Hvorfor LinkedIn annoncering?

LinkedIn er kendt som det yderst populære, professionelle netværksmedie, der bruges til at dele arbejdsrelaterede nyheder, artikler og viden. LinkedIn bruges også til at starte debatter, finde nye potentielle medarbejdere eller arbejdsgivere, samt til markedsføring. I Danmark er der over 2,6 millioner brugere på LinkedIn, hvilket er ca. 73% af den samlede arbejdsstyrke i Danmark. På verdensplan er der over 660 millioner brugere på LinkedIn, så det er bestemt et populært netværksmedie. 

I markedsføringsøjemed bruges LinkedIn ofte til B2B markedsføring, eftersom langt de fleste befinder sig på LinkedIn i forbindelse med deres professionelle liv. På LinkedIn kan brugerne både bruge mediet som privatperson, eller som en medarbejder og på vegne af en virksomhed. Da der er så mange brugere af LinkedIn, er det muligt at målrette din annoncering til personer i bestemte stillinger, eller med en specifik anciennitet. Kort sagt kan du målrette lige dem, der befinder sig i din kernemålgruppe. 

Det er dog ikke kun B2B-virksomheder der kan få gavn af LinkedIn-annoncering. LinkedIn-brugerne er jo enkeltpersoner, der også kan være interesserede i produkter eller services, på samme måde som virksomheder kan. Selvom LinkedIn er et professionelt netværk med mange virksomhedsprofiler, er alle brugere bag skærmen, jo helt almindelige mennesker. 

 

Kom i gang med at annoncere på LinkedIn

Hvis du gerne vil i gang med at annoncere på LinkedIn, er der en del spørgsmål du skal stille dig selv inden du begynder: 

  • Hvad vil jeg gerne opnå ved at annoncere på LinkedIn?
  • Hvilken målgruppe vil jeg gerne ramme med min annoncering?
  • Hvad er mit budget og tidsramme? 

Jo mere du har styr på inden du går i gang, jo mere veludført vil annonceringen blive. En velgennemtænkt strategi er altid bedre (og meget mere målbar) end en der lynhurtigt er smækket op uden omtanke og plan. 

 

Hvordan annoncerer du på LinkedIn?

LinkedIn annonceres der gennem Campaign Manager, der ligesom Facebook Business Manager er hvor du styrer annonceringen. I Campaign Manager skal virksomheden oprette en konto med navn, valuta og vælge den virksomhedsside, som virksomhedskontoen skal knyttes sammen med. 

Til at starte med skal der oprettes en kampagnegruppe. De kan indeholde helt op til 200 kampagner. Du opretter selve kampagnen ved at klikke på Opret kampagne.

 

Vælg den målsætning der passer til dit formål

Præcis ligesom med Facebook annoncering (hvis du altså kender til det), så skal der vælges et mål for kampagnen. Hvilken handling vil du gerne have brugerne til at foretage sig når de ser annoncen? Når du har besluttet dig for et formål for din kampagne, vil LinkedIn optimere efter at vise kampagnen til brugere, der med størst sandsynlighed vil foretage den ønskede handling.

Vælger du den forkerte målsætning, vil din kampagne højst sandsynligt ikke få succes, da den ikke optimerer efter det rigtige, i forhold til det mål du gerne vil nå med din annoncering.

 

Udvælg din kernemålgruppe

Når du skal udvælge din målgruppe, er det vigtigt at være opmærksom på at den hverkem må være for bred eller for snæver. Målgruppen kan indsnævres og udvides alt efter hvilke parametre og kriterier, der er vigtige for du kan at definere din målgruppe bedst muligt. For eksempel er beliggenhed et ret vigtigt parameter for nogle virksomheder, og foruden det parameter, bør der højst tilføjes to andre målretningskriterier. Det er for at rækkevidden på annoncerne ikke bliver indsnævret for meget. De valgte målretningskriterier kan for eksempel være brancher, virksomheder, udvalgte kompetencer, jobtitler eller endda antal års erfaring og anciennitet. 

