fbpx
 

SoMe Up – Facebook øger brand-sikkerheden for dit annonceindhold

SoMe Up – Facebook øger brand-sikkerheden for dit annonceindhold

I den seneste tid har flere digitale platforme valgt at tilføje værktøjer og andre sikkerhedsforanstaltninger, der kan hjælpe annoncører med at sikre deres brand, så deres annonceindhold ikke vises i uønskede sammenhænge.

Og Facebook er naturligvis også en af dem.


Audience Network optimeres


Kort sagt har mastodonten introduceret en ny tilføjelse, hvor du får mere kontrol over, hvor dine annoncer skal vises i Audience Network.

Kender du til Audience Network? Du finder Audience Network i leveringssystemet Placeringer, når du opretter et annoncesæt. Og med denne har annoncører mulighed for at udvide deres annoncer til hele internettet. Dine annoncer bliver med andre ord vist i både apps og på hjemmesider, hvilket kan hjælpe dig med at nå ud til langt flere personer.

Samme sted har du mulighed for at styre specifikt, hvor dine annoncer skal vises eller ikke vises.

Du har muligvis hørt om Facebooks blokeringslister, hvor du kan vælge specifikke steder, dine annoncer ikke skal vises.

Med den nye tilføjelse har du ligeledes mulighed for at vælge, hvor meget dit indhold skal beskyttes.

For at være mere præcis er der tale om en liste med 3 niveauer, hvor du kan vælge mellem:

  1. Limited inventory, hvor du får maksimal brand-beskyttelse. Det skulle efter sigende minde om den funktion, der allerede er til rådighed i dag – nemlig muligheden for at ekskludere bestemte kategorier såsom gambling og dating.
  2. Standard inventory, hvor du får en mere moderat form for brand-beskyttelse. Denne indstilling er ligeledes automatisk, hvilket betyder at det er dét niveau, som du starter på.
  3. Full inventory, giver dig kun en lille brand-sikkerhed, hvilket vil sige, at dine annoncer kan blive vist alle de steder, der af Facebook betragtes som kvalificerede.

Lad os komme med et eksempel.

Forestil dig at du har en virksomhed, der primært annoncerer mod det helt unge segment. Afhængigt af dine annoncer har du her mulighed for at vise annoncerne de steder, hvor der ikke bliver benyttet et stærkt sprogbrug (Limited), kun få tilfælde af et stærkt sprogbrug (Standard) eller steder, hvor der er mange forekomster af et sådant sprog (Full).


Hvad betyder tilføjelsen for dig som annoncør?


Denne tilføjelse giver dig en helt ny måde at sikre dit brands image på. Samtidig gælder denne form for brand-sikkerhed for alle annoncer, der leveres på tværs af lynartikler og instreamvideoer på Facebook samt bannerannoncer, native annoncer og interstitielle annoncer i Audience Network.

Indtil nu har du været i stand til specifikt at vælge, hvor dine annoncer skulle vises eller ikke vises.

Men med den nye feature vil du få en mere generaliseret mulighed i modsætning til, at du skal ind og specificere helt præcist hvilke udgivere og indholdstyper, som du ønsker eller ikke ønsker, at dine annoncer skal vises på.


Mere brand-sikkerhed


Grunden til at Facebook vælger at fokusere på dette område nu, skyldes formentlig den store mediestorm YouTube, som er ejet af Google, oplevede tilbage i 2017.

Her valgte en række store marketingbureauer at true internetgiganten med at trække deres annonceudgifter tilbage, da både virksomheden og deres kunders reklamer dukkede op sammen med stødende videoer. En uheldig placering, der i sidste ende skabte negative associationer med de forskellige brands.

Taget den potentielle fare for virksomheders image i betragtning, giver det mening for Facebook at tilbyde flere muligheder på denne front.

Samtidig er vi overbevist om, at disse nye tilføjelser uden tvivl vil blive taget varmt imod af de mange annoncørere, der har behov for brand-sikkerhed og samtidig ønsker at få en større kontrol over, hvor deres annonceindhold skal vises.

Er du en af de annoncører, der har behov for mere brand-sikkerhed?