fbpx
 

Marketing Guide: Instagram Annoncering

Marketing Guide: Instagram Annoncering

6. september 2019



Det er bestemt ikke længere kun på Facebook at annoncepengene skal prioriteres.

Ligesom med al anden annoncering, gælder det om at være tilstede hvor brugerne er, og det er faktisk på Instagram. Mediet har haft et støt voksende antal brugere siden mediet for alvor fik fat i danskerne i 2012. I de seneste par år er Instagram blevet mere kommercielt, både med brugen af influencer marketing, men også Instagram Shopping og naturligvis Instagram annoncering

Derfor skal du annoncere på Instagram

Instagram er som social platform meget mindre forstyrrende end Facebook, da brugerne kun ser det feed fra dem de aktivt vælger at følge på platformen. Mange bruger også Instagram til at følge brands og holde sig opdateret med hvad der rør sig inden for de emner de er interesserede i.

Brugerne på Instagram er muligvis i et mere købelystent humør end når de er på Facebook. Brands gør i større stil sig også mere umage på Instagram ved at skabe indhold til deres følgere, fokusere på Instagram Stories, videoer og andet visuelt indhold, der passer til mediet.

Hvordan fungerer annoncer på Instagram?

Annoncer på Instagram laves på samme måde som på Facebook, da Facebook ejer Instagram. Der kan ved brug af en række værktøjer oprettes annoncer, der målrettes til lige præcis den målgruppe du gerne vil ramme med dine annoncer.

Du kan indtil videre lave forskellige typer og formater af annoncer på Instagram: Du kan vælge at lave billedannoncer, hvor det er vigtigt, at tekst og billede er helt præcist formuleret og skarpt visuelt, så folk ikke er i tvivl om, hvad du annoncerer for. Du kan også gå skridtet videre og lave videoannoncer, da de levende billeder fungerer bedre som blikfang på en annonce.

Du kan placere dine annoncer to steder på Instagram indtil videre: som almindelige opslag og i Stories.

Hvis du annoncerer i nyhedsfeedet, vil dine annoncer vises til din målgruppe i deres feed. Så selvom de ikke interagerer eller klikker på din annonce, vil de se den uanset hvad, indtil de scroller videre. Hvis du annoncerer i Stories, vil dine annoncer kunne ses af din målgruppe mellem de andre Stories, de kigger på.

Annoncering på Instagram fungerer ligesom på Facebook, hvor du ved hjælp af en række værktøjer kan målrette annoncerne specifikt til din målgruppe. Hvis dette gøres rigtigt er der altså ingen ”spild”, da brugere, der ikke er i din målgruppe, ikke vil se disse annoncer. Dermed mindsker man også at ”spamme” folk, som egentlig ikke er interesseret i dig eller dit produkt.

Lav gerne særligt indhold til dine Instagram annoncer

Instagram Stories er i et større format end de almindelige opslag. Derfor kan det virke rigtig godt at fokusere på at lave særligt indhold til Stories. Da Stories har “Swipe Up”-funktionen, kan du lynhurtigt sende folk videre til en landingsside. Det er utroligt nemt for brugeren, hvilket altid er et plus.

Ved at fokusere på blikfang, sammenhængende billeder og videoer, kan specifikt materiale til Stories skabe opmærksomhed om et brand og deres produkter. Ved at tilpasse materialet til det større format ser det bedre og mere professionelt ud, og det virker altid godt.

Målgruppe

Målgruppe er en af de vigtigste faktorer, når der skal oprettes annoncer. Målgruppen afgør nemlig om din annonce bliver vist til de rigtige personer. Annoncerne har ingen effekt hvis de vises til den forkerte målgruppe. Baseret på brugernes oplysninger og adfærd, kan annoncører målrette annoncer til dem, der er størst sandsynlighed for at købe produktet.

Du kan lave forskellige målgrupper, og en af de mest simple er at bruge gemte målgrupper, som er baseret på data om Facebook-brugere såsom deres alder, bopæl, køn, demografi, interesser og adfærd. Hvis du sælger ure, og din primære målgruppe er mænd i alderen 25-35, med interesser i mode og ure, kan du sætte din annonce-målgruppe til det. Selvom brugerne ikke selv nogen steder har angivet, at de interesserer sig for ure, så er dataen samlet ud fra deres adfærd på sociale medier.

En anden måde at lave din målgruppe på er at lave brugerdefinerede målgrupper, hvor du anvender data, du har fra brugerne. Det kan fx være deres e-mail eller deres telefonnummer, data fra din hjemmeside eller likes og interaktioner på din Facebookside og Instagramprofil. Hvis du laver en brugerdefineret målgruppe, kan du med fordel bruge Facebook Pixel, som du bør have på din hjemmeside eller webshop. Ved hjælp af din Facebook Pixel kan du eksempelvis lave en målgruppe, der specifikt består af dem, der har besøgt din hjemmeside inden for en bestemt periode eller foretaget et køb på din webshop i de sidste 90 dage.

En tredje metode at lave målgrupper på er at lave kopimålgrupper, som tager udgangs- punkt i data fra din brugerdefinerede målgruppe. Her beder du groft sagt Facebook om at finde andre personer, der ligner din brugerdefinerede målgruppe. Facebooks data bliver her igen brugt til at finde personer, som har samme købsadfærd, interesser, demografi osv. som den brugerdefinerede målgruppe, du “kopierer”. 

Kom i gang med at annoncere på Instagram

Der kan være stor værdi i at annoncere på Instagram. Medmindre du vælger det fra i processen, annoncerer du allerede på Instagram, hvis du annoncerer på Facebook. Rigtig mange bruger Instagram i lige så høj grad som Facebook, og nogle bruger endda mere tid på Instagram end de gør på Facebook.

Laver I særligt indhold til jeres Instagram annoncering?