TIP! Ekskludering er også et vigtigt segmenteringsværktøj. Her kan du for eksempel ekskludere konkurrenter samt din egen virksomhed. For nogle virksomheder kan det også være en god idé at ekskludere ud fra et par af parametrene, for at få en mere specifik målgruppe.  

Din målgruppe skal hverken være for snæver eller for bred. Optimalt set skal en målgruppe gerne være på omkring de 50.000 personer, for at sikre at LinkedIn kan vise annoncerne til tilstrækkeligt mange mennesker. Hvis der for få mennesker i målgruppen, er der en risiko for at den ikke opnår gode resultater. 

Facebook annoncering er meget sammenligneligt med LinkedIn annoncering. For på de to platforme er det en rigtig god idé at lave flere forskellige målgrupper og derefter teste dem af. På den måde kan annoncører ret hurtigt danne sig et overblik over hvilke annoncer der klarer sig bedst, og selvfølgelig slukke for dem, der ikke præsterer som de skal. 

 

Vælg mellem forskellige annonceformater

Når de bagvedliggende faktorer som målsætning og målgruppe er på plads, skal annoncøren beslutte sig for selve annonceformatet. Der er flere forskellige formater at vælge imellem, og nogle annonceformaters tilgængelighed kommer an på den valgte målsætning. Det er derfor slet ikke sikkert at alle annonceformater er tilgængelige, når du er ved at oprette en annonce.

Som eksempel kan du kun vælge videoannonce, hvis din målsætning er videovisninger. Derfor skal du i visse tilfælde overveje at tilpasse annonceformatet til den ønskede målsætning eller omvendt, for det er langt fra sikkert at du kan kombinere dem på den måde du ønsker. 

 

Tekstannonce

Tekstannoncer er en lille annonce, der vises i topbanneret på LinkedIn eller ude i højre side af nyhedsfeedet. For det meste består annoncen af en overskrift på 25 tegn, efterfulgt af en kort tekst på 75 tegn og muligvis et lille billede (100×100). Tekstannoncen er god til de helt korte budskaber som jobsøgningsannoncer, hvor der ikke skal fortælles en masse informationer. 

Tekstannoncerne er kun tilgængelige på desktop. 

 

Videoannonce

Videoannoncer er ofte den type annonce der performer bedst på LinkedIn, præcis ligesom de gør på andre platforme. Levende billeder visualiserer og giver et budskab mere blikfang, og brugerne vil ofte interagere mere med videoer end med almindelige billeder, da de simpelthen ligger bedre mærke til dem. 

Videoannoncer kan have en længde på helt op til 30 minutter, men som oftest ligger de bedst præsterende annoncer på omkring 30 sekunder. Det er igen præcis ligesom på Facebook, hvor budskabet skal fortælles kort og præcist for at virke bedst. 

 

Displayannonce

Displayannoncer er placeret i højre kolonne på desktop, og kan heller ikke ses fra mobil ligesom tekstannoncen. Displayannoncerne har dog den fordel at de kan tilpasses til den enkelte bruger. Det gør den ved at at bruge information fra brugerens profil for at personliggøre annoncen. På samme måde som andre typer af dynamiske annoncer skiller sig ud ved at tilpasse sig den enkelte, er Displayannoncer mere iøjnefaldende end statiske annoncer, og kan derfor have en rigtig god effekt. 

 

Karusselannonce

Karusselformatet er en gammel kending for de fleste annoncører. Her kan brugeren swipe sig gennem flere forskellige billeder, og annoncører kan være kreative med at formidle budskabet på flere forskellige måder.

Karusselannoncer kan maksimalt indeholde 10 billeder, hvilket også skaber mange kreative muligheder med overlappende billeder og brug af storytelling på nye måder. 

 

Sponsoreret indhold

Det er også muligt for annoncører at bruge et eksisterende opslag fra virksomhedens LinkedInprofil, men de kan også sagtens oprette et helt nyt opslag kun til annoncen. Opslaget kan bestå af enten et tekstopslag, en video, billede, online formularer, karusseller eller andet. Sponsoreret indhold befinder sig i nyhedsfeedet imellem de almindelige, organiske opslag. 

