fbpx
 

SoMe Up – Facebook ændrer deres annonceformat til mobilapp

SoMe Up – Facebook ændrer deres annonceformat til mobilapp

Facebook er med tiden blevet en af de mest anvendte annonceringsplatforme i dag.  Og det er netop derfor, at langt de fleste annoncører bør være opmærksom på Facebooks planer om at ændre i deres annonceformat i nyhedsfeedet til mobilapp.

Facebooks opdatering kan nemlig være med til at have indflydelse på din fremtidige strategi.


Færre tekstlinjer i annoncer


Facebook har meddelt at fra den 19. august 2019 vil teksten i annoncer blive reduceret.

Det betyder, at der vil blive vist færre tekstlinjer, når annoncen vises på mobil i nyhedsfeedet. Faktisk er det fremover helt ned til kun tre linjer med tekst, der vises, hvorefter folk bliver bedt om at klikke for at se mere tekst.

Lige nu kan du have helt op til syv linjer uden folk skal klikke for at se resten af teksten i annoncen.

Facebook bemærker selv, at denne ændring vil være med til at øge effektiviteten af dine annoncer på platformen. 

Så hvad betyder det for dig, der annoncerer på Facebook?

Grundlæggende skal du måske allerede nu begynde at overveje, hvordan du kan gøre dine tre linjer i annonceteksten langt mere ‘catchy’ og iøjnefaldende end tidligere, hvis du ønsker at få mest ud af dine annoncer.

Det kan nemlig sommetider være let at forsvinde i strømmen af nyheder og opdateringer i brugernes nyhedsfeed.

Men hvis du modsat formår at skille dig positivt ud, er der en stor sandsynlighed for, at du kan bryde gennem larmen med dine annoncer og få langt mere ud af din Facebook annoncering.


Størrelsesforhold på billeder og videoer reduceres


Udover færre tekstlinjer i annoncerne vælger Facebook også at reducere den maksimale højde for deres billeder og videoer i annoncer på mobilapp.

Med andre ord går de altså fra et størrelsesforhold på 2:3 til 4:5 i stedet, hvilket betyder at annoncerne får mindre skærmplads end i det originale 2:3 format.

Og har du et billede eller en video med et størrelsesforhold på højere end 4:5, vil brugerne i stedet skulle trykke på billedet eller videoen for at se indholdet i dets fulde størrelse.

Denne opdatering er muligvis kun en lille ændring, men den kan have en betydelig indflydelse, som de fleste annoncørere vil kunne mærke.


Et forenklet format


Ændringerne kommer naturligvis ikke ud af det blå.

Faktisk sker de i forlængelse af Facebooks introduktion af deres nye design FB5, som for første gang blev afsløret til deres F8 konference tidligere på året.

Facebook er nemlig i fuld gang med en makeover, hvor de bl.a. forsøger at bevæge sig væk fra de blå nuancer mod et hvidere og mere forenklet look.

Mastodonten meddeler også selv, at disse ændringer netop er designet til at forenkle deres formater og på den måde forbedre oplevelsen på mobilen.

Så udover ændringerne er med til at øge effektiviteten af annoncerne, påpeger Facebook ligeledes, at det vil gøre det lettere at benytte de samme aktiver i nyhedsfeedet på tværs af Facebook og Instagram – og derved skabe en mere konsistent oplevelse.

Ændringerne skulle i den forstand også være med til at give en langt mere ensartet stil på tværs af kanalerne og på den måde maksimere potentialet af din annoncering.


Hvad betyder det for SoMe-annoncøren?


Som tidligere nævnt tillader Facebook i det nye annonceformat kun tre tekstlinjer, hvorefter brugerne skal klikke for at udvide teksten.

Det betyder altså at dine tekster skal være langt mere fængende end nogensinde før, hvis dit budskab skal trænge igennem – eller i hvert fald lokke brugerne til at klikke på “Se mere”.

Derudover skal du måske allerede nu begynde at overveje, at tilpasse dine billeder og videoer i størrelsesforholdene for at sikre den mest optimale præstation. 

Facebooks fokus på et langt mere forenklet format tvinger nemlig annoncører til i højere grad at sammentænke deres budskab og indhold på platformen, hvilket muligvis kan argumenteres at give mening i forhold til den utrolig store mængde af indhold, vi nu ser på daglig basis.

Men vi anbefaler i hvert fald, at du allerede nu tænker på, hvordan du vil formulere budskabet i dine annoncer. Det kan her være en rigtig god idé at holde teksten kort, fokuseret og samtidig tale direkte til den tiltænkte målgruppes behov.

Du kommer nemlig fremover til at have langt mindre plads til at forsøge at sælge dit budskab. Og taget konkurrencen om brugernes opmærksomhed i betragtning er det derfor allerede nu en god idé at medtænke denne opdatering i din virksomheds fremtidige annonceringsplaner.