fbpx
 

SoMe Up: Facebook udvider med ny placering af annoncer: Søgeresultater

SoMe Up: Facebook udvider med ny placering af annoncer: Søgeresultater

Det er igen muligt at placere annoncer i Facebooks søgeresultater. Annoncerne placeres i søgeresultaterne ud fra de keywords og søgetermer, som der søges på. Faktisk blev funktionen udrullet allerede i 2012, men blev fjernet igen kort tid efter.

Nu har Facebook besluttet at funktionen skal være tilgængelig igen, og flere virksomheder kan allerede se muligheden for at vælge “Søgninger”, når der skal vælges placeringer til annoncer. 

Hvilke muligheder giver søgeannoncerne?

Denne nye type annonce giver virksomheder muligheden for at sende annoncer ud til folk, der søger på brands og produkter på Facebook, og det åbner op for mange nye muligheder.

Facebook har tidligere udsendt en rapport, med et tal på hvor mange søgninger der blev foretaget på platformen om dagen. I 2016 var det tal på 2 billioner søgninger om dagen, men på tre år kan det tal have ændret sig meget, i takt med at brugernes adfærd ændrer sig. Læs mere i Facebooks rapport.

Tidligere kunne virksomheder placere annoncer til søgninger på specifikke søgeord, samt ved søgninger på konkurrerende virksomheder. Se et eksempel på dette i denne artikel fra Techcrunch. Det kommer dog ikke til at ske i den opdaterede version, og så har den også nogle begrænsninger. Der kan blandt andet ikke vises videoindhold, og funktionen fungerer heller ikke på desktop endnu. 

Annoncer kan også placeres i Marketplace, hvor der søges efter mere specifikke produkter, end i det almindelige søgefelt. Dette giver gode muligheder for at annoncere efter hvad brugerne søger på, da de oftere søger efter produkter på Marketplace end på forsiden. Med denne nye funktion er Facebook i gang med at konkurrere mod selveste Google – der sidder tungt på søgeannoncer.

Hvad er ulemperne ved den nye annonceplacering?

En af ulemperne ved denne placering er formatet af annoncerne. På grund af placeringen, er det ikke muligt at bruge et videoformat, og resultaterne vil heller ikke kunne ses når man tilgår Facebook fra en computer. Facebook er stadig i gang med at teste annoncerne, og derfor er det ikke alle der har adgang til dem endnu.

Hvordan bliver søgefunktionen brugt af Facebookbrugerne? 

Det er sikkert at antage at langt de fleste benytter Google som sin primære søgemaskine. Søger man gennem Facebooks søgefunktion, er det muligvis efter specifikke brands, sider eller grupper, men primært bruges søgefunktionen til at søge efter venners profiler. Den type søgninger giver ikke specielt gode muligheder for at annoncere til brugerne.

Kort sagt opsøger Facebookbrugerne ikke indhold på samme måde på Facebook, som de gør på Google. 

Når folk bruger Google, er de vant til at se Google Ads ud fra de ting de søger på. På grund af det vil de nye søgeannoncer på Facebook højst sandsynligt ikke forstyrre brugerne særlig meget, og samtidig vil de give Facebook muligheden for at få en ny placering af annoncer og dermed mere indtjening. 

Det kan diskuteres om den nye annonceplacering er relevant for alle annoncerende virksomheder, men det er bestemt en interessant feature at holde øje med i fremtiden. Især hvis du benytter dig af Facebook annoncering.

Selvom der er flere millioner søgninger om dagen på Facebook, er de fleste efter personer i vores netværk. Men for de søgninger der foregår efter mere overordnede produkter eller brands, vil den nye annonceplacering bestemt kunne bruges.

Vil I placere en annonce i søgeresultaterne?