vil levere de bedste resultater.

Funktionen er egentlig en slags udvidelse af Facebooks dynamiske annoncer, der kan indstilles på annoncesæt niveau. Det smarte ved dynamiske annoncer er, at Facebooks system viser dine produkter baseret på billeder og detaljer fra dit datafeed.

Alternativt skal du selv oprette individuelle annoncer for hvert af dine produkter.

Man kan sige, at dynamiske annoncer benytter en lignende metode, når man sammenligner med Multiple Text Optimization.

Dynamiske annoncer viser nemlig også forskellige versioner til brugerne baseret på, hvad Facebooks system estimerer brugerne er mest interesseret i.

Her gør Multiple Text Optimization det samme men med udgangspunkt i tekst i stedet.

Det er bl.a. med til at udvide de potentielle kombinationer og hertil hjælpe Facebook med at skabe bedre resultater.

Det kan dog tage en god portion af annoncekroner for at komme dertil.

For at Facebooks system kan afgøre, hvad der fungerer bedst, har det også brug for at annoncebudgettet er tilstrækkeligt, så det kan køre sine tests af de forskellige tekstelementer.

Og det kan altså betyde, at man skal bruge en smule mere for at det skal være effektivt nok.

Men så igen – det ekstra forbrug kan ende med at betale sig, hvis Facebooks system er i stand til at fastslå de mest effektive kombinationer, og hertil fører til flere handlinger og resultater fra brugerne.

Og det er faktisk hele idéen med Facebooks værktøjer. For at de kan drive de bedste resultater, har de brug for så meget data som muligt for at kunne fastslå de mest effektive kombinationer og målgrupper.

Det kan dog være ret forvirrende, når det kommer til at fastslå, hvor mange annoncekroner, man skal smide i maskinen.

Her kan du altid læse følgende indlæg for at blive klogere på, hvordan Facebooks annoncesystem fungerer, og hvad det egentlig koster at annoncere.

Et ekstra element der er værd at nævne…

Du har måske lagt mærke til, at når du opretter en ny kampagne, så tilbyder Facebook dig muligheden for at oprette en A/B splittest.

Her tænker du måske, hvad er forskellen så på Multiple Text Optimization og A/B splittesting?

Med Multiple Text Optimization er der udelukkende fokus på tekst, hvor A/B splittesting tester forskellige annoncer og annoncesæt for at sammenligne dem med hinanden og se, hvilke versioner og strategier der giver de bedste resultater.

Det betyder bl.a. at du kan teste annonceindhold såsom billeder, videoer, tekst og/eller CTA-knapper (handlingsknapper), når det kommer til at forstå, hvilke versioner der har den største effekt.

Splittesten er her baseret på én variabel, du angiver i starten såsom test af annonceindhold, målgrupper eller placeringer.

Dynamic Language

Virksomheder vil gerne kommunikere med deres kunder på bedst mulig vis – og det er naturligvis en smule lettere, når annoncerne leveres på brugernes eget sprog.

Førhen skulle man oprette en kampagne med flere forskellige annoncesæt med hvert sit land og annoncer på hvert sit sprog.

Men ved hjælp af det nye værktøj Dynamic Language, som du finder på annonce-niveau, kan virksomheder nu nøjes med at oprette én kampagne og ét annoncesæt med alle ens lande og til sidst én annonce, der indeholder tekst på de ønskede sprog.

Dernæst viser Facebook automatisk den rigtige version, der svarer til den enkelte persons sprog (sproget de har angivet i deres profil på Facebook).

Dette værktøj er derfor især praktisk for virksomheder, der ønsker:

  1. At annoncere til et land, der er domineret af to eller flere sprog.
  2. At annoncere til flere lande ad gangen.

Her er det dog vigtigt som virksomhed, at man har de rette ressourcer til at oversætte annoncerne korrekt. Du skal nemlig stadig selv oversætte både primær tekst, overskrift og beskrivelse.

Samtidig har du også muligheden for at tilføje et nyt billede, video eller diasshow til hvert af de enkelte sprog i samme annonce, så du ikke bare skal nøjes med ét kreativ, der skal fungere universelt.

Derudover skal du også angive en webadresse til hvert sprog, når du opretter annoncen. Her er det også vigtigt at indholdet på hjemmesiden, som annoncen linker til, er på samme sprog. 

Det ville nemlig være noget af en konverteringsdræber, hvis en person klikker på din annonce og så sig videre ind på din side, for dernæst at finde alt indholdet på et helt andet sprog, som de ikke forstår en pip af.

Når du har alt dette på plads, så kan du faktisk ende med at spare en masse tid.

Dog er værktøjet endnu ikke uden komplikationer.

Annoncerne kun nemlig indtil videre kun vises i Facebooks nyhedsfeed, Instagram og Audience Network.

Og for mange virksomheder kan det samtidig være en stor udfordring at skulle oversætte indhold til en masse forskellige sprog – men det skulle du naturligvis også tidligere.

Hvornår er Multiple Text Optimization relevant for min virksomhed?

Lad os starte med hvordan Multiple Text Optimization kan vise sig at blive relevant for dig, som annoncerer på Facebook.

Fordelen ved værktøjet er, at du kan teste hvordan forskellige kombinationer af tekst resonerer hos dine forskellige målgrupper.

Samtidig overlader du funktionen – altså dine forskellige tekst variationer – til algoritmerne, og det kan potentielt være med til at fremskynde dine test.

Dette nye værktøj er også endnu et skridt mod Facebook system, der optimerer dine annoncer for dig, hvor du egentlig bare fortæller dem, hvad du gerne vil have.

Det bør dog hertil bemærkes, at når funktionen bliver udrullet til alle annoncører, så vil rapporteringen kun vise den samlede effekt af annoncen, og desværre ikke hvordan de enkelte versioner har præsteret. 

Så ønsker du at finde en ny måde at optimere dine annoncer på, så er dette værktøj et godt sted at starte.

Hvornår er Dynamic Language relevant for min virksomhed?

Dynamic Language bringer uden tvivl en masse fordele med sig, hvis man er en virksomhed, der arbejder i flere lande.

Som sagt skulle virksomheder førhen vælge mellem to tilgange, hvis de ønskede at ramme en mere universel målgruppe. 

  1. En masse manuelt arbejde
  2. Ignorer det og fokusér på bare ét sprog

Her er fordelen ved Dynamic Language, at du nu kan nøjes med bare at oprette én kampagne og ét annoncesæt med annoncer, der indeholder tekst med helt op til 48 forskellige sprog.

Facebook optimerer dernæst automatisk efter at vise den rigtige sprogvariation til de rigtige personer.

Det er altså en helt ny måde at strukturere tingene på.

Og grundet den nu langt mere simple struktur i opsætningen end tidligere, hvor man havde utrolig mange opdelinger i kampagnen, så kan Facebook langt hurtigere indsamle data til at kunne optimere, hvilket betyder, at du får bedre resultater.

For jo mindre du opdeler, desto bedre resultater får du. 

Så der er uden tvivl en masse fordele ved de to nye værktøjer, og det er en oplagt mulighed for at teste en masse nye ting af og samtidig få nogle forholdsvis billige svar igen.

Men som sagt er værktøjet stadig i gang med at blive udrullet.

Så hvis du endnu ikke har adgang til dem, så går der nok ikke længe, før du også finder dem i din annonceadministrator.