De sponsorerede annoncer kan blandt andet være med til at øge kendskabet til virksomheden, og sætte skub til leadgenereringen, hvis den er begyndt at halte lidt.

 

Sponsorerede InMails

Sponsorerede InMails fungerer som en sponsoreret besked, der sendes til brugerne når de er aktive. Det gør LinkedIn for at sikre sig at mange flere åbner de sponsorerede InMails, for når folk er aktive får de en notifikation der er svær at ignorere. Blev InMailen sendt mens personen ikke var aktiv, er der slet ikke så stor chance for at de ville blive læst. 

TIP! Forbrugerombudsmanden har været ude og fortælle at det er deres vurdering at sponsorerede InMails skal klassificeres som spam. Det er fordi InMails betegnes som elektronisk post og derfor er på linje med de regler der gælder for e-mail markedsføring. På trods af at det står i LinkedIns retningslinjer, som alle brugere accepterer ved oprettelse af en profil på mediet. 

 

Lead Form Gen annonce

Lead Gen annonceformatet er ret nem at bruge, da den er forudfyldt med de informationer, som målgruppen allerede har skrevet på deres profil. På samme måde som leadannoncer på Facebook, behøver brugeren ikke at forlade platformen for at udfylde formularen, men skal bare trykke “submit” for at den sendes afsted. 

På den måde fungerer Lead Gen på præcis samme måde som leadannoncer på Facebook, hvor brugerne skriver sig op til et nyhedsbrev, en uforpligtende samtale eller et stykke gated content. 

 

Stil skarpt på din målgruppe

Der er mange måder hvorpå du kan finde frem til den rigtige målgruppe. En af dem er at målrette dem baseret på deres professionelle interesser, så du kan finde frem til dem der kunne være interesserede i dit produkt eller din ydelse. LinkedIn har dataen fra vores adfærd på LinkedIn; altså hvad vi liker, deler og kommenterer. På den måde har de samlet en stor mængde data om alle deres brugere. 

 

Målgrupper på LinkedIn

Målgrupper er noget af det vigtigste ved annoncering, da det er den rette segmentering der sørger for at dine annoncer vises til de rigtige personer. Hvis målgruppen er forkert, er det fuldstændig ligemeget hvor flotte og gennemarbejdede dine annoncer er, for det er ikke de rette personer der ser dem. Men målgrupper er mange ting, og mulighederne med dem er rigtig mange. 

LinkedIn er det bedst at have en målgruppe over 50.000 brugere, hvilket svarer til ca. 2% af de danske LinkedIn-profiler. Hvis der er færre end det, bliver det simpelthen for svært for LinkedIn at vise dine annoncer til de rette personer. 

Du kan vælge at skabe din målgruppe fra bunden ved at indtaste demografi, eller du kan bruge eget data for at ramme dem, der i forvejen kender til dig. Det er også muligt at vælge en af LinkedIns målgruppeskabeloner, hvis du er ny i LinkedIn annoncering eller bare gerne vil nå ud til en større målgruppe. 

 

Matched audience

Matched audience betyder at du kan re-engagere gamle kunder, besøgende på dit website samt dine egne kundelister. Her skal du bruge LinkedIn Insight Tag eller en liste med dine kunder for at kunne gøre brug af de mange muligheder som lookalike audience, audience template og retargeting

 

Lookalike audience

Et lookalike audience er en målgruppe, der finder frem til personer der minder om dine eksisterende kunder. Det kan blandt andet gøres ved at du uploader en kundeliste, som LinkedIn så vil forsøge at matche med profiler og derefter finde brugere der minder om dem. 

Du kan også bruge data fra dit Insight Tag, der er et stykke kode, der skal placeres på din hjemmeside. Du kan bruge dataen fra dit Insight Tag til at finde frem til personer, der minder om dem der har udvist interesse for din virksomhed. 

