fbpx
 

Marketing Guide: Disse værktøjer, bøger og podcasts skal alle der arbejder med markedsføring kende

Liste af værktøjer

Marketing Guide: Disse værktøjer, bøger og podcasts skal alle der arbejder med markedsføring kende

Det kan være en jungle at navigere rundt i de mange værktøjer, hjælpemidler, gratis tools, planlægningsprogrammer og analyseredskaber, der findes på internettet. Vi finder det selv meget hjælpsomt at lære om hvilke værktøjer andre bruger, og især hvilke podcasts, bøger eller videoer folk bruger for at lære nyt om vores branche. 

Derfor har vi samlet en liste over alle de værktøjer vi bruger i vores arbejde, som kan bruges til at analysere, planlægge og forbedre vores indsats på de sociale medier. Ofte kan ny inspiration til indhold samt hjælp til planlægning og udførelse af jeres SoMe strategi, være lige det der skal til for skabe vækst og værdi for virksomheden. 

Langt de fleste tools vi anbefaler er gratis og tilgængelige for alle. Dog er det desværre ofte sådan at de lækreste features og funktioner er forbeholdt premium-versionen. Men prøv værktøjerne af inden, så du ved om værktøjet er noget for dig.

Planlægning af content

Det er vigtigt at være aktiv på de sociale medier. Men med profiler på flere forskellige sociale medier, kan det være tidskrævende at holde dem opdateret hele tiden. Derfor er planlægningsværktøjer enormt smarte, da du kan planlægge opslag til weekenden, under ferien, eller simpelthen hver dag, så du slipper for at logge på hver gang, du skal opdatere dine profiler. 

Et brugervenligt planlægningsværktøj, der hjælper dig med at planlægge indhold til mange forskellige sociale medier. 

Later.com er et planlægningsværktøj til de sociale medier, der gør det nemt og overskueligt at planlægge indhold. I den gratis version kan du oprette og planlægge opslag, men dog ikke Stories, der kun er tilgængelig i den opgraderede version.

Værktøjet giver et overskueligt billede over det planlagte indhold, og gør det muligt at være på forkant med planlægningen af for eksempel særlige kampagner.

Browser extensions mm.

Tjek om hjemmesider har en Pixel installeret og brug værktøjet til at fejlfinde Pixlen.

Brug dette smarte værktøj til at finde den nøjagtige farve på en hjemmeside. Perfekt til når der skal laves grafisk materiale i den rette nuance.

Tjek hurtigt og nemt hvordan hjemmesiden er bygget op og med hvilket program.

Bøger og whitepapers

Vi har her på makeitmedia skrevet en bog om Instagram, som vi har sendt ud via vores nyhedsbrev. E-bøger og freebies er smarte i vores branche, da der hele tiden sker opdateringer og ændringer i så højt et tempo at almindelige bøger ikke kan følge med. Algoritmerne ændrer sig, folk ændrer adfærd, og der kommer konstant nye features til. Derfor kan e-bøger være super hjælpsomme, da de ofte har alle de nyeste opdateringer med. 

De fleste virksomheder har et område, som de er eksperter inden for, og ofte er de mere end villige til at dele ud af deres erfaringer. Hold derfor øje med om de ikke har nogle e-bøger eller whitepapers, som du kan downloade eller få tilsendt – helt gratis. Der kan være virkelig meget viden at hente hos andre virksomheder.

Nye tendenser inden for SoMe 

Hvis du vil holde dig opdateret med de nyeste tendenser inden for SoMe og marketing, er det en god idé at holde øje med disse websites. Her kommer der løbende nyheder fra branchen og fra de store spillere på markedet. På den måde er du up to date med de beslutninger, der har indflydelse på dig som virksomhed, som bruger de sociale medier som en del af din markedsføring. 

Vi får de fleste af vores nyheder og updates fra amerikanske sider, da de store sociale medier vi arbejder på alle er amerikanske. Ofte bliver de fleste nye opdateringer og features testet inden det når til Danmark og det giver os en mulighed for at være på forkant. 

