Social Selling
Social Selling er en metode, der går ud på at få en potentiel kunde til at komme til dig, når de har har brug for viden omkring bestemte produkter eller services.
Den benyttes med henblik på at udvikle en relation som en del af salgsprocessen i forhold til potentielle kunder.
Eksempelvis benytter rigtig mange virksomheder Social Selling på platformen LinkedIn, hvor de bruger personer som afsender i stedet for virksomheden, da det opbygger bedre salgsrelationer. Social Selling på LinkedIn går godt i hånd med LinkedIn annoncering.
Man kan groft sagt sige, at det handler om følgende fem ting:
- Vær synlig så ofte som muligt så målgruppen altid kan få øje på dig, dine kompetencer og din virksomhed.
- Indholdet du deler skal være relevant og værdifuldt for målgruppen, så de får lyst til at læse mere.
- Ved at være synlig og dele værdifuldt indhold, hjælper det også dig med at opbygge tillid i dit netværk, hvilket betyder, at det er dig, de kommer til, når de har brug for svar og løsninger.
- Dernæst handler det om at etablere en relation. Det gør du bl.a. ved at være behjælpelig og lære virksomheden og personen at kende, så du kan sætte dig ind i hans eller hendes rolle og situation.
- Når du har arbejdet på at være synlig, delt relevant indhold, opbygget tillid og etableret en relation, kan du begynde på bestemte salgsindsatser, så du kan skabe salg.