Lookalike er en meget værdifuld målgruppe, da den datadrevne tilgang til udfyldelsen af målgruppen sikrer at din målgruppen vil kende til dig og din virksomhed. Jo længere en målgruppe er i købsrejsen, jo større sandsynlighed er der for at de konverterer. 

 

Audience template

Audience templates er skabeloner af målgrupper, som annoncører kan bruge, hvis de måske stadig er nye i LinkedIn annoncering, og ikke har helt styr på målretning af målgruppen. Her indtaster du hvilken type person du leder efter, og LinkedIn matcher din søgning op med en Audience Template. Men funktionen kan også være god for erfarne annoncører, der er på udkig efter en ny målgruppe. 

 

And/or targeting

And/or targeting er en relativt ny tilføjelse til LinkedIn annoncering, selvom det er en gammel kending for dem der kender til Facebook annoncering. Med funktionen kan du nu kombinere forskellige parametre, og dermed indsnævre din målgruppe på den rigtige måde, så den bliver endnu mere specifik for din virksomhed. Selvom “eller” faktisk udvider målgruppen, undgår du at gå glip af en del af målgruppen på grund af bagateller som en forkert angivet titel eller anciennitet. 

Det er ikke alle der indtaster den rette titel, selvom de faktisk har et vist niveau i virksomheden. Derfor kan du nu kombinere flere parametre for at få fat i de helt rigtige i din målgruppen. 

 

Budget 

LinkedIn kan du angive et dagligt budget, et samlet budget for hele din kampagne eller vælge en budgivning, der betyder at du kan angive det maksimale beløb du vil betale pr. klik (CPC) eller for 1000 eksponeringer (CPM). 

LinkedIn har angivet et minimumsbudget på 60 kr. om dagen, så hvis du ikke har budget til det, kan du ikke annoncere på LinkedIn

 

Men hvad koster LinkedIn annoncering så?

Generelt set er annoncering på LinkedIn en del dyrere end annoncering på andre platforme. Det betyder blandt andet at annoncører skal forvente at bruge et højere budget på Linkedin, for at de kan opnå samme resultater som de ville kunne på Facebook. Kører man med et for lavt budget på LinkedIn, kan resultaterne forringes en del. 

LinkedIn foreslår altid et budinterval eller et niveau for annoncøren, der fungerer som et skøn baseret på de konkurrerende bud fra andre annoncører, der også gerne vil ramme den samme målgruppe med deres annoncering. 

Præcis ligesom med så mange andre annonceringsplatforme, giver LinkedIn dig også flere og bedre resultater, jo mere budget man er villig til at bruge på annonceringen. 

 

Fordele ved LinkedIn annoncering

Der er altid både fordele og ulemper ved at annoncere på en platform. På LinkedIn kan man få fat i virksomheder på en professionel platform, men det er også vigtigt at huske på at medarbejderne fra virksomhederne også befinder sig på andre platforme. Eftersom langt de fleste også har en Facebookprofil, måske også Instagram og Snapchat – har annoncører mange muligheder for at blive eksponeret over for deres brugere. 

Facebook er det muligt at målrette efter virksomheder ved at bruge virksomhedsdata, og derfor er Facebook også blevet en rigtig stor spiller på B2B-markedet, når det kommer til annoncering. 

LinkedIn i samspil med andre annonceplatforme er også en oplagt mulighed, og det er altid en god idé at opbygge et marketingflow hvor forskellige platforme spiller sammen og bidrager med det de hver især er bedst til.   

 

Ulemper ved LinkedIn annoncering

På grund af LinkedIns mere begrænsede interesse-målretning, kan det være svært for nogle virksomheder at målrette deres målgruppe helt præcist. 

Det kan også være svært for nogle virksomheder med begrænset budget at komme i gang med LinkedIn annoncering, da de har et minimumsbeløb pr. dag på 60 kr. og at resultaterne generelt er dyrere at opnå end på andre platforme. 