Her er to af de nyhedssider, vi ofte læser: 

Facebooks regler og retningslinjer

Det er også altid en god idé at holde øje med Facebooks egne retningslinjer, hvis I bruger Facebook annoncering som en del af jeres markedsføring. Reglerne har stor betydning for hvor godt annoncerne klarer sig, og de kan hele tiden ændre sig. Hav altid i mente at dansk lovgivning selvfølgelig også gælder, men at det er Facebooks regler, der bestemmer hvilke produkter du må reklamere for, billeder du må vise og hvordan du må skrive. Overholdes de ikke kan Facebook finde på at deaktivere annoncerne eller helt slette virksomhedsprofilen. Facebooks regler og retningslinjer finder du her

Keyword tools

Keywords er en super vigtig del af søgemaskineoptimering, der sikrer at du rangerer højt i Googles søgeresultater. Ved at bruge de rigtige keywords for din branche, kan du blive fundet af potentielle kunder. Keywords er naturligvis ikke den eneste faktor, der gør sig gældende i SEO, men de er en god indikator for, hvor meget du skal arbejde for at kunne konkurrere med de andre i din branche. 

De bedste SEO-tools er desværre ikke gratis, men übersuggest kan bruges, hvis du skal danne dig et overblik over populariteten af et keyword. Du indtaster land og keyword og så kan du se hvor ofte der bliver søgt på det specifikke ord. 

Hvis du alligevel annoncerer på Google, så tag et kig på Googles eget keyword tool. Med både søgeordsvolumen og priser er det overskueligt at se hvilke søgeord og søgefraser der er mest populære.

Video og billede

Dette værktøj er god at bruge til markedsføring af podcasts. Indsæt en lille bid af podcastafsnittet samt et billede, og Headliner laver en lydbølge der passer til billedet. Headliner er gratis og laver videoer uden vandmærker, hvis du kan holde dig under 10 videoer om måneden.

De fleste kender til Adobes mange programmer, og det er der en grund til. I Adobe kan du redigere, skabe og være lige så kreativ som du har lyst til – Adobe har værktøjerne til det.

Canva er et fint lille værktøj til mindre komplicerede grafiske opgaver. Du er dog ofte begrænset til at bruge Canvas skabeloner, men er det en simpel opgave, er Canva er et meget brugervenligt program til ikke-grafikere.

Podcasts om online marketing

Podcasts er en god måde at holde sig opdateret på de nyeste tendenser på farten. Ofte tager det ikke længere tid end et kvarter, da mange forsøger at holde deres afsnit korte og præcise. Her er et par gode eksempler på podcasts om markedsføring og sociale medier (inklusiv vores egen nye podcast SoMe Up Podcast). 

  • Help Marketing
  • Marketing Brief 
  • SoMe Up Podcast

E-mail marketing

E-mail marketing bliver brugt af langt de flest virksomheder. Men det er langt fra alle der udnytter det fulde potentiale inden for e-mail marketing. At ende direkte i indbakken hos potentielle og tidligere kunder er et godt sted at fortælle om sine produkter, services eller nyheder. Det er også en god mulighed for at pleje relationen til dem der allerede er interesserede i virksomheden, hvad I sælger og hvad I står for.

Der findes mange forskellige programmer til e-mail marketing, og der er selvfølgelig fordele og ulemper ved dem alle. Vi har samlet nogle af de værktøjer vi synes er spændende.

  • Synes du også at det er svært at finde på spændende overskrifter til jeres nyhedsbrev? Så brug denne Headline Generator fra Active Campaign, der kan give nye ideer til formuleringer ud fra et keyword. 
  • Hvor ofte skal I sende mails ud til jeres e-mailliste? Dette værktøj kan se hvornår den enkelte oftest åbner sine mails, og derfor vil fremtidige mails automatisk blive sendt på netop det tidspunkt. Det er utroligt smart, men kræver naturligvis at der sendes en del mails ud, før programmet har nok data til at vurdere det bedste tidspunkt at sende ud til den enkelte bruger på.
  • Har du også oplevet at dine e-mails ser forskellige ud alt afhænging af computerens styresystem, mailprogram eller enhed? Ved at bruge Email On Acid kan du undgå mange uheldige fejl som billeder eller emojis der ikke bliver vist. Programmet tester dine emails på tværs af de forskellige platforme. Så kan du sikre dig at billeder bliver vist som tiltænkt og at bokse bliver hvor de skal i layoutet. 

Har I flere gode værktøjer, bøger og podcasts som vi skal kende?