fbpx
 

Checkliste: Det skal du bruge for at lave den bedste Facebook og Instagram annoncering

checkliste

Checkliste: Det skal du bruge for at lave den bedste Facebook og Instagram annoncering

18. oktober 2019


Når det kommer til online annoncering, er der flere ting der skal være i orden, hvis annonceringen skal skabe værdi for virksomheden. Mange tror at det er nemt at sælge gennem annoncer på Instagram og Facebook. Det kan det også være for dem, der lægger tid og kræfter i deres annoncering – og ved hvad der virker på mediet og for målgruppen.  

Nice to have og need to have 

Nogle ting er nice to have og andre er need to have når det kommer til annoncering.

Grafisk materiale

Det er absolut nødvendigt at have godt grafisk materiale for at kunne annoncere på Facebook og Instagram. For nogle er det intet problem, da de har en fotograf tilknyttet eller er vant til at tage billeder til deres sociale medier. Andre har af den ene eller den anden grund ikke noget grafisk materiale, der kan bruges til annoncering. Det behøver ikke nødvendigvis at være professionelle billeder, men kvaliteten skal være i orden.

Need to have: Billedmateriale i ordentlig kvalitet og i de rette formater

Nice to have: Professionelt billedmateriale og flotte brandvideoer

Klar markedsføringsstrategi

Det er også vigtigt at have en klar strategi bag sin annoncering. Du skal vide præcis hvad du sælger og hvordan du vil gøre det, før at det kan lykkes. Hvis du også har en nogenlunde idé om hvem du gerne vil sælge til, om det er aldersgruppe, køn, familieforhold, geografisk placering eller andet, så er det en del nemmere at målrette annoncerne til de rette.  

Need to have: En idé om målgruppe og demografi, samt hvad formålet er med annonceringen

Nice to have: Markedsføringsstrategi i flere etaper og faser

Brugervenlig landingpage

Vi anbefaler også at hjemmesiden, som annoncerne fører brugeren hen på, er brugervenlig og i et overskueligt design. Det er stort skridt i retning af et salg. Kunderne falder fra, hvis ikke det er nemt at navigere rundt på siden og finde den information de skal bruge. Tydelige stavefejl eller en ændring i pris eller betingelser kan være en kæmpe konverteringsdræber.

Lav et eksperiment hvor I kigger på alle de trin en kunde skal igennem for at købe en vare, eller for at finde noget specifikt information på siden. Måske skal menuen laves om, så det er nemmere at navigere rundt på siden?  

Need to have: Brugervenlighed og ingen stavefejl

Nice to have: En hjemmeside hvor der er afprøvet en købsrejse, og dermed fjernet alle forhindringer, der kan være konverteringsdræbere.

Organiske opslag på de sociale medier

Udover annoncering på de sociale medier, skal vi selvfølgelig ikke glemme de organiske opslag. Ved at udgive relevante opslag, der passer i tone of voice til virksomheden og holdt i virksomhedens æstetik, er det med til at fastholde kunderne. Igen handler det om at ramme præcis mellem at give folk det content de gerne vil have og ikke at lave for mange opslag, så følgerne bliver irriterede. 

Det er et plus at vide en smule om de sociale medier, hvis det er en primær kanal for kommunikation med kunderne. Gør det til en prioritet at lave opslag jævnligt og sørg for hurtigt at svare de kunder der henvender sig. Prøv gerne nogle af Facebooks mange organiske muligheder af også. Så får eksisterende kunder noget indhold og der målrettes mod nye kunder gennem annonceringen. 

  • Sørg også for at have et profilbillede, coverbillede og udfyldt alle felter vedrørende virksomheden. Det får siden til at se mere professionel ud og gør det nemmere for folk at kontakte virksomheden. 

Målgruppe og segmentering af annoncerne

Det tager lang tid og en grundig viden om virksomhedens målgruppe, før at annoncering på Facebook og Instagram skaber vækst. Selvom annoncering er individuelt for den enkelte virksomhed, findes der alligevel et par huskeregler for annoncører.

De nemme regler

Geografisk segmentering

Er formålet at skaffe flere bookinger til en lokalforretning, nytter det ikke at vise annoncen til folk der bor langt væk fra den pågældende forretning. Geografisk segmentering er en af de første og nemmeste segmenteringer som annoncører fokuserer på ved en lokalforretning.   

Tone of voice

Der skal skrives til den aldersgruppe i gerne vil have fat i. Dette gælder også brug af emojis. Unge bruger både sprog og emojis anderledes end den ældre del af befolkningen. 

Prøv forskellige formater af

Nogle brugere interagerer mest med videoer, andre med billeder eller karusseller. Ved at bruge de forskellige billedformater og eksperimentere med tekstvariationer, kan I efter noget tid tydeligt se hvilke der klarer sig bedst hos  målgruppen. I kan også hurtigt finde ud af om det er gennem Facebook eller Instagram annoncering at I får flest kliks.

De svære regler 

Målgruppe

Det kan være svært at vide præcis hvem man gerne vil sælge til og dermed hvem ens målgruppe er. Mange tænker at alle har brug for det jeg sælger, og selvom det ofte er rigtigt, er det bedre at sætte nogle parametre for ens målgruppe.  Annoncering handler for det meste om at ramme en målgruppe, der hverken er for bred eller for smal, men lige tilpas. 

Annoncering tager tid

Facebook skal have tid til at finde ud af hvem der interagerer på annoncerne og med virksomheden. Algoritmen bliver bedre og mere præcis, jo længere tid den får til at “lære” om målgruppen. Derfor kan få måneder ikke nødvendigvis bruges som et retvisende eksempel på at Facebook annoncering ikke virker. Ofte skal algoritmen bruge mere tid end det, især hvis de varer der sælges er dyre og kunderejsen dermed er længere.

Retargeting og Lookalike

Retargeting og Lookalike målgrupper er specifikke målgrupper, der bruges for at ramme dem der allerede har interageret med virksomheden, samt brugere der ligner dem der har interageret med virksomheden. De bruges til at målrette annoncerne til et mere specifikt publikum.