Det er heller ikke alle virksomheder der kan opnå gode resultater med LinkedIn annoncering. Platformen er ikke relevant for alle webshops eller mindre B2C-virksomheder, hvis formål er direkte salg. 

 

LinkedIn strategier til din markedsføring

Med denne strategi bruger du LinkedIn annoncering til at målrette folk, der allerede har kendskab til din virksomhed og som har besøgt din hjemmeside (eller måske specifikke landingpages). 

På den måde ved du at de er interesserede i jeres produkt og i jer som virksomhed, og kan udelukkende bruge jeres annoncekroner på LinkedIn til at målrette et varmt publikum. 

  • Account based marketing

Ved at bruge Account based marketing kan du udvælge de virksomheder, stillinger eller det niveau af anciennitet, som du er mest interesseret i at få fat på. På den måde kan annoncekronerne bruges på den mest effektive måde, så dine annoncer rammer de rigtige. 

Ved at fokusere på et bestemt stillingsniveau kan du også sikre dig, at annoncerne rammer brugere med den rette beslutningsgrad i virksomheden. Hvis du vælger virksomheder inden for samme branche, kan budskabet også personliggøres til netop dem og deres behov. 

Har du hørt om Social selling? Social selling handler om at få de potentielle købere til at lære dig at kende, kunne lide dig og blive interesseret i dit produkt. Det er med det formål at få din potentielle kunde til at tænke på dig, når de står og skal bruge dit produkt eller din service. For så er det dig de tænker på og kontakter, når behovet opstår. 

LinkedIn er nærmest bygget til Social selling, da virksomheder og personlige profiler blandes i stor stil på LinkedIn. Salg handler om at opbygge relationer, og her er Social selling-teknikkerne oplagte. Du skal give din målgruppe relevant viden og værdi, i en personlig video, hvor de lærer dig at kende og kan interagere med dig. Herefter er håbet at de vil kontakte dig, og så er det op til dig at få dem konverteret om til kunder. 

Det vigtigste at huske på er at videoen skal udsendes fra en personlig profil og ikke fra virksomhedens LinkedIn-profil. Den personlige profil forstærker det personlige budskab og vil derfor virke meget bedre end en upersonlig video fra en virksomhedsprofil. 

 

LinkedIn i samspil med andre annonceringsplatforme

LinkedIn annoncering fungerer godt som supplement til andre annonceringsplatforme, da de forskellige medier kan ramme potentielle kunder når de er på forskellige steder i kunderejsen. Her kan LinkedIn være med til at skabe behovet, der får den potentielle kunde til at besøge hjemmesiden for at søge mere information.  

Hvis annoncører supplerer deres LinkedIn annoncering med for eksempel Facebook annoncering eller Google Ads, kan kampagnerne få fat i kunderne, uanset om de befinder sig på Facebook eller LinkedIn, og når de søger efter specifikke keywords på Google. LinkedIn skal ses som en af de mange gode online annonceringsmuligheder derude, og som især er relevant for virksomheder med interesse i andre virksomheder. 

 

Kom i gang med LinkedIn annoncering

Nu har du lært om hvor effektiv LinkedIn annoncering kan være, når du har styr på målretning, målgruppe og vælger de rigtige annonceformater og kreativer. Her til sidst kan du læse en tjekliste til de vigtigste ting, der skal være styr på inden du går i gang med at annoncere på LinkedIn

  • Installér et Insight Tag på din hjemmeside
  • Sørg for at din virksomhedsprofil er udfyldt med opdaterede billeder og oplysninger
  • Overvej at bruge din privatprofil til din annoncering 
  • Upload kundelister, eller find frem til din kernemålgruppe
  • Planlæg en strategi inden du går i gang
  • Evaluér løbende på annoncernes performance
  • Supplér din LinkedIn annoncering med andre platforme

 

Skal vi samarbejde?

    Skal vi tage en snak?

      Er du ikke til formularer?

      Så giv os et kald på 30 55 56 11
      Eller skriv til info@makeitmedia.dk